דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מדיני / ראשי מועצת יש"ע נפגשו עם נתניהו, חזרו בהם מהטענות על עצירת הבנייה

סיום הפגישה, שהתקיימה אתמול (ד'), אחרי מספר ימים של לחצים מתוקשרים, נראה כי אנשי המועצה קיבלו על עצמם את המסרים שיצאו לאחרונה מלשכת רה"מ | שלום עכשיו: "נתניהו מוכחי שוב שהוא ראש ממשלת המתנחלים"

רה״מ בנימין נתניהו בישיבת הממשלה,ארכיון (צילום: אמיל סלמן / פלאש 90).
רה״מ בנימין נתניהו בישיבת הממשלה,ארכיון (צילום: אמיל סלמן / פלאש 90).
שי ניר

לאחר מספר ימים של לחצים מתוקשרים מצד ראשי המתנחלים, הסכים אתמול (רביעי) ראש הממשלה בנימין נתניהו להיפגש איתם בלשכתו. בתום הפגישה נראה היה כי לא הושגו הישגים מיוחדים, ובהודעה לעיתונות שמסרו ראשי המתנחלים נראה כי חזרו בהם מהטענות כי ישנן מכסות לבנייה בשטחים ואף קיבלו על עצמם את המסרים שיצאו מלשכת ראש הממשלה בימים האחרונים כי הבנייה תבוצע על פי העקרונות עליהם הוחלט בקבינט – הקובעים, למעשה, כל בנייה, אם תאושר, תתבצע רק בישובים הקיימים.

ראשי מועצת יש"ע אחרי פגישתם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: מועצת יש"ע)
ראשי מועצת יש"ע אחרי פגישתם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: מועצת יש"ע)

"ראש הממשלה אמר באופן ברור שאין עניין של גושים, כלומר אין בעיה גאוגרפית ואין בעיה של מכסות. ישנם העקרונות שצריך לשמור עליהם ושנקבעו בקבינט ואם אנחנו נתקדם ונעבוד על פי העקרונות הללו, אז כמובן  שהתכניות האלו יאושרו", אמר בתום הפגישה יו"ר מועצת יש"ע וראש המועצה האזורית מטה בנימין, אבי רואה. כשנשאל על ידי כתבים מהם אותם עקרונות, השיב כי הם "מושתתים על זה שהבנייה תתחיל ממרכז היישוב, במקומות שאפשר לבנות בהם כמובן, ומשם כמובן לאזורים שהם מחוץ למרכז היישוב, שהם כמובן מתוכננים ויש עליהם תכניות, וגם ואם זה יסתיים ונגמר אז כמובן אפשר להרחיב את טבעת היישוב".

למרות הדברים האופטימיים, הודעה שפרסמה ממועצת יש"ע הביעה אכזבה מדבריו של ראש הממשלה, ונטען בה כי "בסופה של פגישה טעונה ומתוחה בין ראשי מועצת יש"ע וראש הממשלה, בנימין נתניהו, יצאו ראשי המועצות ביהודה ושומרון מאוכזבים בעיקר מעניין השיווקים. עם זאת, אמרו כי הפגישה עברה בצורה טובה ונקבעו פגישות המשך".

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן שנכח במפגש אמר: "לא יכול להיות שיש אפס בנייה בגוש עציון. אני מבין שיש לחץ בינלאומי להקפיא את הבנייה אבל המחויבות של רוה"מ היא לאינטרס הישראלי ולזוגות הצעירים שלנו, שרוצים לבנות את ביתם בנוף ילדותם ואין להם את הזכות הזאת". עוד הוסיף "אני מבקש לתרגם מושג רחוק ו'לא ריאלי' של החלת ריבונות לשפת המעשה – מבקשים נורמליות. אנחנו חצי מיליון איש כאן. אנחנו דורשים לאזרח את תהליך הבניה לחלוטין. אני לא מבקש יותר אישורים. אני לא מבקש יותר תב"עות, אני מבקש להיות כמו כל אזרח במדינתי".

מנהיגי ההתיישבות בשטחים יצאו, מאז יום שישי האחרון, בשורה של הצהרות פומביות לקראת ישיבות המועצה העליונה לתכנון ובנייה של המנהל האזרחי שהתקיימו מוקדם יותר השבוע, בהן אושרה בנייתן  של כ-2,500 יחידות דיור בשטחים, כמו גם הקמת ישוב חדש למפוני המאחז הלא חוקי עמונה. על אף שסדר היום של הישיבה היה ידוע מראש, וכף גם החלטת המועצה לאשר את התכניות, נראה כי ראשי ההתנחלויות חשו צורך  "לשחרר קיטור", אולי בעקבות חוסר היכולת לממש את הבטחות הבנייה הנרחבת בשטחים תחת ממשל טראמפ ובחרו להאשים את הנהגת הימין – הליכוד והבית היהודי – כי לא מדובר בהרחבת הבנייה אלא בקביעה של "מכסות בנייה".

כך למשל, האשים ביום שישי האחרון ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, את נתניהו כי הוא "מנסה לייצר הקפאת בניה בהתנדבות – אחרי שמונה השנים של אובמה, תקופת הקפאה חדשה לא תעבור". עוד אמר כי "ראש הממשלה בחר לדחות את רוב בקשות הבנייה של היישובים ביהודה ושומרון." מלשכת נתניהו נמסר בתגובה כי "בניגוד לנטען, אין שום הקפאת בנייה. ההפך הוא הנכון. בחודשים האחרונים אושרו אלפי יחידות דיור בכל יהודה ושומרון ואושר לראשונה מזה עשרות שנים ישוב חדש. גם חזרה על שקר לא הופכת אותו לנכון. המדיניות שנקבעה בקבינט מאד ברורה: תכנון צמוד דופן ואישור תכניות כל שלושה חודשים ולא פעם בשנה כפי שנטען. אין מי שדואג להתיישבות יותר מראש הממשלה נתניהו והוא עושה זאת תוך שמירה מושכלת גם על האינטרסים הלאומיים והבינלאומיים של מדינת ישראל".

אנשי שלום עכשיו, יש לציין, לא התרגשו מחילופי ההאשמות בימין ואמרו בתגובה לאישורי התכניות שהתקבלו, כמו גם לפגישה אתמול, כי "ראש הממשלה נתניהו מוכיח פעם אחר פעם שהוא ראש ממשלת המתנחלים, שעושה כל שביכולתו לסכל את פתרון שתי המדינות על ידי קידום אלפי יחידות דיור בהתנחלויות. בין היתר, תחת אמתלה של פיצוי לארבעים משפחות מפוני עמונה, מאחז שהוקם בניגוד לחוק על אדמה פרטית של משפחות פלסטיניות, ראש הממשלה קידם הקמת התנחלות חדשה, לראשונה מאז שנת 1992, מרוחקת ובעומק השטחים, ובעלת יותר ממאה יחידות דיור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!