דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סעודיה

מדיני בטחוני / חוקר אמריקני: עיסקת הנשק האמריקנית-סעודית - "פייק ניוז"

לפי מאמרו של ברוס רידל ממכון ברוקינגס, טראמפ וסעודיה חתמו על סדרת מכתבי הצהרת כוונות בלבד, ולא על חוזי רכישה | אחת ההוכחות היא חוסר ההתנגדות של ישראל למהלך | בניגוד לאובמה, טראמפ מפגין אדישות למלחמה בתימן

מלך סעודיה, סלמאן והנשיא טראמפ (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
מלך סעודיה, סלמאן והנשיא טראמפ (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כותרות המהדורות לפני כשבועיים הדהדו את עסקת הנשק הענקית של ארה"ב עם סעודיה, בהיקף של 110 מיליארד דולר, וכללו הערכות לפיהן רכישת הנשק הסעודית תגיע ל-350 מיליארד דולר בעשור הקרוב. דובר הבית הלבן, שון ספייסר, כינה את העסקה "הגדולה ביותר בהיסטוריה של ארה"ב", והנשיא טראמפ עצמו הכריז כי העסקה תוסיף "משרות, משרות, משרות" ואף חתם על העסקה לכאורה, בטקס רב רושם. אך בימים האחרונים עלתה גם טענה סותרת, לפיה לא מדובר בעסקה ממשית אלא בהצהרת כוונות בלבד. טענה זו נתמכת בשקט היחסי מצד ישראל לגבי העסקה.

ביום שני השבוע פירסם ברוס רידל, חוקר בטחון ומודיעין ועמית בכיר במכון ברוקינגס בוושינגטון, מאמר שכותרתו "עיסקת הנשק בת 110 מיליארד הדולר עם סעודיה היא 'פייק ניוז'". לדבריו כל מה שדווח בתקשורת על העסקה נועד לצרכי תדמית בלבד: "אין שום עסקה, אלא סדרה של מכתבי הצהרת כוונות, אך ללא חוזים", כתב. רידל הוסיף כי חלק ממסמכי ה"עסקה" הם הצעות רכש עתידיות שנעשו בכלל ביוזמת הצד האמריקאי, ולא רק היענות לבקשה סעודית. מדובר בנוהג מקובל, אך רידל מבקר את מצג השווא של הגדרת הנוהג הזה "עסקת נשק".

לטענת רידל, הסנאט לא התבקש עד כה לאשר שום עסקה, ואילו בפנטגון מגדירים את ההסכמות כ"רכישות עתידיות". בנוסף הוא מציין כי כל המגעים למכירת מערכות הנשק המדוברות החלו בתקופת הנשיא הקודם, ברק אובמה. בין השאר הוא מסתמך על דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס מספטמבר 2016, לפיו ממשל אובמה מקדם עסקאות מכירת נשק לסעודיה בסכום מצטבר של 115 מיליארד דולר.

לכאורה מדובר בעסקת נשק גדולה יותר, אך אם מקבלים את הניתוח של רידל, בשני המקרים אלו בסך הכל "רשימות מכולת", או "wish list" ולא עסקאות ממש, ולכן לסכום המצטבר אין שום משמעות בפני עצמו. עוד טוען רידל כי אפילו סכום הדיווחים על רכיבי הנשק השונים שלכאורה נמכרו אינם מצטברים ל-110 מיליארד – בקיצור, מדובר לטענתו בחדשות מזויפות.

רוצים לדעת האם העיסקה רצינית? בידקו מהי התגובה הישראלית

במאמרו מדגיש רידל מרכיב קריטי בעסקאות נשק ממשיות בין ארה"ב למדינות במזרח התיכון – התיאום וההסכמה של ישראל, בעלת בריתה המרכזית של ארה"ב באיזור זה. הוא מציין כי בכל 8 שנות שלטונו של אובמה מכרה ארה"ב לסעודים נשק בסך 112 מיליארד דולר, רובם בעסקה בודדת בשנת 2012. כדי שהקונגרס יאשר את העסקה ההיא, הציג מזכיר ההגנה דאז בוב גייטס לקונגרס עסקת חבילה עם ישראל, שנועדה לשמר את יתרונו האיכותי של צה"ל על צבאות האיזור. "אתם תדעו שהעסקה של טראמפ היא אמיתית, ברגע שישראל תתחיל לבקש חבילה", כתב רידל.

ואכן, התגובות לעסקה בישראל היו מינוריות יחסית. באתר ynet פורסמה סביב הדיווחים על העסקה ידיעה שכותרתה "עסקת הענק שמדאיגה את ישראל", ובה צוטטו שני שרים מהליכוד – שר התשתיות יובל שטייניץ שאמר לפני פתיחת ישיבת הממשלה כי "זה בהחלט דבר שצריך להטריד את מנוחתנו", והשר איוב קרא, ששאל את נתניהו בישיבת שרי הליכוד אם הוא לא מודאג מכך שסעודיה הופכת להיות 'מעצמה עם עליונות צבאית מעלינו', ונענה כי רה"מ ידון בעניין זה בישיבת הקבינט שנערכה באותו יום. מדובר בתגובה רפה באופן יחסי, המשקפת את הסבירות הגבוהה לכך שבישראל מבינים שבשלב הזה עדיין אין עסקה.

ממשל טראמפ אדיש לזוועות המלחמה בתימן

מדיניות הנשק של טראמפ אינה שונה במהותה ממדיניות אובמה וקודמו בוש – לחמש את מדינות המפרץ. עם זאת, ניתן לראות עד כה הבדל בולט בין טרמאפ לאובמה: "אובמה היה מאוד זהיר, וניסה לרסן, להשפיע במישור הערכי", אומר צבי מגן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.

ואכן, בסקירה שפורסמה באתר החדשות האמריקני VOX סביב ביקור טראמפ בסעודיה, מדווח כי ממשל אובמה השהה חלק ממכירות הנשק האיכותי יותר לסעודיה, בעקבות הדיווחים על תקיפות נרחבות של צבא סעודיה כנגד מטרות אזרחיות בתימן, כחלק ממלחמת האזרחים במדינה. והנה, בהכרזת העסקה הנוכחית בין ממשל טראמפ לסעודים חזרו אותן מערכות נשק מדויק אל השולחן. צעד זה משקף אדישות גמורה מצד טראמפ לזוועות המלחמה בין כוחות ממשלת תימן (הנתמכת ע"י סעודיה ומדינות המפרץ) לבין המורדים החות'ים (הנתמכים ע"י איראן). עד כה גבתה מלחמת האזרחים את חייהם של 11,000 קורבנות, וכתוצאה ממנה נעקרו כ-3 מליון איש נעקרו מבתיהם.

כבאים מנסים לכבות שריפה במפעל מזון בצנעא,תימן, שהופצץ ע"י סעודיה, 9 באוגוסט 2016 (צילום: AP).
כבאים מנסים לכבות שריפה במפעל מזון בצנעא,תימן, שהופצץ ע"י סעודיה, 9 באוגוסט 2016 (צילום: AP).

מגן מעריך כי גם הכנסת מערכות הנשק האמריקניות לא תתרום להכרעת המלחמה ע"י סעודיה, וספקן לגבי הכרעה ע"י צד כלשהו בעתיד הקרוב. "לסעודים אין יכולת", הוא מסביר, "במלחמות האלה אין מנצחים. תראה מה קורה בסוריה. זה לא תלוי בנשק, אלא במצב הא-סימטרי בשטח גדול ומדברי. שום צבא לא יודע לעשות את זה בצורה אלגנטית. גם צה"ל נלחם היטב כשהיה לנו אויב מוגדר ומוחשי שהיה אפשר לזהות בשטח. בתנאים א-סימטריים, זה קשה לכולם".

הבדל נוסף בין טראמפ לאובמה קשור לדיווחים על מעורבות חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, בתיווך בין יצרני הנשק הפרטיים האמריקאים לסעודים. לפי דיווח בניו יורק טיימס, קושנר התקשר במהלך הביקור למרילין היוסון, יושבת הראש של תאגיד הנשק לוקהיד מרטין, וביקש ממנה להעניק לסעודים הנחה במחיר של מערכת רדאר להגנה מפני טילים בליסטיים. לפי הטיימס, היוסון השיבה ש"היא תבדוק את הנושא". עקיפת הדרג הפקידותי של הממשל בתיווך בעסקאות נשק יכולה לסמן למדינות מתעניינות אחרות כי עליהן "לשנות כתובת" במגעים המורכבים לקידום עסקאות מסוג זה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!