דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

אקדמיה / הגבלת חופש הביטוי או קביעת נורמות? סערה סביב הקוד האתי לאקדמיה

ראשי האוניברסיטאות, סטודנטים ואישי ציבור הודיעו על התנגדותם להצעה לקוד האתי | אסא כשר: "ברגע שבנט חתום, השמאל נגד" | הקוד יובא להצבעה במל"ג עוד כשבועיים

פרופסור אסא כשר (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
פרופסור אסא כשר (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
דוד טברסקי

סערה סביב פרסומו של הקוד האתי אותו הגיש בשבוע שעבר פרופסור אסא כשר לשר החינוך נפתלי בנט. כשר מונה על ידי השר בנט, שהוא גם יו"ר המועצה להשכלה גבוהה, לפני מספר חודשים לכתיבת הקוד האתי. לפי דבריו הקוד המוצע על ידו מייצר סט של כלים חינוכיים להתמודדות עם טענות בגין הטייה פוליטית של מרצים באקדמיה ואפליות תלמידים אשר דעתם הפוליטית שונה, ומייחס את המתקפה נגדו לעובדה שהוא מזוהה עם שר החינוך נפתלי בנט. מנגד, טוענים ראשי האוניברסיטאות, הסטודנטים וחברי כנסת משמאל כי הקוד פותח דלת להגבלת חופש הביטוי במוסדות האקדמיה ובעתיד יכול להוות עילה להתקפות כנגד מרצים וסטודנטים אשר ימנע מהם הבעת דעה פוליטית באופן נחרץ. הקוד יעלה להצבעה במל"ג בעוד כשבועיים.

נפתלי בנט מבציע בפריימריז לראשות הבית היהודי (צילום: רועי אלימה/ פלאש 90).
נפתלי בנט מבציע בפריימריז לראשות הבית היהודי (צילום: רועי אלימה/ פלאש 90).

כשר מגדיר את המושג 'פעילות פוליטית' כתמיכה ישירה או התנגדות ישירה במפלגה או נציג מפלגתי או פעיל המזוהה באופן בולט עם מפלגה וכן כל פעילות שיש בה תמיכה בעמדה מובהקת בנושא שנמצא במחלוקת ציבורית מוכרת. לאורך המסמך מבקש כשר להדגיש שהאקדמיה מחויבת לחופש האקדמאי של החוקרים והמרצים אך במקביל לכך האקדמיה צריכה לשמור על הסטודנטים שלה מפעילות פוליטית החורגת ממסגרת ההוראה ולחייב הצגת טעונים רחבה ומגוונת בעת בירור נושאים פוליטיים. המסמך מדגיש שבכל הקשור להוראה, מחקר, פרסום ועוד "חבר הסגל האקדמי יקפיד על הוראה בהתאם לסילבוס… ולא ירשה לעצמו לסטות מן הסילבוס ומדיסיפלינה של יחידה אקדמאית, לא לשם פעילות פוליטית או הטפה דומה".

במסמך מציין כשר שהקוד בא לשקף את ההתנהלות הראויה באקדמיה, ואין מטרתה לבקר את ההתנהלות הנהוגה היום. "ייתכן שההתנהלות המצויה הולמת את הכלל וייתכן שמדי פעם היא אינה הולמת את הכלל" נכתב במסמך. כשר מבקש לטעון בתחילת המסמך שהקוד נועד להיות בעל משמעות חינוכית שייצר מרחב התנהלות וכלים לקביעתה ראוי ושאינו ראוי ושההסדרים הפנימיים של כל מוסד אקדמי יקבעו מי יהיה אחראי על בקרת ההתנהלות.

"הבעיה שלהם נקראת בנט, ברגע שבנט חתום על משהו אז השמאל יהיה נגד, זה כל הסיפור" אמר כשר בכנס הדן בחרם נגד האקדמיה הישראלית שהתקיים אמש בצהריים באוניברסיטת בר אילן. לטענתו, בארה"ב מתקיים קודקס אתי שמיישמות רוב האקדמיות האמריקאיות מזה 100 שנה. "כשמדובר על אתיקה אקדמית מדובר על אופן התנהלותו של איש הסגל האקדמי בתחומים שונים של פעילותו" אמר כשר, "הפעילות המחקרית של אקדמאים היא בהתאם לכללי המחקר והדיסיפלינה שלהם ובמסגרתה יש להם חופש אקדמי מלא".

"אנחנו מתנגדים לקוד האתי במתכונתו הנוכחית שמנוגד לערכים הדמוקרטיים ולחופש הביטוי שהוא מאוד הכרחי, זו הליבה של האקדמיה" אמרה לדבר ראשון רעות מצא, דוברת התאחדות הסטודנטים. "ההגדרה של פעילות פוליטית בקוד האתי עומדת בסתירה להגדרות המל"ג. כשאומרים שנושאים שנמצאים במחלוקת בשיח מוכר אז לא להכניס אותם פנימה. אז על עסקת הגז מותר לנו להביע עמדה? על עובדי קבלן? זה מאוד אמורפי. אם המרצים מוגבלים בחופש הביטוי אז גם הסטודנטים מוגבלים בחופש הביטוי. האופציה של השתקת הפוליטי פוגעת בנו כבני אדם אינטלקטואלים שבאים ללמוד". יו"ר התאחדות הסטודנטים, רם שפע, הודיע כי במידה והקוד האתי יאומץ על ידי המל"ג, עלולה ההתאחדות להשבית את שנת הלימודים האקדמית.

יושבות ראש השדולה למען הסטודנטים וההשכלה הגבוהה ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) וח"כ מירב בן ארי (כולנו) יכנסו ביום הסטודנט בכנסת, ב-4 ביולי, דיון מיוחד סביב הפרסום של הקוד האתי. "הקוד האתי שגובש מעלה נקודות חשובות שעלינו לתת עליהן את הדעת" אמרה בן ארי "כחברות כנסת הפועלות למען הסטודנטים אנו רוצות לשמוע את דעתם של הסטודנטים ואת זווית ראייתם בעניין". ח"כ לביא הוסיפה "אסור שנושא מהותי כל כך יהפוך לכלי פוליטי לשיסוי ולמלחמות בין ימין ושמאל. מדובר בסוגיה מורכבת שצריכה להיות חלק מדיון ציבורי מעמיק. חובתנו לבחון לעומק את השלכותיו של הקוד האתי כפי שפורסם, כך שמוסדות ההשכלה הגבוהה יהיו מסגרת לדיון מאפשר ומכבד לכלל הקבוצות בחברה".

תלמידים בטיול מחאה על עיצומי המורים, עם ח"כ בן-ארי (כולנו), מאי 2016. צילום: זיו אבוטבול
תלמידים בטיול מחאה על עיצומי המורים, עם ח"כ בן-ארי (כולנו), מאי 2016. צילום: זיו אבוטבול

ועד ראשי האוניברסיטאות הוציא הודעה ובה התנגדות לקביעת הקוד האתי. אקדמאים רבים ציינו שכבר היום כל מוסד אקדמאי מחזיק בוועדה פנימית אשר מקיימת ביקורת פנימית כמענה לתלונות של סטודנטים על הפרות או בעיות בלימוד "הצעת הקוד האתי שניסח פרופ' אסא כשר מפקיעה מן המוסדות להשכלה גבוהה את החופש לקבוע את כללי ההתנהלות וההתנהגות של חברי הסגלים האקדמיים ובכך היא מפרה באופן חמור ויסודי את תפיסת החופש האקדמי כפי שזו מבוטאת בסעיף 15 לחוק המועצה להשכלה גבוהה. עיון מדוקדק בהצעת הקוד מראה כי אף שהוא מוגדר כ'קוד אתי של ההתנהלות הראויה בתחומי חפיפה בין פעילות אקדמית לפעילות פוליטית', רבים מסעיפיו עוסקים באופי כלל הפעילות האקדמית בתחומי המחקר וההוראה. בכך הופך הקוד לאוסף של כללים מוכתבים שלטונית על מכלול הפעילויות האקדמיות של חברי הסגל האקדמי בישראל. תוכנו של הקוד רק מגביר ומחזק את התנגדותנו העקרונית להצעת קוד אתי אחיד להתנהלות האקדמיה בישראל. אנו דורשים להביע את עמדתנו בנושא ובכלל זאת בעניין שהביא לכתיבת הקוד בפני המועצה להשכלה גבוהה בישיבה בה יועלה הקוד האתי לדיון".

מנכ"ל תנועת "אם תרצו" מתן פלג בירך על גיבוש הקוד האתי ואמר "הקוד האתי של פרופ' כשר מאמץ בצורה ברורה את דרישת תנועת 'אם תרצו' לפיה לא יהיו יותר שיתופי פעולה עם עמותות המזוהות פוליטית". עוד הוסיף, "חשפנו בשנים האחרונות תופעות רבות של אנטי ציונות באקדמיה ולאחרונה, את חדירת ארגוני השמאל הקיצוני לתכניות האקדמאיות ולקליניקות והפעלנו לחץ מתמשך לתיקון העוול".

ח"כ יוסי יונה (העבודה) לשעבר פרופסור באוניברסיטת בן גוריון יצא בהודעת גינוי חריפה למהלך "ישנם רגעים בחייה של חברה שבהם צריך להגיד עד כאן! לאורך הקדנציה מתח השר בנט את החבל אך כעת הוא נקרע" אמר יונה, חופש הביטוי הוא ערך דמוקרטי עליון, בפרט בעולם האקדמי שבו הקריאה לפתיחות מחשבתית ולביקורתיות היא נשמת אפה של החיים האקדמיים. הרצון "לחנך" את האקדמיה להיות א-פוליטית משול לרצון להקים תזמורת שמנועה מלהשמיע את קולה. הקריאה לא-פוליטיות של האקדמיה היא קריאה הכי פוליטית שיש, אבל במופע הכי אפל שלה. אני מברך את הארגונים שהצהירו כי אם ידרשו להשבית את הלימודים כדי למנוע את רוע הגזירה, גם כעת בפתח תקופת הבחינות, הם נכונים לעשות זאת".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!