דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שביתת רעב

ביטחון / 40 יום לשביתת הרעב של האסירים הביטחוניים - עלייה בהיקף האלימות

לדבריו של תא"ל במילואים, שלמה ברום, מאז החלה השביתה ניתן להבחין בתסיסה בשטח | לדבריו, מוות של אסיר שובת רעב עלול להוביל לפיצוץ: "השטח יבער, כמעט בכל משפחה פלסטינית יש אסיר. הפוליטיקאים עלו על עץ״

הפגנת תמיכה בשביתת הרעב הפלסטינים בשכם (צילום: נאסר אישתיה / פלאש 90).
הפגנת תמיכה בשביתת הרעב הפלסטינים בשכם (צילום: נאסר אישתיה / פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים נכנסת ליומה ה-40. היא החלה ב-17 באפריל במסגרתו מצויין יום האסיר הפלסטיני. לפי נתוני צה"ל מאז החלה השביתה, ישנה עלייה מתונה בהיקף האלימות והפרות הסדר ברחבי יהודה ושומרון המתבטאות בזריקת אבנים, בקבוקי תבערה וקריאות לאלימות.

לפני מספר ימים התקיימה הפגנה חריגה של 150 פלסטינים מול המוקטעה ברמאללה, ובשני ימי השישי האחרונים נאלצו מנגנוני הביטחון הפלסטינים להדוף הפגנות בכיכר איו"ש תוך ניסיונות למנוע מהמפגינים לעבור לצד הישראלי. בעקבות האירועים הללו ובעקבות הערכות מערכת הביטחון קיים חשש כי המצב עלול להגיע לידי פיצוץ.

תא"ל (מיל') שלמה ברום, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי הסביר ל'דבר ראשון' כי מאז שהחלה השביתה ניתן לראות את התסיסה בשטח. "לפני השביתה ניסו לארגן הפגנות אבל ההשתתפות הייתה מועטה והיו הפגנות שקטות. עכשיו יש יותר משתתפים ויותר אלימות".

ברום הזהיר מטריגר שעלול להוביל לפיצוץ בשטח ותיאר סיטואציה בה אחד הצעירים השובתים רעב ימות. אז לדבריו "השטח יבער, כמעט בכל משפחה פלסטינית יש אסיר, זו חוויה מאוד אישית בשבילם, פרה קדושה".

מרואן ברגותי בהקראת גזר דינו (צילום ארכיון: משה מילנר / לע״מ).
מרואן ברגותי בהקראת גזר דינו (צילום ארכיון: משה מילנר / לע״מ).

כאמור, האסירים שפתחו בשביתת הרעב הם ברובם אנשי פת"ח והחזית העממית, ומעטים מהם משתייכים לחמאס. האסירים ניסחו מסמך הכולל 13 דרישות, ביניהן התקנת טלפונים באגפים והשבת הנוהל של שני ביקורים בחודש של בני משפחותיהם. כמו כן, דורשים האסירים כי ישראל תחזור למדיניות בה נהגה עד חטיפת ורצח שלושת הנערים בגוש עציון לפני שלוש שנים, שלאחריה החמירה ישראל את תנאי הכליאה שלהם כאמצעי לחץ על חמאס.

בנוסף, דורשים האסירים לבטל את מדיניות המעצרים המינהליים ואת הבידוד בבתי הסוהר. עוד הם מבקשים, לשנות את מדיניות הטיפול הרפואי המגיע להם, כך שמרפאות שב"ס ייסגרו והאסירים יועברו לקבלת טיפול בבתי חולים.

"המצב הוא שהפוליטיקאים עלו על ראש העץ. מצב שבו אסור לוותר גם שמדובר בדרישות של אסירים על התנאים שלהם. אלה דרישות לא כל כך מוזרות, אלו לא דרישות פוליטיות, לא דרישות שלא קיבלו בעבר", אמר ברום והוסיף, "צריך לסגור איתם הסכם, כמו בפעמים קודמות בהן ניהלו מסע ומתן והגיעו לפשרה סבירה".

לסיכום הסביר ברום, כי מבחינת ההנהגה הפלסטינית ברמאללה שביתת האסירים "לא נוחה." לדבריו, "עכשיו כשיש מסע ומתן עם ארה"ב זה לא זמן טוב להבעיר את השטח".

בימים האחרונים הועברו לבתי חולים כ-150 אסירים השובתים רעב. בין האסירים ישנו מרואן ברגותי, מנהיג השביתה שנידון על ידי בית המשפט הישראלי לעונש של חמישה מאסרי עולם מצטברים ו־40 שנות מאסר על מעשי טרור. 15 אסירים נוספים מאושפזים והיתר טופלו והוחזרו לבתי הכלא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!