דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משק החשמל

פרשנות / האינטרס הציבורי מתחבר באופן ישיר וברור למאבק עובדי חברת החשמל

ועד עובדי החברה נוקט עיצומים במחאה על ההפרטה הזוחלת של משק החשמל. למרות הדימוי המקובל של עובדים אלו, בחינה של העובדות בשטח מראה כי מי שמעוניין בהפקת חשמל זולה, יעילה ונקיה יותר - צריך לעמוד איתם

הפגנת עובדי חברת החשמל מול משרד הראש הממשלה במחאה על פיטורי עובדים. 8.12.14 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
הפגנת עובדי חברת החשמל מול משרד הראש הממשלה במחאה על פיטורי עובדים. 8.12.14 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הודעת ועד העובדים של חברת החשמל על פתיחה בעיצומים במחאה על החלטת משרד האנרגיה להחליף את היחידות הפחמיות שייסגרו בחדרה בתחנות כוח פרטיות, כוללת זיהוי נכון של הדרך המפותלת בה מעניקים את משק החשמל, בצורה של "מתנות קטנות", ליזמים פרטיים, תוך החלשת החברה ועובדיה, וכל זאת על חשבון הציבור הרחב.

כבר בשנה שעברה, כשהחליט שר האנרגיה יובל שטייניץ להוביל לסגירתן של ארבע יחידות ייצור פחמיות מזהמות במתחם "אורות רבין בחדרה", נכתב באתר זה כיצד העשייה הירוקה משמשת הזדמנות תדמיתית מעולה להסוות את פעולת ההפרטה.

תחנת הכח בחדרה. צילום ארכיון: הילה גוטרמן \ פלאש 90
תחנת הכח בחדרה. צילום ארכיון: הילה גוטרמן \ פלאש 90

מכיוון שמזה שני עשורים אין הסכמה על הרפורמה בחברת החשמל, מוטב לבחון את ההחלטות במשק החשמל מהזווית של מלחמת החפירות של הממשלה נגד העובדים ובחזרה.

ההחלטה לסגור לחברת החשמל תחנות כוח היא שורש הסיבוב הנוכחי. השיקולים הסביבתיים והכלכליים מאחוריה הם אמתיים לחלוטין, אך באותו הזמן הם הזדמנות נוחה להחלשת החברה, בזכות ביטול פרויקט מאושר במיליארדי שקלים להפחתת הזיהום הנפלט מאותן יחידות פחמיות.

ההחלטה שאת תחנות הכוח החלופיות יפעילו יזמים פרטיים – ההחלטה בעלת ההשלכות ארוכות הטווח הגדולות ביותר – היא ככל הנראה הרקע לעיצומים הנוכחיים, אף שהכרזת הוועד אומרת אחרת.

אחרי הודעתו הראשונית על סגירת התחנות בחדרה, הודיע השר שטייניץ כי חברת החשמל היא זו שתקים את התחנות. איננו יודעים מה בדיוק קרה בנקודה הזו, בה זרקו לחברת החשמל "עצם" בדמות פרויקט פיתוח משמעותי בן כמה שנים, שאותו יאלצו למסור להפעלה של חברה פרטית בגמר הבניה, אך לאחרונה הכריז השר כי שינה את החלטתו וחברת החשמל לא תקים את התחנה, אלא יזמים פרטיים. כצידוק לכך שימשה טענה מופרכת, שתהליך זה יהיה מהיר יותר וזול יותר – אותן טענות בדיוק ששימשו להצדקת ההקמה על ידי חברת החשמל קודם לכן.

מדוע המדינה מעדיפה הליך יקר יותר, ארוך יותר, בזבני יותר בקרקע וירוק פחות?

מאבקים פוליטיים על גב הציבור

לחברת החשמל יש יתרונות מובְנים רבים, שיאפשרו את הקמת תחנות הכוח מהר ובזול, לעומת כל יזם פרטי מתחרה.

ראשית, יש ברשותה קרקע מאושרת להקמת התחנות בהספק המלא הדרוש להחלפת היחידות הפחמיות בתוך מתחם "אורות רבין" – נקודה קריטית, מפני שהקושי שגורר את העיכובים הרבים ביותר בפרויקטים של הקמת תחנות כוח הוא השגת האישורים הרגולטוריים הכרוכים בבקשה להקצאת הקרקע. שנית, לחברה יש צי של עובדי פיתוח שחלקם, למעשה, חסרי עבודה, ורתימתם לפרויקט לא תכלול כמעט שום תוספת הוצאה לחברה, שכן המחסור בעבודה נוצר באופן מלאכותי על ידי הממשלה, שמונעת מהחברה פרויקטים של פיתוח כמעט לחלוטין. בנוסף, במתחם "אורות רבין" כבר קיימת תשתית של קווי מתח גבוה, המחוברת ליחידות הייצור הקיימות מפחם, ואין צורך להקים תשתית מחדש.

ההימנעות ממכרז פתוח, מחזקת את האפשרות שמדובר במהלך פוליטי, שלא מתחשב באינטרס הציבורי.

כך יוצא, שליזם פרטי אין למעשה סיכוי להתחרות בחברת החשמל במקרה הזה, כי תנאי הפתיחה של החברה עדיפים בהרבה. גם בעלויות יקרות, יזם פרטי יתקשה להקים תחנות כוח שיופעלו בזמן – שנת 2022, מצב שיגרום לישראל לפיגור ביעדיה בתחום הפחתת זיהום אוויר ופליטת גזי חממה.

לו המדינה הייתה מעוניינת בהשוואה ממשית בין שתי האפשרויות, הרי שבמכרז להקמת התחנה היה מתאפשר לחברת החשמל להתחרות בהצעות של יזמים פרטיים. ההימנעות ממכרז פתוח, מחזקת את האפשרות שמדובר במהלך פוליטי, שלא מתחשב באינטרס הציבורי. קשה להאמין שמישהו בדרג הרגולטורי ישיב ישירות לשאלה מדוע המדינה מעדיפה הליך יקר יותר, ארוך יותר, בזבני יותר בקרקע וירוק פחות. אבל אלו פני המדיניות שהם מקדמים, כשמי שישלם את החשבון זה הציבור הרחב, באמצעות תעריף החשמל.

ניתן לשער שהמטרה מאחורי הצעדים הללו היא "לרכך", בכוח, את כוחם של העובדים, ולהגביר את נכונותם להסכים לגזירות קשות במסגרת הרפורמה במשק החשמל, כל זאת בזמן שתהליך ההפרטה הזוחל נמשך.

ועד העובדים מגלה אומץ בנכונותו להיאבק במגמה זו, אך אם יישאר בודד במערכה יתקשה להשיג הישגים. כפי שכתב עוד ב-2015 אלי ציפורי בגלובס: "בשנים האחרונות התפיסה היא אחרת, אף שאיש מהרגולטורים לא יאמר זאת ברי"ש גלי אלא רק בחדרי חדרים: לא צריך למעשה רפורמה, הם אומרים, אנחנו נעביר את החברה סדרת חינוך, נייצר תחרות, נשניא אותה על הציבור, ואז נגרום לה להרים ידיים. הם רק שכחו להגיד לציבור שסדרת החינוך תוביל את החברה לפשיטת רגל וחובותיה ימומנו בסופו של דבר על ידי… הציבור."

המחסום המשמעותי ביותר שעומד בפני הוועד כעת הוא הדימוי הציבורי של מי שמייצג עובדים חזקים וחסרי דאגות, ולא את טובת המשק. למעשה, במקרה הנוכחי, האינטרס הציבורי של אספקת חשמל באופן איכותי ובזול מתחבר באופן ישיר וברור לדרישות הוועד להפריע לתהליך ההפרטה הזוחלת. אל מול הטענות לבזבוז כספי החברה בגין דרישות העובדים, כדאי להכיר את הסיפור של ניפוח הוצאות לכאורה, בהיקף של חצי מיליארד שקלים בהקמת תחנת כוח פרטית אחת, ולרווחים החלומיים של תחנה פרטית אחרת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!