דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק המאגר הביומטרי

כלכלה / ועדת הכספים: הציבור לא יישא בעלויות של החוק הביומטרי

משרד הפנים הציג אתמול (ב') לחברי הוועדה תקנות שכללו העלאת התעריף להנפקת דרכונים ביומטריים, על מנת לכסות את העלויות הגבוהות של ייצורם | לאור ההתנגדות שהביעו חברי הכנסת, נסוג המשרד מכוונתו והפחית את התעריפים

רשות האוכלוסין וההגירה (צילום אילוסטרציה: דבר)
רשות האוכלוסין וההגירה (צילום אילוסטרציה: דבר)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

חברי ועדת הכספים הביעו אתמול (שני)  התנגדות תקיפה לבקשת משרד הפנים להעלות את תעריפי הנפקת הדרכונים עם המעבר לתעודות ביומטריות, והציעו תעריפים מוזלים. עם זאת, מי שיבקש שטביעת האצבע שלו לא תישמר במאגר הביומטרי יקבל תעודה התקפה לחמש שנים בלבד, כך שבפועל, תוכפל במקרים אלו האגרה המשולמת על ידי האזרח.

ועדת הכספים, צילום: פלאש 90 / יונתן סינדל. ארכיון.
ועדת הכספים, צילום: פלאש 90 / יונתן סינדל. ארכיון.

אחרי מסע חקיקה ממושך, חוק התעודות הביומטריות צפוי להיכנס לתוקף בראשון ביולי. החוק השנוי במחלוקת עורר, לאורך כל תהליך אישור, ויכוחים רבים שהתרכזו בשאלות האם המדינה צריכה להחזיק בפרטים הביומטריים של אזרחיה והאם יש סכנה שטביעות האצבע או הפנים ידלפו מהמאגר וייעשה בהם שימוש לרעה. מחלוקת חדשה התעוררה אתמול בוועדת הכספים ביחס לשאלה מי ישלם את המחיר הגבוה של הפקת התעודות עם השבב.

נציגי משרד הפנים הגישו לוועדה הכספים את התקנות החדשות, במסגרתן הכללה העלאת תעריף הנפקת דרכון. זאת כדי לכסות חלק מהעלויות הגבוהות הנגזרות מהמעבר לתעודות ביומטריות. חברי הוועדה הכספים לא אהבו, בלשון המעטה, את הרעיון שהאזרחים יצטרכו לשלם יותר כדי להוציא לפועל מהלך שנוי במחלוקת שמשרד הפנים דחף לקידומו.

נזכיר כי, מהראשון ביולי כל אזרח שיבקש להנפיק תעודת זהות או דרכון יחויב למסור טביעת אצבע שלו וסריקה ממוחשבת של תווי פניו. נתונים אלו ישמרו במאגר הביומטרי, ויוטבעו של גבי שבב שיוטבע בתעודה. אזרחים שיחפצו בכך יוכלו לדרוש כי פרטיהם ימחקו מהמאגר לאחר שיוטבעו בתעודות.

"אם נראה שהנושא של החוק הביומטרי מנוצל לרעה כדי להעלות אגרות, זה לא יעבור כאן בוועדת הכספים", אמר בפתח הדיון היו"ר, ח"כ משה גפני (יהדות התורה). ואכן לאחר הצגת התקנות, התברר לחברי הכנסת כי חלק מהאגרות צפויות להתייקר.

על פי התקנות החדשות שהציגו אנשי משרד הפנים, מחיר הנפקת דרכון בחודשי הקיץ יעמוד על 275 שקלים למבוגר ו-140 שקלים לילד. בחודשי החורף, יעמוד המחיר על 140 שקלים למבוגר ו-90 שקלים לילד. הנפקת דרכון במעברי הגבול ובנתב"ג תעלה 825 שקלים למבוגר ו-420 שקלים לילד. ההפרש בין המחיר בחורף לבין המחיר בקיץ נועד לעודד את האזרחים להנפיק דרכונים בזמן שהמערכת פחות עמוסה.

בנוסף, יאפשר משרד הפנים הנפקת דרכון זמני ללא פרטים ביומטריים התקף לשנה אחת בלבד. עם זאת כדי לעודד את האזרחים למסור את נתוניהם הביומטריים למאגר החליטו במשרד הפנים כי תעודה זו תהיה יקרה באופן משמעותי ותעלה 415 שקלים לבוגר ו-210 שקלים לקטין.

מחירן הגבוהה של התעודות הזמניות העלה תרעומת מצד חברי הכנסת. עו"ד עירית וייסבלום מהלשכה המשפטית של רשות האוכלוסין, הגיבה לטענות כשאמרה כי "אנחנו רוצים לצמצם את השימוש בדרכונים זמניים שהם ללא שבב ויכולים להיות מנוצלים לרעה. הם יכולים לשמש לעקיפת צווי איסור יצאה מהארץ וכדומה".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) הגיב לנושא ואמר כי "החוק הביומטרי יוצר מצב חדש שהאזרחים לא רצו אותו והמדינה רצתה אותו. יש לזה עלויות וזה עולה הרבה כסף. עכשיו אומרים שישיטו את העלויות הללו על האזרחים".

ח"כ מיקי רוזנטל. צילום ארכיון: פלאש 90
ח"כ מיקי רוזנטל. צילום ארכיון: פלאש 90

לעמדתו של ח"כ רוזנטל הצטרפו חברים נוספים בוועדה, עד שהדיון הופסק על מנת שנציגי משרד הפנים יציגו הצעה משופרת. הדיון התחדש לאחר שנציגי המשרד נעתרו לבקשת חברי הכנסת להפחית את תעריפי ההנפקה כשזו לא מתבצעת במעברי הגבול. כך למעשה התקבלה הצעתו של רוזנטל להפחית את האגרות בארבעים שקלים בחודשי החורף ובעשרים שקלים בחודשי הקיץ. "את האגרות היקרות למי שמגיע בדקה התשעים לנתב"ג בלי דרכון תשאירו. לפחות שהאנשים שהם בסדר יזכו בהנחה" אמר רוזנטל.

יו"ר הוועדה ושאר החברים תמכו בהצעה של רוזנטל ולאחר שהתקבלה הסכמתם של נציגי משרד הפנים נדרשת הסכמת משרד האוצר. יו"ר הוועדה התחייב כי ככל שמשרד האוצר יביע את הסכמתו להפחתת התעריפים התקנות החדשות יובאו לאישור הועדה כבר בימים הקרובים. זאת במטרה לאשר את התקנות לפני מועד החלת החוק בראשון ליולי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!