ארגון דאע"ש הודיע אתמול (שבת) כי הוא עומד מאחורי הירי לעבר אוטובוס של נוצרים קופטים שהיו בדרכם למנזר מבודד דרומית לקהיר. אירוע בו נהרגו 29 בני אדם.

ההודעה, שפורסמה על ידי סוכנות הידיעות של הארגון, מעלה לארבע את מספר המתקפות על מטרות נוצריות מאז דצמבר, עליהן לקח הארגון אחריות. עוד נטען בהודעה כי מספר ההרוגים בהתקפה אתמול עומד על 32, אך לא ניתן הסבר להבדל בין מספר זה למניין הרשמי.

בכל ארבע המתקפות הללו – זו ביום שישי, שתיים באפריל ואחת בדצמבר – נהרגו לפחות 104 בני אדם, רובם נוצרים. נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, הכריז על מצב חירום בן שלושה חודשים אחרי שתי ההתקפות באפריל, שבוצעו במהלך "יום ראשון של הדקלים".

מצרים הגיבה למתקפה אתמול בשורה של תקיפות אוויריות שהופנו, לטענת הממשל המצרי, לעבר בסיסי אימונים של פעילי טרור במזרח לוב, בהם הוכשרו התוקפים. הבוקר הודיע הבא המצרי, בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו, כי המתקפות נמשכות "יום ולילה" וכי המטרות "הושמדו כליל". לא ניתנו פרטים נוספים.

"מה שראיתם היום לא יעבור בלי עונש. מכה מכאיבה במיוחד הונחתה על בסיס האימונים. מצרים לעולם לא תהסס לתקוף בסיסי טרור בכל מקום", אמר אמש הנשיא א-סיסי, בנאום טלוויזיוני לאומה. הוא אמר כי ההתקפות על נוצרים מנסות לתקוע טריז בינם לבית הרוב המוסלמי במדינה. א-סיסי קרא גם לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, להוביל מלחמה עולמית על הטרור.

נשיא מצרים אסיסי נואם בעצרת האו״ם (צילום ארכיון: סוכנות AP).
נשיא מצרים אסיסי נואם בעצרת האו״ם (צילום ארכיון: סוכנות AP).

בשיחת טלפון שערך בליל שיש עם האפיפיור תאודורוס השני, המנהיג הרוחני של הכנסייה הקופטית האורתודוקסית, אמר א-סיסי כי ממשלתו לא תנוח עד שמבצעי הפיגוע ייענשו.

הממשלה המצרית נאבקת כבר תקופה ארוכה בהתקוממות של לוחמים מוסלמים, בהנהגת ארגון המשויך לדאע"ש ופועל בעיקר בחצי האי סיני, אם כי מספר ההתקפות בלב המדינה עלה לאחרונה.

אחרי ביקור של האפיפיור פרנציסקוס במצרים, בחודש שעבר, הודיע ארגון דאע"ש כי בכוונתו להסלים את התקפותיו על האוכלוסייה הנוצרית, וקרא למוסלמים להתרחק מהתקהלויות של נוצרים ומשגרירויות מערביות.