דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה

חיפה / 4 הרוגים ו-38 פצועים בשבע שנים: תושבי הדר דורשים פתרון ל"רחוב המוות"

נדא איבדח ז"ל בת ה-16 נהרגה בתאונת פגע וברח בשלישי בלילה | תושבי הדר פתחו במחאה חריפה, לדבריהם הסכנה ידועה לעירייה | "אנחנו לא מבקשים שיעשו אותנו כמו דניה, רק בטיחות לילדים ולתושבים"

הפגנת בכביש הדמים חמישי בערב (צילום: יעקב סבן).
הפגנת בכביש הדמים חמישי בערב (צילום: יעקב סבן).
מיכל רוזן

בערב חג שבועות נהרגה בתאונת פגע וברח נדא איבדח ז"ל (16) בעודה חוצה את מעבר החציה ברחוב אבן גבירול בחיפה. לדברי התושבים, איבדח היא ההרוגה הרביעית מאז נסלל הכביש וחצה את שכונת הדר תחתון לשניים לפני כשבע שנים. זאת, בנוסף ל-38 אנשים שנפצעו בתאונות בכביש וחלקם נותרו נכים, ועשרות תאונות נוספות שהסתיימו בנזק לרכוש בלבד. הפעם החליטו תושבי השכונה החיפאית לשבור את הכלים ולצאת במחאה חריפה שתאלץ את העירייה למצוא פתרון לכביש הדמים, השוכן בלב אזור מגוריהם ופוגע גם במרקם החיים בשכונה.

תושבי חיפה יודעים כמה הכביש העירוני, שהמהירות בו מגובלת ל-50 קמ"ש, מזמין לסוע בו במהירות גבוהה בהרבה. הכביש הרחב והפתוח מתחבר לכביש מהיר ונדמה לעוברים בו שהוא אינו בלב ליבה של שכונת מגורים. למעשה הכביש כלל לא משרת את תושבי השכונה, ורק מקשה עליהם להגיע לחברים, לגני הילדים, לשוק, למועדון הקהילתי. מעבר לכך, מהווה הכביש מפגע בטיחותי וסכנת חיים ממשית.

הפגנת בכביש הדמים שישי בצהריים (צילום: יעקב סבן).
הפגנת בכביש הדמים שישי בצהריים (צילום: יעקב סבן).

מותה של איבדח הוביל את תושבי השכונה להעלות מדרגה בדרישה למציאת פתרון מידי. לאחר התאונה הקטלנית התקיימו מספר הפגנות בהן חסמו התושבים את כביש המוות. אמש התכנסו התושבים במתנ"ס ידפת, מועדון השכונה, על מנת לקבל תשובות מהעירייה לגבי הפתרון המתוכנן, לאחר שבחמישי האחרון הובטח להם על ידי יונה יהב, ראש עיריית חיפה, כי עד יום ראשון (אתמול) ימצא פתרון אשר יבטיח מעבר בטוח להולכי הרגל.

יעקב ברודר, ראש מנהל הדר, הגיע מטעם העירייה לכינוס. ברודר סיפר לתושבים כי לטובת מציאת הפתרון המוצלח ביותר מונו כמובטח מהנדס הכבישים, מהנדס הבטיחות בעירייה וחברת יפה נוף לתת את המלצותיהם לתיקון המחדל. עוד סיפר כי אתמול בבוקר לאחר שחתם יהב על ביצוע ההמלצות, לבקשת התושבים פנה חבר מועצת העיר דר' סוהיל אסעד (חד"ש) בבקשה כי ההמלצות יינתנו על ידי מומחים חיצוניים מהטכניון. בקשתו של אסעד התקבלה והמלצותיהם יתקבלו עד יום חמישי הקרוב.

התושבים לא היו שבעי רצון מהכיוון אותו תיאר ברודר. "המצב שלנו בשכונה מאוד מאוד לא טוב. העירייה לא מתנהגת איתנו כמו תושבים של חיפה" אמר גזי קמירה, תושב השכונה. בת דודתו של קמירה נפגעה במעבר החצייה בנובמבר האחרון, עברה כבר שלושה ניתוחים, ועדיין סובלת מפציעתה הקשה. לדברי תושבים, אמונם בעירייה נפגע, לאחר שכבר שנים מובטח להם שימצא פתרון בטוח למעבר הולכי הרגל באבן גבירול בפרט ושישקיעו בשיקום השכונה בכלל.

הפגנה בכביש הדמים ברח' אבן גבירול, שכונת הדר, חיפה, יוני 2017 (צילום: יעקב סבן).
הפגנה בכביש הדמים ברח' אבן גבירול, שכונת הדר, חיפה, יוני 2017 (צילום: יעקב סבן).
הפגנה בכביש הדמים ברח' אבן גבירול, שכונת הדר, חיפה, יוני 2017 (צילום: יעקב סבן).
הפגנה בכביש הדמים ברח' אבן גבירול, שכונת הדר, חיפה, יוני 2017 (צילום: יעקב סבן).

"סללו את הכביש הזה פה, בלב שכונה חלשה לפני שבע שנים" סיפר קמירה. "כבר אז התחייבו בעירייה שימצא פתרון לרחוב הזה. עד עכשיו לא נמצא פתרון ועברו כבר שבע שנים. זה מאכזב מאוד שהיו צריכים להיות 4 הרוגים ועוד אחד עשר פצועים שחלקם נותרו נכים כדי שיתחילו לפעול". קמירה הוסיף "הנהגים הם לא האשמים היחידים. את יוצאת מהדר, מגיעה לכביש שהוא מהיר פתאום בתוך העיר ואין רמזור שיעצור אותך ליד מעבר החציה, אין שילוט טוב. שדה הראיה בכלל לא טוב. אני אישית מאשים את העירייה בזה, לא רק אני, כל השכונה מאשימה את העירייה והאחד והיחיד זה יונה יהב שהיה צריך למצוא פתרון כבר לפני שבע שנים".

התאונה הקטלנית הראשונה בכביש אירעה לפני כשבע שנים, חצי שנה לאחר פתיחת הכביש החדש. עודאי הנאבזה, בן 5.5, נהרג בעודו חוצה במעבר החצייה. דודו, הנאבזה סאבר, מתגורר אף הוא בשכונה, ולדבריו הוא עצמו כמעט ונדרס שלוש פעמים. סאבר מתגורר בחלקה התחתון של השכונה, ועל מנת להגיע למועדון השכונתי משפחתו נדרשת לחצות את הכביש. לדבריו, ההפרדה שיצר הכביש הובילה לכך שהם מנותקים מכל אירוע שקורה בשכונה. הנתק מחריף כשזה נוגע בילדים, מסביר סאבר: "אני לא רוצה שהילדים שלי ידעו שקיים מעבר לכביש מועדון בגלל שהכביש הזה מסוכן. אני לא רוצה שיגיע מצב שהבן שלי ידע שיש פה מועדון ויקפוץ לפה ללא ידיעתי כדי לראות ילדים במועדון. איך הוא יחצה את הכביש? למה יש גשר? אין גשר. יש מי שיחזיר אותו מפה? אין".

את מאבק התושבים וכאבם מסכם קמירה: "אנחנו כבר לא מבקשים, אנחנו דורשים מיונה יהב למצוא פתרון לרחוב המוות, רחוב אבן גבירול. השכונה, מזרח חיפה (החלק המזרחי של הדר התחתונה מ.ר.), היא חלק מחיפה, אנחנו דורשים שימצא לנו פתרון מידי, אנחנו לא מבקשים שיעשו אותנו כמו דניה, אנחנו מבקשים משהו קטן מאוד, אנחנו רוצים רק בטיחות בדרכים לילדים ולתושבים".

גם עמותת "אור ירוק", הנאבקת בתאונות הדרכים, פנתה לעירייה בדרישה לפעולה מיידית לשיפור הבטיחות ברחוב. על פי נתוני העמותה, המבוססים על נתוני הלמ"ס, בין השנים 2003 למרץ 2017 נפגעו בכביש 57 בני אדם. מתוכם 19 בני אדם נפגעו ב7 שנים טרם הורחב הכביש ו38 לאחר מכן, פי שניים מהתקופה המקבילה. במכתבו כותב קיטה ליהב "העובדה כי מדובר בכביש חדש יחסית, דו מסלולי ובעל שני נתיבים לכל כיוון מאפשר לנהגים לסוע בו במהירויות גבוהות יחסית. עצם קיום מעברי החצייה לאורך הרחוב, המשרתים את כלל האוכלוסייה, לרבות ילדים קטנים וקשישים מחייב לפעול למיתון התנועה ולריסון מהירויות הנסיעה בסמוך למעברי החצייה".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "מהנדסי התנועה בעיריית חיפה קיימו סיור ברחוב בהשתתפות מהנדסי אגף התכנון, חברת יפה נוף, משרד התחבורה, המטה לבטיחות בדרכים וקיימו דיון עם המשטרה. במקביל הזמינה העירייה תסקיר בטיחות לרחוב אבן גבירול אותו יערכו אנשי הבטיחות ותכנון המובילים בארץ אשר עובדים במכון לבטיחות בדרכים בטכניון והם יגישו את המלצותיהם לביצוע שיפורי בטיחות ברחוב."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!