דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריטניה

עולמי / לאחר ספירת 98% מהקולות: יתרון קטן מידי לתרזה מיי

309 מושבים לשמרנים ו-259 מושבים ללייבור בראשות ג׳רמי קורבין, הספירה נמשכת | דרושים 326 מושבים להרכבת ממשלה, ואת זה לתרזה מיי - אין | מפלגת השמרנים יצאה לבחירות במטרה להגדיל את כוחה ואיבדה את הרוב בפרלמנט

תרזי מיי (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
תרזי מיי (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
יונתן קירשנבאום

תדהמה בבריטניה: עפ"י תוצאות המדגם מפלגת השמרנים בראשות תרזה מיי אמנם נשארת המפלגה הגדולה בפרלמנט, אך נראה כי היא אינה מחזיקה ברוב המושבים, ולכן לא תוכל להרכיב קואליציה לבד.

אתמול (ה׳) בשעה 22:00 שעון בריטניה (00:00 שעון ישראל) נסגרו הקלפיות במדינה, ומספר דקות לאחר מכן פורסמו תוצאות המדגם הראשונות. מהמדגם עלה כי המפלגה השמרנית זכתה במרבית הקולות, 314 מושבים, ואחריה הלייבור עם 266 מושבים. לאחר 98% מספירת הקולות ישנם 309 מושבים לשמרנים ו-259 מושבים ללייבור.

מספרים אלו אינם מספיקים לשמרנים לצורך הרכבת ממשלה. על המפלגה המרכיבה ממשלה להחזיק במחצית מהמושבים, 325, או להיכנס לקואליציה המבטיחה לה מספר כזה לפחות.

התוצאות מצביעות על מצב בו אין לאף מפלגה יכולת להרכיב ממשלה בכוחות עצמה, מצב הנקרא באנגלית Hung Parliament. השמרנים יאלצו להרכיב קואליציה עם אחת המפלגות כדי להרכיב ממשלה, מהלך שאין הבטחה כי יצלח. במידה וזה לא יצלח, יוטל על מפלגת הלייבור לנסות להרכיב קואליציה, ובמידה ושתי המפלגות יכשלו צפויה בריטניה לגשת לבחירות חוזרות.

תרזה מיי וג'רמי קורבין (צילומים:Steve Parsons / Joe Giddens / PA via AP)
תרזה מיי וג'רמי קורבין (צילומים:Steve Parsons / Joe Giddens / PA via AP)

תומכי הלייבור חגגו הלילה את התוצאות, המראות עלייה ניכרת בכוחה של המפלגה על אף המרחק הגדול מהיכולת להרכיב ממשלה. קורבין היה צפוי לאבד מספר גדול של מושבים בסקרים הראשונים שפורסמו לאחר הכרזת הבחירות. הלילה נראה כי קורבין יוצא מחוזק מאוד ממערכת הבחירת, וקיים סיכוי סביר כי לא יודח בפריימריז הקרובים.

"היום יותר מתמיד המדינה הזו צריכה תקופה של יציבות" אמרה מיי בתגובה למדגם. אם המדגמים צודקים, והמפלגה השמרנית אכן זכתה במרבית הקולות, אז יוטל עלינו לדאוג לזה". ג'רמי קורבין קרא למיי להתפטר הלילה, בעקבות הציפיה כי השמרנים יאבדו את הרוב שלהם בפרלמנט. במידה והשמרנים אכן יאבדו את הרוב בפרלמנט, סביר להניח כי יתקיימו פריימריז מחודשים במפלגה.

״ככל הנראה מדובר בתוצאות רעות מאוד מאוד עבור תרזה מיי״ אמר טום ווטסון, חבר בכיר בלייבור. ג׳ורג׳ אוסבורן, שר האוצר לשעבר אמר שהמדגמים ״קטסטרופלים לחלוטין״ עבור ראשת הממשלה המכהנת.

כעת יתחיל המירוץ להרכבת הממשלה, כאשר המפלגה הסקוטית הלאומית, אשר צפויה לקבל כ-40 מושבים עשויה להיות לשון המאזניים. אך כרגע קשה לראות את האפשרויות הפתוחות לפניהם. הליברל דמוקרטים, המפלגה הרביעית בגודלה, הודיעה כי לא תיכנס לקואליציה עם השמרנים, והבטיחה להביא את ההחלטה על הברקזיט להצבעה מחודשת כתנאי לתמיכה באחת המפלגות.

ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, מדברת עם תומכים וילדיהם בכנס בחירות, לקראת הבחירות הכלליות שיערכו ביום חמישי. (צילום: Stefan Rousseau/PA via AP).
ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, מדברת עם תומכים וילדיהם בכנס בחירות, לקראת הבחירות הכלליות שיערכו ביום חמישי. (צילום: Stefan Rousseau/PA via AP).

במידה והשמרנים יכשלו בהרכבת קואליציה, תנסה מפלגת הלייבור להרכיב "קואליציה פרוגרסיבית" כפי שקרא לה קורבין. במידה ויוטל עליו לנסות ולהרכיב קואליציה, ידרשו לקורבין 60 מושבים נוספים של תמיכה. המפלגה הסקוטית הלאומית (34) והליברל דמוקרטים (14) הן אפשרויות קלושות למדי, היות ובינם לבין הלייבור קיימים פערים גדולים בנושאי העצמאות הסקוטית והברקזיט. קורבין הצהיר בעבר כי "יכבד את החלטת העם הבריטי" בנוגע לברקזיט.

נראה כי אחוזי ההצבעה היו גבוהים יחסית בבחירות אלו. לאחר קבלת התוצאות הסופיות ידרשו הסטטיסטיקנים הבריטים להסביר את התחזקות הלייבור, אך נראה כי בבחירות אלו התרחשה עליה באחוזי ההצבעה של הצעירים הבריטיים, אשר הצביעו באחוזים גבוהים ללייבור.

הליש"ט צנח הלילה בעקבות פרסום המדגם, ונפל בכ-2%. כרגע, ללא רוב מוחלט של השמרנים בפרלמנט, אין לדעת מה עתיד לקרות עם השיחות על תנאי הברקזיט, הצפויים להתחיל בעוד 11 ימים. יש לציין כי מיי קראה לבחירות במטרה להגדיל את המנדט של המפלגה השמרנית לקראת השיחות, אך נראה כי מיי לא קיבלה את המדנט הזה המציבור הבריטי.

התוצאה מהווה מכה קשה לתרזה מיי היות וב-18 באפריל הודיעה מיי על בחירות בזק. ההערכות בזמן ההכרזה על הבחירות היו כי מיי תנצח בצורה משכנעת והמפלגה השמרנית תגדיל כוחה בתוך הפרלמנט – דבר שכבר ניתן לקבוע כי לא התממש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!