דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

יוון / האיחוד האירופי יעביר מיליארד יורו ליוון, ויוון תשלם לו 7 מיליארד

ביולי צפויה פעימה של החזר חובות, אך ליוון אין כסף | קרן המטבע הבינלאומית טוענת שחובות יוון לאירופה חונקים את המשק היווני ודורשת שמיטת חובות | הגרמנים סירבו לוותר, ובינתיים הושגה פשרה | הערכה: יוון תשלם חובות עד 2100

יוונים מחכים בתור לחלוקת מזון בבית תמחוי ממשלתי (צילום: GRIGORIS SIAMIDIS / Shutterstock, Inc)
יוונים מחכים בתור לחלוקת מזון בבית תמחוי ממשלתי (צילום: GRIGORIS SIAMIDIS / Shutterstock, Inc)
יונתן קירשנבאום

לאחר שעות של דיון, הישג מעורב במפלה ליוון לאחר כינוס היורוגרופ, קבוצת שרי האוצר של האיחוד האירופי, אתמול: קרן המטבע הבינלאומית והיורוגרופ הגיעו להסכמה לפיה הקרן תאשר את תכנית הסיוע ליוון באופן עקרוני, אך לא תשתתף בפועל במימונה. כך, תקבל יוון את פעימת הסיוע שתאפשר לה לעמוד בהתחייבויות של תשלום מיליארד יורו בחודש הבא לנושיה, אך תידחה ההחלטה על שמיטת החובות היוונית אשר קרן המטבע דורשת כתנאי להשתתפותה בתכנית הסיוע.

קנצלרית גרמניה מרקל וראש ממשלת יוון ציפראס במסיבת עיתונאים ב16 לדצמבר 2016 (צילום: AP).
קנצלרית גרמניה מרקל וראש ממשלת יוון ציפראס במסיבת עיתונאים ב16 לדצמבר 2016 (צילום: AP).

במסגרת תוכנית "הסיוע" החדשה יידחו מועדי החזר החובות היווניים בעד 15 שנים, יועברו כ-6 מיליארד יורו ליוון אך לא תהיה כל שמיטת חובות. זהו צעד חשוב ביותר עבור יוון, שכן הסכמת הקרן להסכם הוצב כתנאי ע"י האיחוד האירופי לשחרור פעימת הסיוע הקרובה. בלעדיה הייתה יוון נאלצת להכריז חדלות פירעון למול 7 מיליארד היורו אותם היא נדרשת להחזיר בחודש הבא, דבר שהיה מעמיק באופן דרסטי את המשבר הכלכלי במדינה.

ההסכם מגיע בסופם של כמה חודשי עימות בין קרן המטבע לנציגי האיחוד, שהובילו לחוסר יכולת להגיע להסדר ולשחרר את פעימת הסיוע. עימות זה נובע מעמדות מנוגדות של שני הגופים ביחס לשאלת שמיטת החובות של יוון לנושתיה.

השחקנים המרכזיים בדרמה היוונית (שלא לומר, טרגדיה) הם האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והממשלה היוונית. ישיבות היורוגרופ האחרונות נסובות סביב המחלוקת בין קרן המטבע לנציגי גרמניה באיחוד בדבר שמיטת חובות יוונית.

בשנה האחרונה החלו נציגי קרן המטבע הבינלאומית (IMF) להתבטא כנגד צעדי הצנע אותה כופה אירופה על יוון. הקרן המליצה על שמיטת חובות חלקית, שתאפשר ליוון לעמוד בהחזר באופן ריאלי. הקלה במדיניות הצנע אמורה, עפ"י הקרן, לאפשר ליוון השקעה גדולה יותר במשק המקומי והבראה מהירה יותר. להערכת הקרן, המשך מתן הלוואות בתנאים הנוכחיים לא יאפשר ליוון להתאושש כלכלית וחברתית, וחובותיה רק ילכו ויעמיקו. לעומת זאת, שמיטת חובות והקלה בצנע עתידים להביא את המשק היווני למצב בו היא עשויה לחזור ולהיות משק צומח, ולהחזיר את מרבית חובותיה.

עפ"י הערכות קרן המטבע, החוב היווני עתיד להגיד לכ-275% מהתמ"ג עד שנת 2060. משמעות קביעה זו היא שלהערכת הקרן יוון לא עתידה להצליח לפרוע הלוואות, אף לא בעתיד הרחוק. הדו"ח קובע כי אלא אם תוענק ליוון שמיטת חובות משמעותית, היא תמשיך לשקוע עמוק יותר לחובות לנושותיה.

במקביל, מתעקשים נציגי האיחוד האירופי כי יוון נדרשת להחזיר את חובתיה במלואם, וכי מדיניות הצנע תאפשר לה בעתיד לעמוד ביעד זה. עפ"י הערכה של האיחוד, יוון תסיים לשלם את חובותיה עד שנת 2100. נציגי גרמניה מתנגדים לדרישות קרן המטבע בדבר שמיטת חובות וטרפדו כל נסיון לקדם הסכמה כזו.

בחודשים האחרונים הודיעו נציג הקרן כי יסרבו להשתתף בהמשך ההסדר במידה ולא תהיה שמיטת חובות, בטענה כי הסדר זה "איננו בר קיימא". בתגובה לכך הודיע האיחוד כי לא יסכימו להמשך הסיוע ליוון ללא תמיכת הקרן, והסדר החוב של יוון נקלע למבוי סתום. זאת על רקע החזר החובות של יוון הצפוי ביולי, העומד על כ-7 מיליארד יורו, כאמור.

כריסטין לגארד. photo: World Economic Forum
כריסטין לגארד. photo: World Economic Forum

סחיטה גרמנית

יוון נמצאה עד אתמול במבוי סתום. מאחר ואין ביכולתה לעמוד בתשלום הפעימה הקרובה בכיסוי חובותיה בלא סיוע מצד האיחוד האירופי, שהוא גם הנושה המרכזי שלה. ההסכם אליו הגיעו קרן המטבע הבינלאומית והיורוגרופ אתמול מנע מיוון להפוך לחדלת פירעון, דבר שהיה מעמיק דרסטית את המשבר הכלכלי במדינה.

בישיבת היורוגרופ האחרונה ב-22 למאי, אשר הסתיימה ללא הסכם, עלו שוב חילוקי הדעות בין האיחוד האירופי בראשות גרמניה וקרן המטבע. וולפגנג שויבלה, שר האוצר הגרמני, התעקש בישיבה זו להאריך את מועד הפירעון של החובות היוונים עד 15 שנה, כדי לאפשר לה "יכולת לגייס את ההון ולעמוד על הרגליים", אך ללא שמיטת חובות כלל. הצעה זו איננה מקובלת על קרן המטבע, הרואה בה פוטנציאל להמשך המיתון ביוון, וזו דרשה דחייה של התשלומים עד לשנת 2080, וויתור של הנושים על כ-123 מיליארד יורו (עפ"י הערכת משרד האוצר הגרמני).

שויבלה מצידו הצהיר כי גרמניה לא תדון בנושא שמיטת החובות עד לאחר הבחירות הכלליות במדינה שיערכו בספטמבר הקרוב. בנוסף חזרו והדגישו באיחוד האירופי כי שחרור הפעימה השלישית של הסיוע ליוון תתאפשר רק במידה וקרן המטבע תשתתף בהסדר. כך, נותרה קרן המטבע עם שתי חלופות גרועות: לסרב להשתתף בסיוע ולתת ליוון להגיע לחדלות פירעון, או להשתתף בסיוע ולוותר על הדרישה לשמיטת חובות.

בשבועות האחרונים החלו לעלות סברות לפיהם תסכים קרן המטבע להסכם באופן עקרוני, אך לא תשתתף בה בפועל עד שיושג הסכם לגבי שמיטה. צעד זה אמור לאפשר לפעימה השלישית להשתחרר, אך תגרור את גרמניה להמשך השיחות על שמיטת החובות.

"אם הנושים טרם הגיעו למצב בו הם יכולים להסכים איתנו, או לכבד את הנחותינו; אם לוקח להם עוד קצת זמן להגיע לשם, אנחנו נוכל לקבל את זה ולתת להם את הזמן הזה" אמרה כריסטין לגארד, יו"ר הקרן בשבוע שעבר. "כך, נוכל להשתתף בתכנית הסיוע באופן עקרוני, אבל השתתפות בפועל תקרה רק כשהנושים יתחייבו באופן ברור לשמיטת חובות", היא הוסיפה.

כך, ניתן לומר כי גרמניה הציבה בפני קרן המטבע שתי ברירות: או לאפשר ליוון להגיע לחדלות פרעון ולגרור משבר עמוק וקשה, או לוותר בנקודה זו על הדרישה לשמיטת חובות. שויבלה רמז בעבר כי יהיה מוכן למנוע מיוון את הסיוע עד לקבלת תמיכה מצד הקרן, גם במחיר של פספוס מועד ההחזר של החובות היווניים . כך, בפועל, סחטה גרמניה מקרן המטבע הסכמה לויתור על הדרישה לשמיטת חובות.

אך פתרון זה הוא זמני ונקודתי בלבד. יש לזכור כי יוון נמצאת במשבר חריף מזה שנים, שימשיך להתקיים גם לאחר קבלת הסיוע והחזר החוב בחודש הבא. בשבוע שעבר הודיע מריו דראגי, נגיד הבנק המרכזי של אירופה, כי יוון לא תיכלל בתכנית ההרחבה הכמותית של הבנק אלא אם תתקבל עמדת קרן המטבע ותהיה שמיטת חובות. הבנק המרכזי נמנע מרכישת אג"ח יווני עד כה, ובכך נמנע מיוון אופן לגיוס הון להשקעה, ורבים מצפים להצטרפותה לתכנית כדי להקל על המיתון.

דראגי אמר בשבוע שעבר כי ידרש "הסכם מלא וצעדים שיגרמו לחוב להיות בר קיימא לאורך זמן". בכך התייחס דרגי לויכוח בין הקרן לאיחוד, ורמז כי הבנק לא יכליל את יוון בתכנית רכישת האג"ח אלא אם יוסכם על שמיטת חובות. כך, ההסכם אליו הגיעו הצדדים אתמול מהווה פתרון קצר טווח, כשהשיחות על שמיטת חובות, שעשויות לאפשר ליוון סוף סוף לצאת מהמשבר בו היא נמצאת מאז 2009 יחלו רק לאחר הבחירות הכלליות בגרמניה בספטמבר.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!