שלושה פרקים מוקדשים בתורה לפרשת בלק ובלעם (במדבר פרקים כב עד כד)
חלק חשוב בסיפור הוא הברכות שמברך בלעם את עם ישראל.
בלק בקש מבלעם שיקלל את ישראל, אך נאמר על הקללות האלה:
"בא לקלל ויצא מברך", כלומר, בלעם התבקש לקלל את עם ישראל, התאמץ לעשות זאת, אבל כל פעם יצאה ממנו ברכה במקום קללה.
הסתכלתי על הברכות הללו.
הראשונה נתנה במקום שנקרא "במות בעל".
הברכה הזו כוללת את המשפט שעד היום משתמשים בו אצלנו כדי להסביר מדוע אין ברירה ואנחנו יכולים לסמוך רק על עצמינו:
ט)כִּי-מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ הֶן-עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לא יִתְחַשָּׁב:
בלעם מברך ואומר את אשר אמר לו אלוהים: "עם לבדד ישכון ובגויים לו יתחשב".
כלומר – עם ישראל הוא עם מבודד משאר העמים והוא גם לא מתחשב בעמים האחרים. הברכה הזו מלווה אותנו עד היום. בן גוריון אמר "או"ם שמום" אך דעתו לא התקבלה בממשלה של משה שרת.
אני חושש שלא ברכה היא אלא קללה.
הברכה השנייה ניתנת במקום שנקרא "שדה צופים".
הברכה הזו מתארת את עם ישראל כעם חזק כאריה שאף עם לא יוכל לו. היא גם כוללת את המשפט הבא:
כד)הֶן-עָם כְּלָבִיא יָקוּם וְכַאֲרִי יִתְנַשָּׂא לא יִשְׁכַּב עַד-יֹאכַל טֶרֶף וְדַם-חֲלָלִים יִשְׁתֶּה:
כן, עם ישראל הוא עם שלא נח עד אשר הוא טורף את אויביו ושותה את דמם.
לקוד האתי של צה"ל לא נכנסה ה "ברכה" הזו.
אני לא בטוח שזו לא "ברכה" שמסתובבת בקוד האתי של חלקים קיצוניים בחברה הישראלית בימים אלה.
ובכלל, כדאי שנזכור שובמציאות ההסטורית של עם ישראל, היינו יותר טרף מאשר טורף.
גם הברכה הזו נשמעת לי יותר קללה מאשר ברכה.
הברכה השלישית ניתנת במדבר שליד מקום שנקרא פעור. בהמשך הסיפור התנ"כי המקום הזה יהפוך לסמל לעבודה זרה בזויה וגם מולו נקבר משה רבנו.
זו ההופעה האחרונה של בלעם.
בלעם, מסתכל על עם ישראל מבחוץ ונותן את משפט המחץ:
ה)מַה-טֹּבוּ אֹהָלֶיךָ יַעֲקֹב מִשְׁכְּנֹתֶיךָ יִשְֹרָאֵל:
ובהמשך:
ו)כִּנְחָלִים נִטָּיוּ כְּגַנֹּת עֲלֵי נָהָר כַּאֲהָלִים נָטַע יְהֹוָה כַּאֲרָזִים עֲלֵי-מָיִם:
ז)יִזַּל-מַיִם מִדָּלְיָו וְזַרְעוֹ בְּמַיִם רַבִּים וְיָרֹם מֵאֲגַג מַלְכּוֹ וְתִנַּשֵּׂא מַלְכֻתוֹ:
ממש גן עדן: נחלים, אהלים, ארזים נטועים במים, מים נוזלים בשפע רב וממלכת ישראל תהיה גבוהה וחזקה.
סופסוף יוצאת לו ברכה נקייה. ברכה טובה.
אני חושב שהברכה מחולקת לשנים:
בלעם רואה תמונת מצב הרמונית של עם ישראל על שלל שבטיו: "מה טובו אהליך יעקב משכנותיך ישראל", ואז, למול התמונה הזו, הוא נותן את הברכה.
אנחנו יודעים שבלעם למעשה אומר את מה שאלוהים שם בפיו. מכאן, שאלוהים מתנה את הצלחת עם ישראל בכך שיהיה עם "טוב" במובן שתהיה הרמוניה בין כל החלקים שבו.
זהו. זה המסר לעם ישראל מכל פרשת בלק ובלעם. שלושה פרקים כדי להגיד לנו שהצלחתנו תלויה בהרמוניה "טובה" בין כל חלקי העם, בין כל השבטים שלו.
מאוד מומלץ לתת למנהיגים של היום לקרוא את הפרקים האלה.
מאוד מומלץ גם לכל אחד מאתנו לזהות מי מהפוליטיקאים מדגיש את השבטיות שלנו כדי לנצל אותה לטובתו בבחירות.
לפוליטיקאים האלה אסור לתת את הקול.