דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איראן

בעולם / מנהיגי איראן מאשימים את ארה"ב וסעודיה בתמיכה בדאע"ש

נאומים תקיפים בהלוויות הענק של 17 ההרוגים במתקפת הטרור של דאע"ש שארעה באיראן בשבוע שעבר | מנהיג איראן חמינאי התייחס למתקפה ואמר: "תוצאתה תהא הגברת האיבה כלפי ממשלת ארה"ב ועוזריהם באיזור דוגמת סעודיה"

המנהיג הרוחני של איראן, עלי ח'מינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
המנהיג הרוחני של איראן, עלי ח'מינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)

בלוויות הענק שנערכו ל-17 ההרוגים בשני הפיגועים המתואמים שבוצעו השבוע בטהרן, האשימו מנהיגי איראן את ארה"ב וסעודיה בתמיכה בארגון המדינה האיסלאמית דאע"ש.
בדברים שנשא המנהיג העליון של המדינה אייתוללה עלי חמינאי ופורסמו בסוכנות הידיעות האיראנית, אמר כי המתקפה "לא תפגע בנחישות העם האיראני, ותוצאתה המתבקשת לא תהא אלא הגברת האיבה כלפי ממשלת ארה"ב ועוזריהם באיזור דוגמת סעודיה".

שני שומרים, עשרה אנשי ממשל וחמישה אזרחים איראנים נהרגו בשני הפיגועים שארעו ביום רביעי בפרלמנט ובקבר חומייני במקביל. על פי הודעת משרד הפנים האיראני נפצעו בפיגועים 52 בני אדם.

הלווית הרוגי הפיגוע באיראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
הלווית הרוגי הפיגוע באיראן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

אמנם דאע"ש נטלו אחריות על הפיגועים, אולם שר המודיעין של איראן, מחמוד אלבי אמר כי אנשיו בוחנים האם גם לסעודיה היה חלק בהתקפות, דבר שלדבריו מוקדם לקבוע. זרוע התקשורת של דאע"ש אמאק שחררה סרטון וידאו אשר לטענתה הוא מסר ממבצעי הפיגועים בטהרן. בוידאו בן ארבע הדקות נראים שלושה רעולי פנים חמושים ברובים אוטומטיים, כאשר אחד מהם מדבר בניב כורדי-סוראני הנפוץ בצפון-מזרח עיראק ובצפון-מערב איראן. לדברי הדובר הוא מייצג את הגדוד הראשון של דאע"ש שהוקם באיראן. בהמשך דיבר ארוכות כנגד בני הזרם האיסלאמי השיעי, אליו משתייכים מרבית תושבי איראן, ואמר כי בכוונתם לבצע פיגועים נוספים. עוד איים הדובר כי בכוונת דאע"ש לפגוע גם במשפחת המלוכה של סעודיה ואמר "אחרי איראן יגיע תורכם".

במהלך הלוויה כינה דובר הפרלמנט האיראני עלי לריחאני את ארה"ב 'גרסא בינלאומית' של דאע"ש, ואמר כי וושינגטון החליפה את הדמוקרטיה בכסף – כשהוא מרמז לעסקת נשק גדולה בין ארה"ב וסעודיה. הטלוויזיה הממלכתית שידרה את הלוויות ואת דבריו בשידור חי. הוא אמר כי דבריו האנטי-איראניים של שר החוץ הסעודי ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ הם "עניין של חרפה" עבורם, ומתח ביקורת על החלטת הסנאט האמריקאי מיום רביעי, היום בו בוצעו המתקפות, לקדם סדרת סנקציות חדשות כנגד איראן ומשמרות המהפכה. במהלך הלוויות והדרשות במסגדים ביום שישי נשמעו קריאות נאצה כנגד ארה"ב ומשפחת המלוכה הסעודית.

דובר הפרלמנט האיראני עלי לריחאני (צילום ארכיון: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
דובר הפרלמנט האיראני עלי לריחאני (צילום ארכיון: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

ביום שישי פרסמו הוותיקן והאפיפיור פרנסיס כי הם "מגנים את מעשה האלימות נטול הבינה והנורא" וכי הם "שולחים לתושבי איראן את תפילותיהם לשלום". על פי פרסומי הטלוויזיה הממלכתית באיראן משרד המודיעין עצר 41 חשודים במעורבות בפיגועים המשתייכים לקבוצה המכונה והאביסטים הקשורים לדאע"ש. משרד המודיעין מסר כי ערך פשיטות על מספר דירות בצפון המדינה, בין היתר הדירה בה צולם הסרטון שפורסם על ידי דאע"ש.

זירת הפיגוע בטהרן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)
זירת הפיגוע בטהרן (צילום: AP Photo/Ebrahim Noroozi)

איראן עמדה על הכוונת של דאע"ש זה זמן רב – בין היתר על רקע תמיכתה בכוחות הנלחמים במדינה האיסלמית בסוריה ובעירק, וכן על רקע האידיאולוגיה הסלפית-סונית הקיצונית של הארגון הרואה במוסלמים השיעים כופרים בני מוות. על אף שמדובר באירוע ראשון המעיד על נוכחות תאי דאע"ש באיראן, בעבר כבר היו התנגשויות בין המשטר האירני לבין קבוצות איסלמיות כורדיות – ובאוגסט האחרון הוצאו להורג מספר קיצונים אסלאמיים כורדים מקבוצה המכונה 'טוהיד וג'יהאד' לאחר שהורשעו בשוד מזוין, הרג אזרחים ותכנון פיגועים.

למרבה הצער, דווקא התקופה הקדושה של צום הרמאדן משמשת בידי גורמים איסלמיסטיים קיצוניים למעשי טירור, ומלחמות דת – שהנרצחים בהם פעמים רבות הם מוסלמים אף הם. מאז הקמת דאע"ש נחשבת תקופה זו כתקופה מועדת במיוחד למעשי האלימות של הארגון הרצחני.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!