דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה״ב

ממשל טראמפ / דו"ח בקונגרס האמריקאי: חוק הבריאות של טראמפ יפגע בעניים ובחולים

בשנת 2026, צפויים כ-51 מיליון אמריקאים להישאר ללא ביטוח בריאות | 119 מיליארד דולר יקוצצו מחוק הבריאות הנוכחי תוך עשור | הפרמיות שאמריקאים חולים יאלצו לשלם יעלו

נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ ופול ראיין בבית הלבן לאחר שעבר חוק הבריאות (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ ופול ראיין בבית הלבן לאחר שעבר חוק הבריאות (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
יונתן קירשנבאום

תחת חוק הבריאות החדש של ממשל טראמפ, בשנת 2026, צפויים כ-51 מיליון אמריקאים להישאר ללא ביטוח בריאות. כך עולה מדו"ח של ה-CBO, הגוף הממשלתי הבוחן את ההשפעות התקציביות של חוקים העולים להצבעה בקונגרס. נתון זה גבוה כמעט פי 2 מההערכות לגבי מספר האמריקאים שצפויים היו לא להיות מבוטחים תחת חוק ה"אובמה-קר".

ה-CBO, משרד התקציב המרכזי, הוא גוף א-מפלגתי אשר אחראי לייצר הערכות לגבי הוצאות והכנסות צפויות מתוך יישום של חוקים. הגוף נדרש לייצר הערכה כזו כלפי כל חוק שעולה להצבעה, אך חוק הבריאות של טראמפ עבר את ההצבעה בקונגרס לפני שה-CBO הספיק לקיים בחינה ולפרסם את תוצאותיה. ממשל טראמפ פרסם הערכות משלו לגבי השפעות החוק, אך חברי הקונגרס הצביעו על חוק הבריאות ללא הערכה רשמית של ההשלכות התקציביות שלו.

יצויין כי ה-CBO אכן פרסם הערכה לגבי נוסח החוק שעלה בחודש מרץ, שההצבעה עליו בוטלה על ידי טראמפ בעקבות התנגדות מתוך המפלגה הרפובליקנית. אתמול (ה׳) פרסם ה-CBO הערכה כלפי נוסח החוק המחודש שאושר בקונגרס בתחילת חודש מאי.

הדו"ח מעריך שחוק הבריאות החדש יקטין את הגירעון האמריקאי בכ-119 מיליארד דולר תוך עשור, נתון נמוך בכ-32 מיליארד מההערכה המקורית של הבית הלבן. מרבית הכסף "יחסך" ע"י קיצוץ ב"מדיקאייד", ביטוח הבריאות הציבורי הנועד לבטח אזרחים אמריקאים עניים, שאין ביכולתם לקנות ביטוח פרטי. ישנם מספר גורמים אשר יתרמו דווקא לגדילת הגירעון, ואלו קשורים בעיקר לביטול של הכנסות ממיסים, לדוגמא ביטול הקנסות על מעסיקים שלא מספקים ביטוח לעובדיהם, וביטול המיסוי על בעלי ההכנסה הגבוהה.

עוד עולה מהדו"ח כי מספר האמריקאים שיחזיקו בביטוח בריאות יהיו גבוה מעט יותר ומחיר הביטוח יהיה נמוך מעט מההערכות המקוריות. דבר זה יתאפשר בעקבות מגמה צפויה של ירידה בהיקף המחלות אותם יכסו חברות הביטוח במחירים הנוכחיים. משמעות הדבר היא שהפרמיות שאמריקאים חולים יאלצו לשלם צפויים לעלות, ודבר זה יגרום להם להיאלץ לוותר על ביטוח בריאות בכלל. הדו"ח צופה כי מגמה זו תוזיל את עלויות הביטוח לאזרחים הבריאים, אשר ירכשו חבילות ביטוח המכסות פחות מחלות, ולכן צפויות להיות זולות יותר.

עפ"י החוק החדש יתאפשר לחברות הביטוח להעלות את הפרמיות על הביטוח של אמריקאים ביחס ל"סיכון" אותו הם נוטלים, כלומר ביחס למחלות ידועות של המבוטחים טרם ביטוחם. תחת שיטה זו, חברות הביטוח יגבו תשלום גבוה יותר מאזרח אמריקאי אשר חולה במחלה, מתוך הטענה כי הוא מסכן את חברת הביטוח בהוצאות עתידיות. חוק "אובמה-קר" אסר על חברות הביטוח להעלות את הפרמיות לחולים, וקבע כי מחיר הביטוח יהיה מוגבל במסגרת אזורים גאוגרפיים מסויימים.

החוק החדש של ממשל אובמה מבטל איסור זה, ובנוסף מקצץ את התקציב שנועד לסבסד את הביטוח של אזרחים אשר רוכשים ביטוח. עפ"י החוק החדש, החל משנת 2020 יוכלו המדינות השונות בארה"ב לוותר על האיסור על ייקור הביטוח לחולים ולבטל את הסבסוד הציבורי של הביטוח. בעקבות כך, מעריכים ב-CBO כי בשנת 2020 יהיו 19 מיליון יותר אמריקאים ללא ביטוח בריאות, מאשר המספר הצפוי תחת "אובמה קר". בשנת 2026 פער זה צפוי לגדול ל-23 מיליון אמריקאים, ומספר האמריקאים מתחת לגיל 65 ללא ביטוח צפוי לעמוד על 51 מיליון.

הפגנה נגד תכנית טראמפ קייר 4.5.17 (צילום: AP Photo/David Zalubowski).
הפגנה נגד תכנית טראמפ קייר 4.5.17 (צילום: AP Photo/David Zalubowski).

מהדו"ח עולה כי אזרחי אמריקה העניים והחולים יהיו הנפגעים המרכזיים מהחוק החדש של ממשל טראמפ. הקיצוץ בסיוע הציבורי לעניים ושינוי הפיקוח על מחירי הביטוח צפויים לפגוע קשות בציבור גדול של אמריקאים שלא יוכל לקבל מענה רפואי כלל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!