דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

בארץ / אחרי 40 יום: הסתיימה שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים

כך הודיע הבוקר (שבת) שב"ס | גורמים פלסטיניים מסרו כי מדובר בתוצאת מו"מ בין שב"ס למנהיגי השביתה, בשב"ס הכחישו את הטענה | בין ההבנות שהושגו: ביקור משפחות שני בחודש, במימון הרשות הפלסטינית ובהסכמת ישראל והצלב האדום

הפגנת תמיכה בשביתת הרעב הפלסטינים בשכם (צילום: נאסר אישתיה / פלאש 90).
הפגנת תמיכה בשביתת הרעב הפלסטינים בשכם (צילום: נאסר אישתיה / פלאש 90).

שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים הפלסטינים הכלואים בישראל הסתיימה הבוקר (שבת). גורמים פלסטינים מסרו כי ביממה האחרונה התנהל משא ומתן מרתוני בין שירות בתי הסוהר לבין מרואן ברגותי ומנהיגי השביתה. לדבריהם המו"מ התנהל במטרה להביא לסיום השביתה לפני תחילת חודש הרמדאן שנפתח היום, וכולל צום במהלך שעות היום. השביתה נמשכה 40 ימים. בשב"ס הכחישו כי קיימו מגעים ישירים עם ברגותי.

מרואן ברגותי בהקראת גזר דינו (צילום ארכיון: משה מילנר / לע״מ).
מרואן ברגותי בהקראת גזר דינו (צילום ארכיון: משה מילנר / לע״מ).

בתחילת השביתה הציב ברגותי בשם האסירים רשימת דרישות ארוכה, ולפי הודעת שב"ס רובן לא התקבלו. האסירים הסתפקו בהסכמת הצלב האדום להגביר את תדירות ביקורי המשפחות.

משב"ס נמסר כי "סיום השביתה התאפשר בעקבות סיכום של מדינת ישראל עם הצלב האדום והרשות הפלסטינית על ביקור שני בחודש. במסגרת ההבנות סוכם כי הרשות הפלסטינית תממן את חידוש הביקור החודשי השני של משפחות האסירים, בהסכמת ישראל והצלב האדום".

עוד נמסר משב"ס כי הבוקר הפסיקו 834 האסירים הנותרים את שביתת הרעב שלהם וכי 188 אסירים עדיין מאושפזים בבתי החולים, והם ישובו לבתי הכלא אחרי שישתפר מצבם. מרואן ברגותי פונה בעצמו ביום רביעי השבוע לבדיקות רפואיות בבית החולים העמק בעפולה לאחר שחש ברע, והושב לאחר כמה שעות לתאו בכלא קישון.

עם תחילת השביתה ב-17 באפריל הצטרפו אליה 1,100 אסירים, מרביתם חברי ארגון פתח. על פי נתוני שב"ס, ב-40 הימים שחלפו עד לסיומה עלה מספר השובתים ל-1,578 אך במהלכה הפסיקו יותר מ-750 אסירים את שביתתם. ביום שני השבוע הצטרפו אל השובתים כ-200 אסירים חברי ארגון חמאס.

לפני כשבועיים פורסם כי ברגותי העביר לשב"ס מכתב ובו פירט את דרישות האסירים השובתים. הסעיף המרכזי במכתב, שכלל 19 סעיפים שונים, היה דרישה להתקין טלפונים ציבוריים באגפים הביטחוניים בבתי הכלא. זאת בטענה שהדבר יפסיק את תופעת הסחר במכשירים סלולריים ויפחית את השחיתות בקרב האסירים. "אפילו יגאל עמיר רוצח ראש הממשלה ואף אלה ששרפו את משפחת דוואבשה זוכים לקשר כזה עם משפחותיהם", כתב ברגותי.

הפגנת תמיכה בשביתת הרעב הפלסטינים (צילום: פלאש 90).
הפגנת תמיכה בשביתת הרעב הפלסטינים (צילום: פלאש 90).

דרישות נוספות שפורטו במכתב, שנחתם בשם "כל האסירים הביטחוניים השובתים בכל בתי הסוהר" כללו בקשה להארכת ביקורי המשפחות ל-90 דקות והגדלת מכסת הביקורים החודשיים – דרישה שכאמור נענתה בידי שב"ס והובילה היום להכרזה על סיום השביתה. בנוסף לכך דרשו האסירים השובתים תוספת של 20 ערוצי טלוויזיה לאלו המשודרים בבתי הכלא; הכנסת ספרים, שבועונים ועיתונים "ללא הגבלה"; התקנת מזגנים בבתי הכלא וכן החזרת האפשרות ללימודים אקדמיים באוניברסיטה הפתוחה במהלך תקופת הכליאה והשבת ניהול המטבחים באגפי הכלא לידיהם.

במהלך השביתה נערכו בערים ברחבי הגדה המערבית הפגנות הזדהות ועצרות תמיכה באסירים השובתים. בכמה מההפגנות התרחשו עימותים עם כוחות הביטחון. ביום שישי בשבוע שעבר הכריזו פלגים פלסטיניים ברצועת עזה על "יום זעם" למען האסירים השובתים. 44 פלסטינים נפצעו בעימותים באותו יום ברחבי הגדה וכ-20 נעצרו בעקבותיהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!