דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / תקציב המעונות השיקומיים לא מספיק והעמותות המפעילות משלמות את המחיר

מצוקתן הכלכלית של העמותות הובילה אותן להגיש בג"ץ נגד המדינה | לדבריו של בועז הרמן, ראש ועד המעונות, המדינה איננה מתאימה את התקציבים לדרישות החדשות שהיא עצמה הציבה: "התעריף חסר בין 40%-30% בכל שנה. המצב הזה מפיל את העמותות"

מעון יום שיקומי. ארכיון (צילום: טל כרמון).
מעון יום שיקומי. ארכיון (צילום: טל כרמון).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

דיון בנושא בג"ץ מעונות היום השיקומיים נגד המדינה יתקיים הבוקר (חמישי). את הבג"צ הגישו ועד מעונות היום השיקומיים שבראשו עומד בועז הרמן מנכ"ל בית מיחא. העותרות הן עמותות שונות המפעילות את מעונות היום השיקומיים. כחלק מהפרטת שירותי הרווחה, הוצאו רוב השירותים למיקור חוץ – משרד הרווחה מפרסם מכרז להפעלת שירות מסויים והעמותה שזוכה בו תהיה הגוף המפעיל של אותו שירות. מהות העתירה היא על כך שישנו תת תקצוב של מעונות היום השיקומיים והעמותות נאלצות להוציא סכומי כסף גדולים יותר מהסכום שהוקצב להן על ידי המדינה על מנת לקיים את הפעילות.

העותרים דורשים מהמדינה תקצוב לפי העלויות הריאליות של הפעלת מעונות היום השיקומיים והשוואת התקצוב של מעונות היום השיקומיים לתקציב המוסדות שמתוקצבים על ידי משרד החינוך.

החוסרים המשמעותיים בתקציב מתבטאים בעלויות העסקת כוח אדם – גננות, סייעות ועובדות סוציאליות. הבעיה המרכזית בתקצוב כוח האדם הוא בשיטת התקצוב – המעונות מתוקצבים על פי מספר הפעוטות המטופלים בפועל בכל חודש במעון, על אף שהשמת הילדים אינה מסתיימת בתחילת שנת הלימודים והיא נמשכת לכל אורך השנה. ההנחיות הן שבכל מקרה, צוות המעון יעבוד בהרכב מלא. במשרד החינוך לצורך העניין, התקציב הוא על בסיס כיתות.

הפערים בתקציב כוח האדם מתבטאים בין היתר בכך שישנו פער משמעותי של עשרות אחוזים בין שכר הגננות שמתוקצבות על ידי משרד הרווחה (7,170 ש"ח לחודש) ושכר גננת של משרד החינוך (11,545 ש"ח לחודש), ובין שכר הסייעות המתוקצבות על ידי משרד הרווחה (7,661 ש"ח בחודש) ובין אלו המועסקות על ידי משרד החינוך (9,164 ש"ח בחודש.)

גם בתחום ההסעדה ישנו פער בין התקציב שמקצה משרד הרווחה לבין העלות של ארוחה בפועל. משרד הרווחה מתקצב 14 ש"ח ליום, שאמור לכלול ארוחת בוקר, צהריים ואחרי הצהריים. בפועל 14 ש"ח לא מממנים אפילו ארוחה אחת. כך לדוגמא במעון יום שיקומי לילדים אוטיסטים בחיפה שמופעל על ידי עמותת מרכז מילמן, העמותה משלמת רק על ארוחת הצהריים 16.38 ש"ח ועוד 7.8 ש"ח על הובלה.

תחום נוסף בו עוסקת העתירה הוא אחזקת המבנים. בעבר הקצו הרשויות המקומיות מבנים למעונות, אך בעקבות מסקנות ועדת טרכטנברג, נדרשו הרשויות להקים גנים לגילאי 3-4 ולכן הקצאת המבנים לטובת מעונות היום השיקומיים הצטמצמה מאוד.

עלות הצרכים של מעונות היום מול תקצוב משרד הרווחה (גרפיקה: אידאה)
עלות הצרכים של מעונות היום מול תקצוב משרד הרווחה (גרפיקה: אידאה)

"מה שקורה זה ששיטת התקצוב לוקה מאוד בחסר והפערים בתקציב חסרים בעשרות אחוזים לעומת הדרישות של המשרדים. התעריף חסר בין 40%-30% בכל שנה. מדובר בכמה עשרות מיליונים. המצב הזה מפיל את העמותות, שלא מצליחות להמשיך לשלם יותר." אמר בועז הרמן, מנכ"ל בית מיחא שחתום על העתירה ל'דבר ראשון'. הוא הוסיף כי לצד החמרת הרגולציות, המדינה איננה מתאימה את התקציבים לדרישות החדשות שהיא עצמה הציבה: "יותר חוקי עבודה, שכר המינימום עולה וכו'. מדובר בדברים טובים אבל המדינה לא מתייחסת לזה כשהיא מתקצבת והעמותות מגיעות לקריסה כלכלית."

לדבריו, פחות ופחות עמותות ניגשות למכרזים מכיוון שמעטות מהן מסוגלות להרשות זאת לעצמן. "היום פחות עמותות רוצות ללכת למכרזים. יש בת"א מכרז שמפורסם בפעם הרביעית ואף עמותה לא ניגשת אליו. למדינה יש כסף לזה. מדובר פה על חוק שהמדינה לא מקיימת. אנחנו לא רוצים לנהל ולא חושבים שבית המשפט צריך לנהל את המדינה אבל המדינה דוחפת אותנו לשם."

תגובת משרד הרווחה לא התקבלה עד למועד פרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!