דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק דוד פרנק

ארצות הברית / בזמן שצייצתם: החוק שמחזיר את וול סטריט ל-2008 עבר את בית הנבחרים

לפי הערכות חוק "הבחירה הפיננסית" שמבטל הגבלות שנוספו לשוק הפיננסי בעקבות משבר הסאב פריים יתקשה לעבור את הסנאט, נכון לעכשיו | נציגה בבית הנבחרים: "הרפובליקנים מגישים את הציבור האמריקאי למאכל הזאבים מוול סטריט"

בניין הבורסה בוול סטריט, ניו יורק. הירידות החדות בשוקי ההון במרץ 2020 הובילו לפגיעה קצרת טווח בשווי הנכסים (צילום:  Natalia Bratslavsky / Shutterstock)
בניין הבורסה בוול סטריט, ניו יורק. הירידות החדות בשוקי ההון במרץ 2020 הובילו לפגיעה קצרת טווח בשווי הנכסים (צילום: Natalia Bratslavsky / Shutterstock)
יונתן קירשנבאום

החוק המבטל חלקים נרחבים מחוקי דוד-פרנק, הנקרא "החוק לבחירה פיננסית", עבר בהצבעה בבית הנבחרים האמריקאי ביום חמישי בשבוע שעבר. החוק יבטל את הרפורמות שהוכנסו בערבות דוד-פרנק והיוו את התגובה של ממשל אובמה למשבר הפיננסי ב-2008. רפורמות דוד-פרנק מגבירות את הפיקוח על הגופים הפיננסיים בוול סטריט, במטרה למנוע מהם רווחים על חשבון יציבות המערכת הפיננסית כולה.

"חוק הבחירה הפיננסית" עבר בבית הנבחרים ללא הד תקשורתי רחב, על אף היותו מרכיב מרכזי במדיניות ממשל טראמפ, וחוק שנוי במחלוקת ביותר. אליזבת' וורן, סנאטורית מהמפלגה הדמוקרטית אמרה ביום חמישי כי החוק הוא "לא יותר ממתנה לבנקאים", היות והוא מבטל חלקים מההגבלות ואופני הפיקוח עליהם.

החוק עבר ברוב של 233-186, כשכל חברי הבית הדמוקרטים הצביעו נגד, בנוסף לחבר רפובליקני אחד. עם זאת, החוק לא יכנס לתוקף עד לאישורו ע"י הסנאט- קרב שרבים בארה"ב רואים כאבוד מראש לממשל טראמפ. על מנת לאשר את החוק, יידרש לרפובליקנים רוב של 60 חברים מתוך 100 בסנאט. הרפובליקנים מחזיקים כיום ב-52 מושבים בסנאט בלבד, וכדי לזכות בתמיכת הדמוקרטים, יצטרך תוכן החוק להשתנות.

ננסי פלוסי, נציגה בבית הנבחרים במטעם המפלגה הדמוקרטית אמרה על החוק כי "אלו אינם הבחירות שהציבור האמריקאי רוצה. הרפובליקנים מאכילים את הציבור האמריקאי לזאבים מוול סטריט".

במידה וחוק זה יעבור, הוא עתיד לשנות מספר גדול של חוקים שהוכנסו לתוקף אחרי המשבר הפיננסי. כך לדוגמה, החוק מאפשר לנשיא לפטר את ראשי הזרועות המפקחות על המגזר הפיננסי, שהיו תחת דוד-פרנק עצמאיים, ולקונגרס לשלוט בתקצובן. מעבר לכך, יאפשר החוק הקלה במבחני הלחץ אותם נדרשים הבנקים הגדולים לעבור, אשר בוחנים את יכולתם לעמוד בזעזועים פיננסיים.

בניין הקונגרס האמריקני בוושינגטון (תמונה מתוך ויקימדיה)
בניין הקונגרס האמריקני בוושינגטון (תמונה מתוך ויקימדיה)

רפורמה נוספת שתבוטל במסגרת החוק היא "חוק וולקר", האוסר על בנקי השקעות להשקיע את כספי לקוחותיו במטרה לייצר רווח עצמי. זאת במטרה למנוע מהם השקעות ספקולטיביות שאינן מיטיבות עם לקוחותיהם, ועשויים לגרור זעזוע במידה והן מסתיימות בהפסד.

חברות הלובי של חברות וול סטריט תומכות, כמובן, בהצעה. כך גם מכוני מחקר שמרניים, המזוהים עם מדיניות כלכלית ימנית. "דוד-פרנק הוא אחד החוקים המזיקים ביותר בהיסטוריה האמריקאית" אמר נורברט מישל, חבר במכון המחקר "הרטיג'", מכון ימני ידוע התומך במדיניות טראמפ. עם זאת, מעטים בוול סטריט מביעים תקווה שחוק זה אכן יכנס לתוקף במתכונתו הנוכחית.

ננסי פלוסי הוסיפה על החוק ואמרה "היום בית הנבחרים דוחף חוק המיטיב עם וול סטריט, שיגרור אותנו חזרה לימים של המיתון הגדול" (המיתון שאפיין את המשק האמריקאי אחרי המשבר הכלכלי ב-2008)".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!