דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / רוסיה: עשרות אלפים הפגינו נגד השחיתות, השלטון הגיב ביד קשה

במסגרת ציון יום חגה הלאומי של רוסיה, נערכו הפגנות בכ-200 ערים במדינה | כלי התקשורת המזוהים עם האופוזיציה דיווחו על יותר מאלף עצורים, וגילויי אלימות קשים מצד המשטרה | התקשורת הממלכתית מתעלמת מהאירועים כמעט לגמרי

מפגינים רוסים כנגד השחיתות בשלטון בסנט פסטרסבורג (צילום: AP Photo/Dmitri Lovetsky).
מפגינים רוסים כנגד השחיתות בשלטון בסנט פסטרסבורג (צילום: AP Photo/Dmitri Lovetsky).
דוד טברסקי

גל אירועי מחאה פרץ כנגד שחיתות  פרץ אמש (ראשון) ברוסיה, כך דיווח אתר החדשות נובאיה גאזייטה, המזוהה עם האופוזיציה. על פי הדיווח, המחאות, המזוהות עם התנועה כנגד שחיתות בראשות הפעיל הפוליטי אלכסיי נבלניי, נערכו בכמאתיים ערים ברחבי המדינה ולקחו בהן חלק עשרות אלפי בני אדם, רובם המוחלט צעירים וסטודנטים. נבלניי עצמו הוכנס אתמול למאסר.

הבחירה ב-12 ביוני כמועד לקיום ההפגנות, תחת הכותרת "יום רוסיה כנגד השחיתות", לא הייתה מקרית, שכן זהו יום חגה הלאומי של רוסיה. ב2 ביוני 1990, הכריזה הרפובליקה הרוסית על עצמאות וריבונות. החג מצוין ברחבי המדינה מאז 1992, והחל משנת 2002 הוא זכה לשם "יום רוסיה". בדומה לחגים לאומיים במדינות אחרות, מוקדש היום לחגיגות ומופעי זיקוקים, ונשיא המדינה , ולדימיר פוטין, מעניק פרסים לאמנים ויוצרים בולטים וכלי  התקשורת מקדישים את תכניותיהם לשלל נושאים לאומיים.

מוקדם יותר אתמול, עצרו שוטרי אוֹמוֹ"ן (היחידה הניידת למטרות מיוחדות, המקבילה לימ"מ הישראלי) את נבלניי מחוץ לביתו במוסקבה, בזמן שהיה בדרכו להצטרף לאחת ההפגנות, והוא עדיין מוחזק בתחנת המשטרה. עד כה דיווחו ערוצי התקשורת המזוהים עם האופוזיציה על יותר מאלף עצורים. באמצעי התקשורת המרכזיים, שבשליטת המדינה או בעלי הון מקורבים לשלטון, זוכות ההפגנות מקום שולי למדי, ובאחד המקרים הסתפקו בדיווח על שוטר שנפגע מפיצוץ בלון של גז מדמיע שהחזיק מפגין. את הכותרות המרכזיות תופסים צילומים של הפסטיבלים המציינים את יום החג הלאומי.

לטענת השלטון הרוסי, ההפגנות שפרצו אמש אינן חוקיות. על פי דיווח בערוץ הטלוויזיה הממלכתי,  משטרת מוסקבה אישרה לנבלניי הפגנה של 15 אלף איש באזור כיכר האקדמיה על שם סחרוב, אך מאוחר יותר הורה נבלניי למפגינים לצעוד בשדרת טברסקיה, אחד הרחובות הראשיים בעיר, ועל כן הוכרזו כל האירועים כבלתי חוקיים.

לצד הדיווחים מהפסטיבלים, ותמונות של אזרחים המנופפים בדגלי רוסיה בכיכר האדומה, התקשורת המזוהה עם האופוזציה ממשיכה לפרסם תמונות קשות של אלימות כוחות אוֹמוֹ"ן כלפי המפגינים.

"העיפו אותנו לרצפה, נפלתי – וכאן הכניסו לי מרפק לתוך הפנים", סיפרה לנובאיה גאזייטה יוליה גאלמינה, אחת המפגינות ממוסקבה. דיווחים על אלימות ותקיפות של שוטרי אוֹמוֹ"ן דווחו גם במקומות אחרים במדינה, וכללו בין היתר הכאת עצורים, מאסרים שרירותיים ופיזור בגז מדמיע וזרנוקי מים. "אוֹמוֹ"ן  רצו עלינו בעדר, והפילו מאות מפגינים לרצפה" סיפר אחד המפגינים, "אחר כך הם נסוגו, ושוב חזרו והתחילו לחטוף אותנו. לקחו אותי ואת בעלי. ביקשתי מהם מסמכים שיזהו את עצמם, שיגידו על מה עוצרים אותנו ויסבירו לנו את זכויותינו".

"המדינה שלנו צועקת שאויבים נמצאים בכל מקום והיא סוגרת על תושביה יותר ויותר" אמר לסוכנות הידיעות AFP יבגני, צעיר בן 19 שלטענתו סולק מהאוניברסיטה אחרי שהשתתף בצעדות נגד השחיתות בחודש מרץ.

אין זו הפעם הראשונה השנה בה יוצאים אזרחי רוסיה לרחובות. גל המחאות הקודם החל בחודש מרץ האחרון, אחרי צאת סרטו הדוקומנטרי של נבלניי – "הוא בשבילכם לא דימון" («Он вам не Димон»), שהראה רשת קשרים מסועפת של שחיתויות, שבמרכזה ראש הממשלה ונשיאה לשעבר של רוסיה, דימיטרי מדבדב ("דימון" הוא כינוי לשם דימיטרי). על פי הטענות שהעלה נבלניי בסרט, אחראי מדבדב להוצאה במרמה של כ-1.2 מיליארד דולר מכספי הציבור, זאת בנוסף לקבלת טובות הנאה בשווי מאות מליוני דולרים אותם השקיע באחוזות מפוארות ברוסיה ובאיטליה, מוצרי יוקרה ואף יאכטה מפוארת. גם אז נעצרו מעל לאלף מפגינים ברחבי המדינה, רובם במוסקבה וסנט פטרבורג. נבלניי עצמו נעצר אז לשבועיים והוטל עליו קנס של עשרות אלפי רובלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!