דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קטאר

מדיני-ביטחוני / שר החוץ של קטאר: "חמאס היא תנועת התנגדות לגיטימית"

את הדברים אמר מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני במהלך פגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב במוסקבה | בחמאס מיהרו לברך על דבריו | בתוך כך, נמשך החרם הערבי על המדינה

שר החוץ של קטאר מוחמד אל ת'אני (AP Photo/Pavel Golovkin)
שר החוץ של קטאר מוחמד אל ת'אני (AP Photo/Pavel Golovkin)
אוריאל לוי

שר החוץ של קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני אמר אתמול (שבת) בפגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, כי חמאס היא תנועת התנגדות לגיטימית בעיניו. בפגישה שנערכה בין השניים במוסקבה, חמישה ימים לאחר שהחל החרם על קטאר המואשמת בתמיכה בארגוני טרור אמר שר החוץ הקטארי א-ת'אני: "אנחנו לא תומכים בחמאס, אנחנו תומכים בעם הפלסטיני. התמיכה שלנו בעם הפלסטיני ברורה, ואנחנו משתפים פעולה עם הרשות הפלסטינית הרשמית. אם הם מחשיבים את תנועת חמאס כתנועת טרור אז מדוע 'מועצת שיתוף הפעולה של מדינות במפרץ' אינה מגדירה אותה ככזאת? מבחינת כל ערבי תנועת חמאס היא תנועת התנגדות לגיטימית."

בנוגע למנהיגי חמאס המתגוררים בקטאר אמר א-ת'אני כי "הנוכחות שלהם היא עניין של ייצוג פוליטי לתנועה. המאמץ שלנו הוא במסגרת פעולות הפיוס בין שתי התנועות. קטאר מונתה על ידי שותפינו המדיניים על מנת שיתרחש פיוס פלסטיני וזה באמצעות פעולות של שקיפות."

בחמאס מיהרו לברך על דבריו של א-ת'אני: "הצהרותיו של שר החוץ הקטארי מביעות את האופי הערבי האצילי שמשקף ערכים חשובים שקטאר מתברכת בהם. היא מעוררת השראה בעם הפלסטיני להמשיך בהתנגדותו החוקית." ביום שבת הקודם, יומיים לפני פרוץ החרם על קטאר, דווח כי קטאר דרשה מבכירי חמאס לעזוב את שטחה. בימים האחרונים דרשו מקטאר מנהיגות החרם – ערב הסעודית, איחוד האמירויות ומצרים, להפסיק את תמיכתה בחמאס, מה שלטענתן "מפלג את העם הפלסטיני". עם זאת המדינות הערביות נמנעו מלהגדיר את חמאס כארגון טרור.

דוחה בירת קטאר (צילום: shutterstock).
דוחה בירת קטאר (צילום: shutterstock).

בתוך כך, בראיון לעיתון מוביל בפרנקפורט אמר היום שר החוץ הגרמני, זיגמר גבריאל, כי לאחר ששוחח עם מנהיגי סעודיה, איראן, כווית וקטאר הגיע למסקנה כי "המשבר בקטאר עלול להוביל למלחמה, אך עדיין יש סיכוי לנטרל את המתח."

ניג'ר החזירה אתמול (שבת) את שגרירה מדוחה הביתה כאות הזדהות עם המדינות הערביות המחרימות את קטאר. ערב הסעודית הודיע אמש כי תשהה מענק של 50 מיליון דולר שהתחייבה לתת לסומליה, הסובלת ממגפת רעב אם זו לא תצטרף לחרם על קטאר. צעד זה חושף את המאמץ של הממלכה הסעודית מאחורי הקלעים להגדיל את החרם ולהעמיד את קטאר עם הגב לקיר. ערב הסעודית, בחריין, מצרים, איחוד האמירויות, מאוריטניה, האיים המלדיביים, קומורו, תימן ולוב הודיעו מאז יום שני על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עם קטאר, וזאת על רקע תמיכתה הכלכלית בארגוני טרור איסלמיים כגון אל-קאעידה ודאע"ש, תמיכתה הפוליטית והכלכלית בחמאס, והסיוע שהיא מעניקה לארגונים שיעים בבחריין ולאיראן.

מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז משוחח עם נסיך אבו דאבי, שיח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן (צילום: Saudi Press Agency via AP).
מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז משוחח עם נסיך אבו דאבי, שיח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן (צילום: Saudi Press Agency via AP).

בנוסף למדינות שניתקו את כל קשריהן עם קטאר גם מאוריציוס, ירדן, ג'יבוטי, סנגל, צ'אד וכעת גם ניג'ר החזירו את שגריריהן מדוחה בירת קטאר, והודיעו כי יפחיתו את יחסיהן הדיפלומטים עמה. מלבד החרם הדיפלומטי סגרו חמש מהמדינות הנ"ל את משרדי רשת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'אזירה" וחסמו את שידורי הרשת בארצן תוך שהן מאשימות אותה ב"סיוע לגורמי טרור".

על רקע המשבר במפרץ הודיע אמש חבר הלשכה המדינית של חמאס אוסמה חמדאן כי משלחת של בכירים בארגון, בראשותו של מנהיג הארגון איסמעיל הנייה, תבקר בקרוב באיראן. ביקור זה באיראן יהיה הראשון מסוגו מאז החלו המלחמות במזה"ת שכונו תחילה "האביב הערבי" והתפתחו בהמשך למלחמות בסוריה עיראק, תימן, סיני ולוב. מלחמות בהן איראן מעורבת בצד שנגד הכוחות הסונים הקרובים לחמאס. ההודעה על ביקור של בכירי חמאס באיראן מגיעה לאחר שלפני כשבועיים דווח בעיתון לונדוני "א-שרק אל-אווסט" כי איראן וחמאס הגיעו להסכם עקרוני על חידוש התמיכה הכספית של טהרן בארגון לאחר מסכת דיונים שנערכו בלבנון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!