דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יהודה ושומרון

יהודה ושומרון / ראשי המתנחלים לוחצים על נתניהו להגביר את הבנייה ביהודה ושומרון

השבוע צפויה ועדת התכנון לאשר בנייתן של כ-2,500 יחידות דיור והקמת ישוב למפוני עמונה, אך ראשי המתנחלים סבורים שמדובר בקביעת מכסות נמוכות וחוסר ניצול של האפשרויות תחת ממשל טראמפ. לשכת רה"מ: אין שום מכסות, ההחלטה אושרה בקבינט

דחפורים מכינים השטח לקראת קראוונים חדשים בעופרה, ינואר 2017 (צילום: יניב נדב, פלאש90)
דחפורים מכינים השטח לקראת קראוונים חדשים בעופרה, ינואר 2017 (צילום: יניב נדב, פלאש90)
שי ניר

ראשי המתנחלים מגבירים את הלחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי שיתיר בנייה בהתנחלויות בצורה נרחבת וזאת לקראת הדיונים בוועדת התכנון העליונה של המנהל האזרחי בימים שלישי ורביעי השבוע. לפי סדר היום של הוועדה, היא צפויה לדון בבנייתן של 2,500 יחידות דיור ב-21 התנחלויות. בתגובה לכך תקפו ראשי המתנחלים את נתניהו בטענה כי הוא מגביל את הבנייה בהתנחלויות, ממחזר הבטחות ישנות ולא מנצל את התנאים הפוליטיים שנוצרו תחת ממשל טראמפ. מנגד, עפ"י נתוני שלום עכשיו 75% מיחידות הדיור המתוכננות הן בהתנחלויות אשר צפויות להתפנות באם יהיה הסדר קבע לסיום הסכסוך במתווה של שתי מדינות. עוד כוללות התכניות את הקמתה של ההתנחלות חדשה – "עמיחי" עבור מפוני המאחז הלא חוקי עמונה שתכלול כ-102 יחידות על אף שפונו מעמונה 41 משפחות בלבד.

ראשי המתנחלים תוקפים את הממשלה על כך כי התכניות שיאושרו הן בבחינת מכסות שנועדו להגביל את הבנייה בשטחים והן בסה"כ בבחינת 'הבטחות ישנות' מצד ההנהגה הפוליטית של הימין תחת ממשל אובמה. בנוסף, אין באישור התכניות את 'ההבטחה' לה ציפו ציבור המתנחלים כי עם תום כהונת אובמה וכניסתו של טראמפ לתפקיד אפשר יהיה להתחיל מהלך נרחב של בנייה ללא מגבלות ואולי אף סיפוח. נראה כי הקושי לעמוד בהבטחות הבחירות השונות בקרב הליכוד, הבית היהודי וראשי המועצות האזוריות בשטחים הופך לתפוח אדמה לוהט בניסיון להטיל את האחריות או האשמה מאחד לשני.

ניר אורבך מנכ"ל הבית היהודי, אמר ל'דבר ראשון' כי 2000 יחידות דיור מתוך אלה שיאושרו הן "מחזור של החלטות ישנות" וכי מדובר בתוספת של 465 יחידות חדשות בלבד. אורבך, על אף שמאשר כי הדברים הוחלטו בקבינט גם על דעת יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, מאשים את נתניהו כי הוא "משחק עם המספרים" ועוד הוסיף כי "כנראה יש לו שיקולים נוספים" מעבר לטובת המתנחלים. על אף שטענות ראשי המתנחלים במועצות האזוריות בנימין ושומרון מופנות בחלקן גם לראשי הבית היהודי, מדגיש אורבך כי הם כולם התפקדו לליכוד ו" מי שמוביל את העסק זה חברי מרכז ליכוד ובוחרי ליכוד", הדורשים ממנו "שיפרע את השטרות מול הציבור".

סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הגיבה בביקורת לטענת מכסות הבנייה, "אחרי שמונה שנות הקפאה קשה, המצוקה בשטח גבוהה ויש לחזור ולבנות בהתאם לתכניות הקיימות ולא להגביל את מכסות הבנייה. האכזבה הגדולה בשטח ההתיישבותי צריכה לקבל מענה על ידי תוספת של תכניות. נדרש שיפור משמעותי כדי לאפשר התפתחות טבעית של ההתיישבות. המציאות שבה לא אושרה בנייה בגוש עציון לא מתקבלת על הדעת." חוטובלי בעומדה לימין ראשי המתנחלים למעשה כיוונה את חיציה לנתניהו והוסיפה כי "עלינו לחזק את הממשלה ולא להחליש אותה, אבל חשוב לדרוש את קיום ההבטחה לשוב ולבנות."

גם בבית היהודי דורשים הסברים מראש הממשלה ומסרו כי "אם הדברים שפורסמו אכן נכונים, נראה על פניו שמדובר באי עמידה בסיכומים, שכן מעולם לא הוסכם שיוטלו מכסות על בנייה ליהודים. יתרה מזאת, בהטלת מכסות אלו יש פגיעה מהותית בהתיישבות כמו גם נזק מדיני. כאשר ישוב ראש הממשלה מנסיעתו נבקש את הפרטים המלאים ונבוא בדברים עמו."

בלשכת נתניהו מיהרו להגיב לדברים ושללו כי מדובר במכסות והוסיפו כי ההחלטה הוסכמה בקבינט בו שותפים מנהיגי הימין. "אין שום מכסות ולא קיימת מגבלה מספרית", מסרו בלשכת נתניהו והוסיפו כי "הקבינט החליט פה אחד על מדיניות בנייה ביו״ש. כל האישורים לבנייה נעשו בהתאם לכללים הללו."

בשישי האחרון האשים ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן את נתניהו כי הוא "מנסה לייצר הקפאת בניה בהתנדבות – אחרי 8 השנים של אובמה תקופת הקפאה חדשה לא תעבור" וכי "ראש הממשלה בחר לדחות את רוב בקשות הבנייה של היישובים ביהודה ושומרון." מלשכת נתניהו נמסר בתגובה כי "בניגוד לנטען, אין שום הקפאת בנייה. ההפך הוא הנכון. בחודשים האחרונים אושרו אלפי יחידות דיור בכל יהודה ושומרון ואושר לראשונה מזה עשרות שנים ישוב חדש. גם חזרה על שקר לא הופכת אותו לנכון. המדיניות שנקבעה בקבינט מאד ברורה: תכנון צמוד דופן ואישור תכניות כל שלושה חודשים ולא פעם בשנה כפי שנטען. אין מי שדואג להתיישבות יותר מראש הממשלה נתניהו והוא עושה זאת תוך שמירה מושכלת גם על האינטרסים הלאומיים והבינלאומיים של מדינת ישראל."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!