דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוב

הלוואות / למשקי הבית בישראל חובות של מעל לחצי טריליון שקלים, אבל במשרד האוצר רגועים

הישראלים לווים יותר, כדי לרכוש יותר, ונכנסים ליותר חובות | בוועדת הכספים דנו בדרכים לעשות סדר בשוק האשראי | ח"כ גלאון: "זה יתפוצץ לנו בפרצוף בעוד כמה שנים" | ח"כ מקלב: "היחס שתקבל משפחת בוזגלו שונה בתכלית מזה שמקבלת כעת משפחת פישמן"

מכונת סליקה לאשראי (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90)
מכונת סליקה לאשראי (צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל / פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שגובה החובות של משקי הבית בישראל חצה את רף חצי טריליון השקלים, החליטו בוועדת הכספים להכיר בבעיה ולדרוש מהרגולטורים הכלכליים לעשות סדר בשוק האשראי הקמעונאי. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בדיון שהתקיים הבוקר (שני) "הגידול החד בשיעורי פשיטות הרגל זה נורת אזהרה. עשוי לערער את יציבות המשק".

הדיון, שהתקיים ביוזמת חברת הכנסת זהבה גלאון (מרצ) וחבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה), מגיע על רקע פרסום נתוני החובות של משקי הבית. הדיון התמקד בהתמודדות הרגולטורים הכלכליים (בנק ישראל, המפקחת על הבנקים והממונה על שוק ההון) עם התופעה ההולכת וגדלה של משקי בית הנוטלים משכנתאות והלוואות שונות בהיקפים גדולים. מועד הדיונים, במקביל לידיעות על הסדר החוב של אליעזר פישמן, חידד את הטיפול הלא שוויוני בחייב האנונימי להביל מבעלי חוב ידועים הזוכים לתספורות והסדרי חוב.

"משפחת בוזגלו זה לא משפחת פישמן"

בתחילת הדיון הסבירה חברת הכנסת גלאון את המצב שהביא לצורך בדיון, "הר החובות מטריד מאוד. ההלוואות למשקי בית צמחו ב- 23% בשלוש בשנים האחרונות, שיא של כל הזמנים. בסה"כ מדובר בלמעלה מחצי טריליון שקלים, בעיקר למשכנתאות, אך גם למטרות אחרות. הדבר מוביל לעלייה בבקשות לפשיטות רגל, עלייה של 75%. אנחנו יודעים איך זה מתחיל, מחוב של כמה עשרות אלפי שקלים שמתגלגל ונצבר לחוב גדול". גלאון קראה לוועדת הכספים, "להכיר בסכנה שהדבר טומן למשק כולו, ורוצה להתריע שאם לא נתייחס עכשיו במלוא הרצינות לנשוא, זה יתפוצץ לנו בפרצוף בעוד כמה שנים. צריך לברר איך בנק ישראל מרסן את היקף החובות של משקי הבית, ומה האסטרטגיה של ממשלת ישראל בנושא. האם היא בכלל מעוניינת לצמצם את התופעה, או שהעברת החוב מהמדינה לציבור זו אסטרטגיה מבחינתה. יש המון פשיטות רגל וזו נורת אזהרה לכולנו".

חבר הכנסת אורי מקלב הוסיף לדבריה של גלאון, "לאנשים לא תמיד יש את המודעות מהי המשמעות המלאה של לקיחת הלוואה ושל צריכה מעבר ליכולת הכלכלית. לזה יש להוסיף את הלחץ החברתי וגם את הפערים החברתיים. אנשים רואים שכולם נוסעים לחו"ל וילד רואה שבכיתה שלו כולם נוסעים, אז האבא רוצה שגם הילד שלו ייהנה מכך. ואז אנשים לוקחים הלוואות למימון נסיעה לחו"ל, לרכישה של מוצרים שונים, רכבים וכד'. יש כאן תופעה של פיתוי והטעייה של אותם גופים שנותנים הלוואות בתחכום מסוים וחוסר שקיפות. תופעה שאנחנו צריכים להתמודד איתה. משפחות פושטות רגל ונכנסות לקריסה כלכלית שאין לה שיקום ויש לנו מחויבות ערכית ומוסרית לאותם משקי בית". מקלב התייחס גם הוא להסדר החוב של אליעזר פישמן, "משפחת בוזגלו זה לא משפחת פישמן. היחס שתקבל משפחת בוזגלו שונה בתכלית מזה שמקבלת כעת משפחת פישמן שמוחקים לה מאות מיליוני שקלים מהחוב העצום שלה".

לא ברמה של סיכון

ראש תחום מדיניות מאקרו יציבותית בבנק ישראל, יוסי סעדון, הסביר את רמת הסיכון והצביע דווקא על הרפורמה שיזם משרד האוצר כאחד הגורמים למצב, "יש גידול נומינלי מטריד בחובות של משקי הבית. אבל זה עדיין זה לא ברמה של סיכון. אנחנו מקיימים השוואה לרמות החובות בעולם. בהשוואה בינ"ל אנחנו במקום נמוך. כשמורידים את האשראי לדיור אנחנו לא במקום מהנמוכים בעולם, כי אזרחים רבים נוטלים הלוואות לרכישת רכב, למימון טיולים וזה אכן מטריד אותנו. מצד שני, אנחנו עדים לרפורמות שנועדו להגדיל את התחרות באשראי הצרכני והשיפור בתחרות מעודד לקיחת עוד אשראי ויש לקחת את זה בחשבון".

במשרד האוצר דווקא לא נוטים לראות את הגדילה בחובות כמצב בעייתי. רפרנט המאקרו באגף התקציבים הגיב לדיון ואמר כי "אנחנו במקום נמוך יחסית לעולם באשראי למשקי בית, הן במשכנתאות והן במשקי בית לצרכים שונים. אם אני מפריד ביניהם, במשכנתאות ממש נמוכים בהשוואה בינ"ל ובאשראי למשקי בית קרובים לממוצע ה  OECD."

בסיכום הדיון הבטיח יו"ר הוועדה חבר הכנסת משה גפני כי הוועדה תמשיך ותעקוב אחר הנושא, ודרש מבנק ישראל הכנת דו"ח על הפעולות שהבנק מתכנן לנקוט על מנת למנוע משבר, "ועדת הכספים מביעה דאגה מכך שחובות משקי הבית צמחו בשיעורים שלא היו בעבר, משכנתאות ונושאים אחרים, ואנחנו תמהים על-כך שבחלוקה למשכנתאות מקום נמוך לעומת דברים אחרים פחות דרמטיים וחיוניים ממשכנתאות. אני דורש מבנק ישראל, מרשות הביטוח ושוק ההון ומהבנקים, להגיש לוועדה דוח מה מתכוונים לעשות בנושא, כי העולם הזה משתנה. יש כיום יותר גופים נותני אשראי. נדרש שיהיה מנגנון בקרה. שיגישו לנו דו"ח איך מתמודדים עם המצב ואיך מאחדים את הבקרה. ועדת הכספים תקיים מעקב בנושא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!