דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מעונות יום שיקומיים

רווחה / משרד הרווחה יממן הקמת 4 מבנים למעונות יום שיקומיים

הישג למאבק מעונות היום השיקומיים | עמותות יפעלו במבנים היעודיים שיוקמו, כ-70 פעוטות יקלטו | הצעד מצטרף לצעדים נוספים שעשויים להפוך את מעונות היום השיקומיים לברי-קיימא, אך שכרן של הגננות ותיקצוב המזון עדיין לא עודכנו

ח"כ חיים כץ, שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. צילום ארכיון: פלאש 90
ח"כ חיים כץ, שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. צילום ארכיון: פלאש 90
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מאבקם של מעונות היום השיקומיים נושא פרי. לראשונה זה שנים, יממן משרד הרווחה, הקמה של ארבע מעונות יום שיקומיים בעלות של כ-16 מיליון שקלים, כך אמרו מקורות במשרד הרווחה ל"דבר ראשון". לדברי המקורות, משרד האוצר נענה לבקשת משרד הרווחה ותיקצב את המהלך, כאשר הביצוע יהיה באחריות משרד הרווחה. כ-90 פעוטות בעלי צרכים מיוחדים ממתינים להשמה, בעיקר באזור ירושלים והמרכז. הקמת המעונות צפויה לתת מענה ללמעלה מ-70 פעוטות, וכך לקצר משמעותית את ההמתנה למקום במעון יום שיקומי.

בית מיחא המפעיל מעון יום שיקומי לילדים בעלי לקויות שמיעה (תמונה באידבות בית מיחא).
בית מיחא המפעיל מעון יום שיקומי לילדים בעלי לקויות שמיעה (תמונה באידבות בית מיחא).

כפי שפרסמנו אתמול, 90 הפעוטות בעלי הצרכים המיוחדים ממתינים בבית למקום במעון יום שיקומי מכיוון שהמכרזים שמוציא משרד הרווחה נמוכים מהעלות בפועל של הקמת המכרזים. אחד מתנאי הסף לזכייה במכרז הוא יכולת הפעולה של העמותה המבקשת להפעיל מעון יום שיקומי במבנה מותאם לפעילות עם פעוטות בעלי צרכים מיוחדים. דרישה זו, שהיא חיונית כמובן, הפכה לחסם מפני יכולתן של עמותות להפעיל את המעונות, בשל חוסר בתקציב.

דוגמא בולטת לחוסר הכלכליות של הפעלת מעונות יום שיקומיים ניתן לראות בעובדה כי בשנה האחרונה יצאו 4 מכרזים למעונות יום שיקומים לילדים אוטיסטים, אולם אף עמותה לא ניגשה למכרז. זאת בשל הדרישות הגבוהות במכרזים, דוגמת המבנה המותאם, ומנגד תקצוב חסר מצד המדינה. עמותה ש"זוכה" במכרז נאלצת להוציא כסף על הפעלת המעון מבלי שתוקצבה לכך, או או לאסוף תרומות, וחלק מהעמותות נמצאות בסכנת קריסה כלכלית.

ניתן לראות בחוסר הכלכליות של הפעלת מעונות היום השיקומיים דוגמא מבוהקת לכישלון הרעיון של הפרטת מוסדות רווחה, רעיון שהיה למרכיב המרכזי במדיניות הרווחה של מדינת ישראל ב-20 השנים האחרונות. הצעד עליו התבשרנו אתמול מפי מקורותינו עשוי להצביע על כך שמשרד הרווחה הפנים כי יש לשנות את הכיוון, ולכל הפחות לספק תשתיות הולמות להפעלת שירותי הרווחה, ולא להסתמך על המגזר הפרטי או על מוסדות ללא כוונת רווח.

מהלך זה מצטרף למהלך נוסף עליו הכריז המשרד לפני כשבוע, שירות סייעות השילוב האישיות לפעוטות הזקוקים לכך במעונות המפוקחים על ידי משרד העבודה והרווחה, יורחב מ-80 שעות חודשיות ל– 180 שעות חודשיות. הרחבת שירות סייעות השילוב באה בתגובה לעתירה שהוגשה נגד משרדי הבריאות ומשרד העבודה והרווחה בנוגע ל-14 פעוטות הזכאים להשמה במעונות יום שיקומיים שטרם שובצו מפאת חוסר מקום. בזכות הרחבת השעות של סייעות השילוב, כל הפעוטות ישובצו במעונות יום שיקומיים החל מספטמבר הקרוב.

עלות הצרכים של מעונות היום השיקומיים מול תקצוב משרד הרווחה (גרפיקה: אידאה)
עלות הצרכים של מעונות היום השיקומיים מול תקצוב משרד הרווחה (גרפיקה: אידאה)

מדובר במהלכים חיוביים של משרד הרווחה, אך גם אם יבוצעו במלואם חשוב להדגיש כי הם אינם נותנים מענה לכל הדרישות של מעונות היום השיקומיים. בעתירה שהגישו העמותות המפעילות את המעונות לבג"צ הם דרשו בין השאר, מעבר למימון הקמת המבנים, את שינוי שיטת השכר הנהוגה כיום ועדכון עלות הארוחות. כיום הגננות נאלצות לעבוד בשכר נמוך, שאינו הולם את עבודתן וחשיבותה, והמעונות נאלצים לעמוד ברף מסויים של דרישות המכרז לגבי המזון – אך אינן מתוקצבות בהתאם.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!