דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חצבת

בריאות / משרד הבריאות: 5 מקרי חצבת בירושלים בשבועות האחרונים

עד כה לא נמסרו דיווחים על הופעת המחלה במקומות אחרים, אך באירופה מתחילת השנה דווחו 6,000 מקרים של חצבת | מי צריך להתחסן ומה הסיבוכים האפשריים מהמחלה? המדריך המלא

חיסון לחצבת (צילום: PureRadiancePhoto / Shutterstock.com).
חיסון לחצבת (צילום: PureRadiancePhoto / Shutterstock.com).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות פרסם אתמול (ראשון) כי בשבועות האחרונים דווח על 5 מקרי חצבת בירושלים. הדיווחים הם מקרים הן במזרח העיר והן במערבה, והנדבקות הן נשים בגילאי 20-40. לא ידוע על מקרי חצבת ביתר חלקי הארץ בחודשים האחרונים. חצבת היא מחלה מדבקת מאוד, המאופיינת בחום, פריחה, דלקת עיניים  והרגשה כללית רעה, עם פוטנציאל לסיבוכים קשים. קבלת חיסון נגד חצבת על פי הנחיות משרד הבריאות עשויה למנוע מחלה זו כמעט לחלוטין.

הציבור נקרא להקפיד על מתן חיסוני השגרה, לילדים על פי גילם, ולעובדי בריאות הנקראים להשלים את החיסונים שעליהם לקבל  על פי הנחיות משרד הבריאות.

ממשרד הבריאות נמסר שאין מחסור בחיסוני ילדים. משרד הבריאות גם הזמין מבעוד מועד חיסונים נוספים על מנת לעמוד בביקוש ומבצע בימים אלה הזמנה של חיסונים נוספים למבוגרים.

​על פי משרד הבריאות, מחלת החצבת היא מחלה הנגרמת על ידי נגיף החצבת (Measles virus) ומועברת ישירות מאדם לאדם. דרכי ההדבקה הן על ידי פיזור הנגיף לסביבה בעת שיעול,  עיטוש או מגע עם הפרשות מהאף וליחה או שהייה בחדר החולה. חצבת מדבקת מאוד לאדם שאינו מחוסן ונחשף לחולה, יש סיכון של – 90% להידבק.

החצבת מתבטאת תחילה בחום גבוה, נזלת, שיעול, עיניים אדומות ורתיעה מאור. ביום הרביעי או החמישי מופיעה תפרחת בצבע אדום כהה. התפרחת מתחילה בצוואר ומתפשטת בהדרגה לעבר הפנים, הגוף והגפיים. הנגעים בעור נקודתיים ומרובים תחילה, ונוטים להתלכד לפריחה המכסה שטחי גוף נרחבים.

המחלה עלולה לגרום לסיבוכים קשים בדרכי הנשימה ובמערכת העצבים. כשליש מהחולים יפתחו סיבוכים כגון דלקת האוזן התיכונה, שלשולים ודלקת קרנית העין. סיבוכים נדירים יותר הם דלקת ריאות ודלקת מוח. סיבוך נדיר מאד היכול להופיע כ – 10 שנים אחרי הופעת החצבת הוא מחלה ניוונית של המוח הגורמת לפגיעה קשה ובלתי הפיכה במערכת העצבים המרכזית, הכוללת התדרדרות שכלית ופרכוסים . הסיכון לסיבוכים גבוה יותר בילדים מתחת לגיל 5 ואצל מבוגרים מעל גיל 20 ובחולים עם דיכוי מערכת החיסון. 1-3 ילדים מכל 1,000 חולים מתים מהמחלה .

מחלת החצבת מתפשטת באירופה. מתחילת שנת 2016 דווחו באירופה מעל 6,000 מקרים ב- 30 מדינות. מומחים מעריכים כי יש הרבה יותר מקרים מאלה שדווחו. רוב המקרים במדינות רומניה, אוסטריה, בלגיה, בולגריה, צ'כיה, דנמרק, צרפת, גרמניה, הונגריה, איסלנד, איטליה, פורטוגל, סלובקיה, ספרד ושבדיה. מסתמן כי ב- 2017 ההתפרצות מתרחבת בחלק מהמדינות.  ידועה תחלואה באפריקה, בדרום מזרח אסיה ובמערב האוקיינוס השקט. דווחו התפרצויות בארה"ב, קנדה ובאוסטרליה.

במשרד הבריאות ממליצים כי לפני נסיעה לחו"ל מומלץ להשלים התחסנות כנגד חצבת, ומדגישים כי אם במהלך השהיה בחו"ל נחשפת לנגיף, יש להתייעץ עם לשכת הבריאות המקומית לגבי הצורך בקבלת טיפול מונע.

האם מי שקיבל חיסון יכול להידבק ולחלות במחלה?

יעילות החיסון במניעת חצבת הינה גבוהה מאד(כ- 97%)  אולם אינה מוחלטת. חיסון כנגד הנגיף הוא האמצעי היעיל ביותר הקיים כיום למניעת תחלואה במחלה. באנשים שחוסנו ב- 2 מנות חיסון ויחלו בכל זאת במחלה, המחלה צפויה במרבית המקרים להיות קלה יותר.

באילו גילאים ניתן החיסון?

החיסון ניתן במסגרת שגרת החיסונים בישראל מגיל 12 חודשים ואילך ובכיתה א' –סה"כ 2 מנות חיסון. כמו כן, מטיילים הנוסעים לחו"ל ואנשים שלא קיבלו את החיסון במסגרת שגרת החיסונים ומעוניינים בכך, יכולים להתייעץ עם הרופא המטפל או עם רופא במרפאת מטיילים לגבי אפשרות לקבלת החיסונים במסגרת מרפאות המטיילים בארץ.

חיסון נגד חצבת במבוגרים: למבוגרים שלא חלו בעבר בחצבת, ולא קיבלו שתי מנות חיסון כנגד הנגיף, מומלץ להשלים את קבלת החיסון. החיסון ניתן בשתי מנות בהפרש של 4 שבועות לפחות זו מזו.

למי מומלץ לא לקבל חיסון נגד חצבת?

אין לתת את החיסון במקרה של מחלת חום חדה, כאשר הופיעה תגובה חמורה לאחר מנת חיסון קודמת, כאשר ידוע על רגישות לאחד ממרכיבי התרכיב (למשל neomycin), לאנשים עם דיכוי חיסוני חמור, לנשים בהריון, ולאנשים עם אי סבילות תורשתית לפרוקטוז.

למי מומלץ להתחסן?

משרד הבריאות ממליץ לכל נוסע לחו"ל שלא חלה בחצבת ולא קיבל את החיסון לוודא קבלת שתי מנות חיסון נגד חצבת, חזרת ואדמת​

אנשים שחלו בעבר במחלה, וכן ילידי 1956 או מבוגרים יותר, נחשבים מחוסנים מהמחלה ואינם צריכים להתחסן.

לילידי ישראל 1957-1970, שלא חלו בעבר בחצבת, מומלץ להשלים קבלת 2 מנות חיסון נגד חצבת בהפרש של 4 שבועות לפחות זו מזו.

לילידי 1971-1977 ילידי הארץ שחוסנו על פי שגרת החיסונים שאז היתה מתן מנת חיסון אחד, ולא חלו בעבר בחצבת, מומלץ להשלים קבלת מנת חיסון אחת נגד חצבת.

ילידי ישראל משנת 1978 ואילך שחוסנו על פי שגרת החיסונים אמורים להיות מחוסנים בשתי מנות, ועל כן אין צורך בהשלמת חיסונים נגד חצבת.

משרד הבריאות ממליץ לתינוקות בני 6-11 חודשים הנוסעים לחו"ל לקבל מנת חיסון אחת נגד חצבת. מנה זו לא תיספר במסגרת שגרת חיסוני הילד.

בכל מקרה בו לא ניתנו חיסוני הילדות על פי שגרת החיסונים מכל סיבה שהיא (עולים חדשים, סירוב הורים וכד'), יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הצורך בהשלמת  חיסונים נגד חצבת.

הנסיעה שלי בעוד מספר ימים.האם עדיין מומלץ להתחסן?

כן. אמנם לוקח זמן עד שמתפחת חסינות, קבלת החיסון מהווה ההגנה הטובה ביותר שיש.  עובדה שמתן חיסון מיד לאחר החשיפה למחלה יכול למנוע תחלואה.

האם מותר להקדים את חיסון הילד לפני גיל שנה?

​משרד הבריאות ממליץ לתינוקות בני 6-11 חודשים הנוסעים לחו"ל לקבל מנת חיסון אחת נגד חצבת. מנה זו לא תיספר במסגרת שגרת חיסוני הילד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!