דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סל"ע

חברה ועבודה / סטודנטים לאונ' העברית: הפסיקו את ההעסקה הקבלנית ועברו להעסקה ישירה

הסטודנטים קיימו פעילות מחאה מול מושב חבר הנאמנים של המוסד הלימודי | למשתתפים חולקו פלאיירים בהם נכתב כי הנהלת האוניברסיטה מעסיקה עובדים דרך חברות קבלן שפוגעות בזכויותיהם הבסיסיות ומתנערת מאחריותה עליהם

מחאת סטודנטים באוניברסיטה העברית (תמונה מעמוד הפייסבוק של סל"ע)
מחאת סטודנטים באוניברסיטה העברית (תמונה מעמוד הפייסבוק של סל"ע)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

כעשרה פעילי תכנית סל"ע (סטודנטים למען עובדים) קיימו אתמול (שני) פעילות מחאה מול אירוע מושב חבר הנאמנים של האוניברסיטה העברית – בקריאה להפסקת ההעסקה הקבלנית של עובדות הניקיון באוניברסיטה, ומעבר להעסקה ישירה.

"הסתכלנו מתי הם נמצאים באוניברסיטה, ובאנו כשהם נכנסו לישיבה באולם כנסים. חילקנו להם מעין מתנות קטנות שבתוכן יש פתק באנגלית שבו כתוב 'עובדי קבלן לא מקבלים מתנות לחג בניגוד לעובדים שמועסקים על ידי האוניברסיטה,' סיפרה לדבר ראשון איריס דייצ'מן, אחת ממארגנות המחאה ופעילה בתוכנית סל"ע. "זה היה כאלה קופסאות חמודות, והם הודו לנו ולקחו אותן. בשלב הזה המאבטחים גם ממש לא אמרו לנו כלום כי נראינו חמודים. כשהם יצאו מהאולם חיכינו להם עם שלט שעליו היה כתוב שהאוניברסיטה צריכה להפסיק עם ההעסקה הקבלנית וגם חילקנו פלאיירים באנגלית בנושא. אבל מהר מאוד העיפו אותנו החוצה, ואחר כך קיפלו אותנו לגמרי. ידענו שזה יקרה, אבל היה לנו חשוב בכל מקרה".

בפלאיירים שחילקו לבאי מושב חבר הנאמנים נכתב כי עובדי הניקיון והשמירה המועסקים באמצעות חברות קבלניות חשופים להפרות של זכויותיהם הבסיסיות, חסרי ביטחון תעסוקתי, ואינם נהנים מהטבות המגיעות לעובדי אוניברסיטה מן המניין כגון הזכות שילדיהם ילמדו בחינם במוסד. לדבריהם על אף שהנהלת האוניברסיטה מודעת להפרות השונות המבוצעות היא מתנערת מאחריותה עליהן ומטילה אותה על החברות הקבלניות. "הדרך היחידה בה ההנהלה מורידה עלויות היא אם היא ביודעין חותמת על חוזים עם חברות קבלן שמשלמות שכר והטבות נמוכות יותר מאשר המינימום החוקי," כתבו.

עוד הדגישו כי מלבד העובדה שהתנהלות זו אינה הולמת את הערכים שהאוניברסיטה מתיימרת לקיים – היא פוגעת גם בסטודנטים המועסקים על ידי האוניברסיטה כעובדי קבלן. "אנחנו פונים אליכם להעלות את הנושא עם הנהלת האוניברסיטה. תקראו להם להעסיק ישירות את העובדים לפני שכל פגיעה נוספת ונזק בלתי הפיך נעשה. אנו עומדים לרשותכם לקבלת מידע נוסף ולעזרה בכל דרך שאנו יכולים לסייע בה".

מחאת סטודנטים באוניברסיטה העברית (תמונה מעמוד הפייסבוק של סל"ע)
מחאת סטודנטים באוניברסיטה העברית (תמונה מעמוד הפייסבוק של סל"ע)

לאחרונה הקימה הקואליציה הארצית להעסקה ישירה מטה ארצי למאבק להעסקה ישירה באוניברסיטאות. תוכנית סל"ע היא פרי שיתוף פעולה בין ההסתדרות והתאחדות הסטודנטים, ובמסגרתה מתקיימות פעילויות בקמפוסים להעלאת המודעות לזכויות עובדים, ולמאבק לעולם תעסוקתי הוגן יותר. פעילי התוכנית נוטלים חלק בין היתר בפעילות הארצית והמקומית להעברת עובדי הניקיון והשמירה באוניברסיטאות להעסקה ישירה. בחודש שעברה נערכה הפגנה גדולה וצעדה בנושא זה מבניין ההסתדרות בירושלים למשרד החינוך, בה השתתפו פעילים מקמפוסים שונים ברחבי הארץ.

תגובת האוניברסיטה העברית: "האוניברסיטה העברית מייחסת חשיבות עליונה להעסקת עובדים בדרך נאותה תוך הקפדה על קיום כל הזכויות המוקנות להם על-פי דין ומעסיקה באופן קבוע רו"ח ועו"ד לצורך בדיקת תנאי ההעסקה של העובדים. בין שאר הנושאים נבדקת גם עמידת המעסיקים בחובה להעניק שי לחגים עפ"י הקבוע בחוק.

מחאת הסטודנטים שהתקיימה אתמול, באירועי חבר הנאמנים, לא נעשתה בתיאום מראש עם גורמי האוניברסיטה כמתחייב מהנהלים ולכן נתבקשו הסטודנטים המוחים לעזוב את המקום."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!