דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / מעל ל-90% מההורים מעוניינים שבתיה"ס ילמדו להכיר ולכבד את השונה

עוד עולה מסקר שערכה הרשות הארצית למדידה והערכה במשרד החינוך, שבדק את עמדות ההורים כלפי מערכת החינוך | עוד נמצא כי 77% הביעו שביעות רצון כללית מבית הספר של ילדם | כמעט חצי מהנשאלים סברו כי תשלומי ההורים על חינוך גבוהים מדי

אמא ובנותיה בדרך לבית הספר (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
אמא ובנותיה בדרך לבית הספר (צילום: יוסי זמיר / פלאש90).
דוד טברסקי

הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך – ראמ"ה פרסמה ביום שלישי את סקר עמדות ההורים כלפי מערכת החינוך לשנת הלימודים תשע"ו. בסקירה כללית של רוב הנתונים, נראה שבשנים האחרונות נשמרה אותה המגמה בנוגע לציפיות ושביעות הרצון של ההורים מהתכנים הנלמדים בבתי הספר ואף חלה בהם עלייה קלה, בדגש על שביעות רצונם של ההורים מהחינוך לערכים.

הסקר פנה ל-2,755 הורים ממגזרים שונים. 2,024 מהנשאלים הם הורים לתלמידים בבתי ספר דוברי עברית (חצי מהם מהחינוך הממלכתי-דתי וחצי מהחינוך הממלכתי-חילוני), ו-731 מהנשאלים הם הורים לתלמידים בבתי ספר דוברי ערבית.

על פי הסקר, כ-77% מההורים דיווחו על שביעות רצון כללית מבית הספר. ככלל, שביעות הרצון נמוכה יותר בקרב הורים לתלמידים בחטיבות הביניים מאשר בקרב הורים לתלמידים בבתי הספא היסודיים ובחטיבות העליונות. בין השנים תשע"ד ותשע"ו לא נרשם שינוי בשביעות הרצון של הורים דוברי עברית ואילו בקרב הורים דוברי ערבית נרשמה ירידה בשביעות הרצון מבתי הספר היסודיים ומחטיבות הביניים.

תלמידים בדרך לבית הספר. ארכיון. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.
תלמידים בדרך לבית הספר. ארכיון. צילום: הדס פרוש / פלאש 90.

מעוניינים בחינוך לערכים

מעל ל-90% מההורים ענו כי חשוב להם שבבתי הספר של ילדיהם ילמדו הערכים 'מימוש עצמי', 'סובלנות וכבוד', 'כישורים בין-אישיים וחברתיים' ,'תרומה לקהילה ולחברה' ו'היכרות וכבוד כלפי קבוצות אחרות בחברה' . רק כמחצית מההורים ענו כי הערך 'מימוש עצמי' מודגש בפועל אך כ-65% מההורים אמרו שהערך 'סובלנות וכבוד' ו"כישורים בין-אישיים וחברתיים" נלמדים בפועל בבתי הספר. כ-78% מההורים ציינו שערך "תרומה לקהילה ולחברה" נלמד בפועל בבית הספר. בקרב הציבור היהודי מדובר על עלייה של כ-15% לעומת הסקר שנערך בשנת תשע"ד ובקר הציבור הערבי מדובר על עלייה של כ-20%. כמו כן, חלה עלייה בשביעות רצונם של ההורים מהלימוד של ערך ה'היכרות וכבוד כלפי קבוצות אחרות בחברה' ובסקר זה היא עמדה על 65% , עלייה של 10% משנת תשע"ד.

עוד הראה הסקר כי בקרב הורים המזוהים עם הציונות הדתית ישנו תיאום כמעט מוחלט בין רצון ההורים כי בית הספר יחנך ל"זהות דתית-לאומית", לבין שביעות רצונם מהגשמתו בפועל. כ-93% מההורים הדגישו את החשיבות ללמידת ערכים אלו וכ-87% מההורים ציינו שהבית הספר שם דגש על ערכים אלו.

נראה שבקרב רוב גדול של ההורים החינוך לערכים מקבל חשיבות גדולה, ולעיתים גדולה יותר מהישגיות. כ-85% מההורים סבורים כי חשוב שמערכת החינוך תקדם את הערך "הישגיות" ואל מול זאת רק כ-70% מההורים סבורים כי בית הספר שבו לומד ילדם מדגיש הישגיות ומפעיל על התלמידים לחץ סביר כדי שיגיעו להשיגים. מרבית ההורים (בין 63% ל-64%) סבורים כי בית הספר מדגיש הישגים וערכים באותה המידה וכ-56% מההורים הדגישו שזהו האיזון הרצוי.

הסקר ציין שבכל אחד מהמגזרים קיימת התאמה באיזון בין הרצוי למצוי. בעוד שהדגשת 'הישגים' יותר מ'ערכים' חשובה יותר בקרב דוברי הערבית ומיושמת בהתאם בבתי הספר, בקרב דוברי העברית נרשמה תמונה הפוכה – הדגשת 'ערכים' יותר מ'הישגים' היא המצב הרצוי והמצוי. לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין שלבי גיל הילדים בכל הנוגע לחשיבות קידום ערך ההישגיות בעיני ההורים. לעומת זאת נמצא כי בכל הנוגע להדגשת הערך בפועל על ידי בית הספר, שיעור ההורים שסבורים כי הערך מייושם על ידי בית הספר גבוה יותר עם העלייה בגיל הילד (52% ביסודי, 55% בחט"ב ו- 62% בחט"ע), מכאן ניתן להסיק שעם התקדמותם של הילדים במערכת החינוך לאורך השנים, החשיבות שבלימוד הפרונטאלי וההצלחה בו מקבלים יחס הולך וגדל.

עוד צויין בסקר שכ-80% מההורים סבורים כי ישנם יחסים חיוביים בין המורים לתלמידים בבית הספר. כ-65% מההורים ענו כי המורים מלמדים באופן ברור ומעניין ו-68% מההורים סבורים כי הסביבה הבית ספרית מטופחת ונקייה. בחטיבות הביניים שיעורי ההסכמה עם ההיגדים המרכיבים את המדד בבתי ספר דוברי ערבית גבוהים יותר מאשר בבתי ספר דוברי עברית. כ-65% מההורים בקרב כלל המגזרים ענו כי הם שותפים בעשייה הבית ספרית.

בית ספר דו לשוני בירושלים ( ארכיון, צילום: יוסי זמיר / פלאש 90).
בית ספר דו לשוני בירושלים ( ארכיון, צילום: יוסי זמיר / פלאש 90).

ההורים משלמים יותר

הנתונים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שהיקף ההוצאות של ההורים על חינוך גדל ועל כן בין 34% ל-49% מההורים דווחו בשנת תשע"ו כי תשלומי ההורים גבוהים מדי, ואם זאת, מדובר בירידה קלה מאז תשע"ד. כחמישית מההורים בחט"ע (19%), כרבע מההורים בחט"ב (23%) וכעשירית מההורים ביסודי (12%) דווחו על כך שילדיהם הסתייעו בשיעורים פרטיים באופן קבוע. בבתי ספר דוברי עברית שיעורי הדיווח על הסתייעות בשיעורים פרטיים באופן קבוע גבוהים יותר (13% עד 27%) מאשר בקרב דוברי ערבית (5% עד 7%).

בקשר לסביבת הלימודים של ילדהם דיווחו ההורים שאלימות מילולית היא הרווחת ביותר ונעה בשיעורים שבין 19% בחט"ע ועד 51% ביסודי. 7% עד 33% בהתאמה דיווחו על אלימות פיזית ו-4% עד 8% דיווחו על אלימות ברשתות החברתיות. ניתן להבחין שבין השנים תשע"ד ותשע"ו נרשמו ככלל ירידות או יציבות בשיעור ההורים המדווחים על כל אחד מהיבטי האלימות, למעט דיווחי הורים בבתי ספר דוברי עברית, על אלימות מילולית בחט"ב ועל אלימות פיזית בבתי הספר היסודיים.

גם בנוגע לדיווחי ההורים על אלימות כלפי התלמידים מצד המורים, אלימות מילולית (7% עד 10%) רווחת יותר מאלימות פיזית (2%). שיעורי הדיווח על אלימות מצד מורים בקרב בתי ספר דוברי ערבית גבוהים יותר מאשר בבתי ספר דוברי עברית בעיקר בנוגע לאלימות פיזית. זאת ועוד, בין השנים תשע"ד ותשע"ו נרשמו בבתי ספר דוברי ערבית עליות בשיעורי ההורים המדווחים על אלימות כלפי התלמידים מצד המורים – על אלימות מילולית בבתי ספר יסודיים ועל אלימות פיזית בחט"ב. עם זאת כ-83% (79% עד 89%) מההורים מדווחים כי בית הספר עושה מאמצים למנוע אלימות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!