דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קטאר

העולם הערבי / מצרים קוראת לאו"ם לחקור את קטאר על העברת מיליארד דולר לארגון טרור

החרם על קטאר נמשך | טורקיה תשלח 5,000 חיילים להגן על הגבול הקטארי כמו גם מטוסים עם מזון וציוד הומניטרי | טראמפ שוחח עם אמיר קטאר, שר החוץ הרוסי יארח בשבת את שר החוץ הקטארי

אמיר קאטר טמין איבן חאמדד אל תאני (שני שמשאל) מקבל את פניהם של שבויים בניהם חלק ממשפחת המלוכה (צילום: Qatar News Agency via AP)
אמיר קאטר טמין איבן חאמדד אל תאני (שני שמשאל) מקבל את פניהם של שבויים בניהם חלק ממשפחת המלוכה (צילום: Qatar News Agency via AP)
אוריאל לוי

מצרים קוראת למועצת הביטחון של האו"ם לחקור את החשד כי קטאר העבירה מיליארד דולר לארגון טרור הפועל בעיראק. לפי החשד, שפורסם לראשונה בפיננשיאל טיימס ביום שני, בית המלוכה הקטארי העביר מיליארד דולר לארגון טרור הפועל בדרום עיראק ומקושר לאל-קאעידה ודאעש – בתמורה לשחרור 26 שבויים שהחזיק הארגון.

השבויים הם בעלי הון קטארים, ביניהם גם בני משפחת המלוכה, שנסעו לעיראק על מנת לצוד ניצים ונחטפו על ידי ארגון הטרור בדצמבר 2015. שגריר מצרים באו"ם, איהב מוסטפא, קרא למועצת הבטחון שנפגשה אמש (חמישי) בניו-יורק כי כל אחת מ-193 המדינות החברות באו"ם מחויבות שלא להעביר כסף לארגוני טרור לפי החלטת האו"ם.

דוחה בירת קטאר (צילום: shutterstock).
דוחה בירת קטאר (צילום: shutterstock).

כמה אנשים שהיו מעורבים בעסקת שחרור השבויים, ששבו לקטאר ב-22 באפריל 2017, מסרו לסוכנות הידיעות אי. פי כי תשלום הכופר לארגון הטרור היה "אחת העסקאות הרגישות והמורכבות ביותר שנחתמו באזור".

מצרים העבירה לאינטרפול 25 שמות של אנשי האחים המוסלמים, המואשמים בתמיכה בטרור וזוכים למקלט בקטאר. יוסוף אל-קרדאווי שנחשב לאחד ממנהיגי האחים המוסלמים ושוהה מזה כמה שנים בקטאר, הועלה לשידור בערוץ טלוויזיה המזוהה עם תנועת האחים המוסלמים ונשאל אודות חידוש צו המעצר הבינלאומי נגדו. אל-קרדאווי הגיב בגיחוך ואמר שהוא חש בטוח בדוחה בירת קטאר. כך לפי אתר החדשות "חדשות דוחה".

מלבד חידוש צווי המעצר, המדינות המחרימות את קטאר הכניסו חמישה בכירים במדינה לרשימת פעילי טרור, והן יטילו עליהם סנקציות אישיות. כך מדווח הבוקר העיתון הלונדוני א-שרק אל-ווסאט.

החרם נמשך

אתמול טורקיה וקטאר חתמו על הסכם, שאושר לפני כן בפרלמנט הטורקי, לפיו טורקיה תשלח במיידי כ-5,000 חיילים להגן על הממשל הקטארי ועל גבולות המדינה. באותה העת בו דווח על חתימת ההסכם בין שתי המדינות הגיעו לקטאר מטוסים ראשונים מטורקיה בהם לפי הדיווחים היה מזון וציוד הומניטארי. החלטת הפרלמנט הטורקי להגביר את הסיוע הצבאי לקטאר התקבלה לאחר שנשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, הביע תמיכה פומבית בקטאר וגינה את המדינות הערביות שהחרימו אותה.

טורקיה הבטיחה לספק לקטאר מזון ומים ככל שזו תזדקק ברכבת אווירית, וזאת על מנת לעקוף את המצור היבשתי ששכנותיה של קטאר הטילו עליה. התמיכה הטורקית בקטאר מגיע על רקע התמיכה הכלכלית הנרחבת שקטאר מעניקה לטורקיה.

מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז משוחח עם נסיך אבו דאבי, שיח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן (צילום: Saudi Press Agency via AP).
מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז משוחח עם נסיך אבו דאבי, שיח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן (צילום: Saudi Press Agency via AP).

ערב הסעודית, בחריין, מצרים, איחוד האמירויות, מאוריטניה, האיים המלדיביים, קומורו, תימן ולוב הודיעו מאז יום שני על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם קטאר,  וזאת על רקע תמיכתה בארגוני הטרור איסלמיים כגון אל-קאעידה ודאע"ש, תמיכתה בחמאס במה שהוגדר על ידי המחרימות כ"פילוג האומה הפלסטינית" ותמיכה באיראן.

בנוסף למדינות שניתקו את כל קשריהן עם קטאר גם מאוריציוס, ירדן, ג'יבוטי, סנגל וצ'אד החזירו את שגריריהן מדוחה בירת קטאר, והודיעו כי יפחיתו את יחסיהן הדיפלומטים עמה. מלבד החרם הדיפלומטי סגרו 5 מהמדינות הנ"ל את משרדי רשת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'אזירה" וחסמו את שידורי הרשת בארצן תוך שהן מאשימות אותה ב"סיוע לגורמי טרור".

אמש הודיעו רשת אל-ג'אזירה והטלוויזיה הממלכתית של קטאר כי הן עומדות תחת התקפת סייבר חסרת תקדים הפוגעת בכל מערכותיהן הטכנולוגיות. הטלוויזיה הממלכתית של קטאר הושבתה בעקבות מתקפת הסייבר.

ביקור טראמפ בסעודיה, טקס קבלת הפנים (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
ביקור טראמפ בסעודיה, טקס קבלת הפנים (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

סעודיה אמרה כי ההחלטה לנתק את הקשרים הדיפלומטים באה בעקבות החלטתה של קטאר לאמץ "מבחר של קבוצות טרור וקנאים" ביניהם 'האחים המוסלמים', 'דעא"ש', 'אל-קעידה' וקבוצות נוספות הנתמכות ע"י איראן "במטרה להפר את היציבות באזור". משרד החוץ המצרי האשים את קטאר ב"גישה אנטיגוניסטית" כלפי קהיר והוסיף כי, "כל ניסיון למנוע את תמיכתם בטרור נכשל."

אמיר כווית, סבאח אל-אחמד א-סבאח, נרתם לתווך בין הצדדים. שלשום ביקר אמרי כווית בדובאי שבאיחוד האמירויות הערביות, והמשיך משם לקטאר, זאת לאחר שנועד עם סלמאן מלך ערב הסעודית. אמיר כווית היה המנהיג הראשון שנרתם למאמץ הפיוס בין הצדדים, בהמשך הצטרפו למאמצי הפיוס גם נשיאי ארה"ב ורוסיה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שוחח שלשום (רביעי) עם אמיר קטאר ואמר לו כי הוא "מוכן למצוא פתרון למשבר" בהודעת הבית הלבן נמסר כי הנשיא הדגיש את החשיבות של שיתוף הפעולה בין מדינות המפרץ למניעת מימון של ארגוני טרור ובלימת אידאולוגיות קיצוניות. לפני השיחה עם אמיר קטאר אמר טראמפ כי מנהיגים במזרח התיכון אמרו לו במהלך ביקורו באזור כי קטאר מממנת אידיאולוגיה קיצונית. "אמרתי להם שאי אפשר יותר להמשיך ולממן קיצונים, והם הצביעו על קטאר", כתב טראמפ בחשבון בטוויטר שלו.

שר החוץ הרוסי סרגי לברוב יארח ביום שבת את שר החוץ הקטארי השייח מוחמד בן עבדלרחמאן אל-ת'אני במוסקבה. כך הודיע סוכנות הידיעות הרוסית הממשלתית RIA Novosti. לפי הדיווח של סוכנות הידיעות הקרמלין עושה מאמצים על מנת לפייס בין הצדדים אך פוטין לא יפגוש את אמיר קטאר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!