דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלימות נגד נשים

אלימות נגד נשים / מאות גברים ונשים הפגינו נגד אלימות ורצח נשים ברחבי הארץ

בעצרת בחיפה, ירושלים ובתל אביב דיברו נציגות ארגונים לצד בני ובנות משפחות שכולות | בשבוע האחרון נרצחו ארבע נשים ככל הנראה על ידי בני משפחתן | מאז תחילת השנה נרצחו 17 נשים

הפגנה של נשים יהודיות וערביות ביום המאבק באלימות נגד נשים 2015.
(צילום ארכיון: Uri Lenz/FLASH90).
הפגנה של נשים יהודיות וערביות ביום המאבק באלימות נגד נשים 2015. (צילום ארכיון: Uri Lenz/FLASH90).
יעל אלנתן
יהל פרג'
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

תחת הכותרת "לא נשתוק כל עוד דם אחיותינו נשפך" נאספו אתמול בערב (שבת) מאות גברים ונשים בשלוש עצרות מחאה בחיפה, תל אביב וירושלים כנגד אלימות נגד נשים. ההפגנות לאחר שבוע בו נרצחו ארבע נשים, שנרצחו כולן ככל הנראה בידי קרובי משפחתן. בשלושה מוקדים נוספים מתוכננים אירועי מחאה מצומצמים יותר: צומת הגומא בגליל העליון, כיכר העצמאות בחיפה ובאילת – על קו החוף ליד מסעדת לה פלאזה.

שנת 2017 במחציתה, ועד כה נרצחו 17 נשים ושלושה ילדים בידי בני משפחתן. הנרייט קרא בת 18, דליה ברוך בת 60, מיה גורן בת 41 ואודליה בכר בת 24  שנרצחו השבוע נהפכו לחלק מרשימה ההולכת וגדלה. על פי הנתונים מדי שנה נרצחות 20 נשים על ידי בני זוגן.

הפגנת מחאה על אלימות נגד נשים (צילום: יהל פרג')
הפגנת מחאה על אלימות נגד נשים (צילום: יהל פרג')

ארגון 'תזכור' עומד מאחורי ארגון ההפגנות היום בשלושת הערים כתגובה למה שהן מגדירות  כ"אוזלת היד של הרשויות בטיפול במאבק באלימות נגד נשים. מרים גברעם, יוזמת ״תזכור״ וליאת בר-סתיו, ממארגנות המחאה: ״רק בשבוע האחרון נרצחו 4 נשים ו-14 נשים נרצחו מתחילת השנה. זה מצב חירום לאומי ואנחנו דורשות שהממשלה, הכנסת וכל הרשויות יכירו בכך ויפעלו בהתאם. זה לא רצח על רקע רומנטי או על כבוד המשפחה, זה טרור מגדרי והממשלה שותקת".

הנשים הרבות בקהל זועמות, הן כואבות גם את רציחתה של הדס מלכא ז"ל ביום שישי בפיגוע בירושלים, אך מצביעות על הפער בסיקור התקשורתי והיחס של ההנהגה הפוליטית לרצח בידי בן זוג ורצח לאומני. "צריך לזמן לקבינט את אירגוני הנשים, אירגוני החברה האזרחית, יש שם ידע שנצבר והוא רלוונטי וקריטי. זו בעיה שראוי להתייחס אליה במלוא החומרה."

אסתר עילם, ממקימות התנועה הפמיניסטית בישראל, וממקימות הקו לנפגעות תקיפה מינית, הגיעה להפגנה בתל-אביב,"ב-45 שנים האחרונות בהן אני פעילה פמיניסטית החברה הישראלית הלכה ונהייתה מורכבת ומגוונת יותר, אבל גם יותר אלימה. גם בטווח הקרוב, הפתרון היחיד שאני רואה הוא חברה לא פטריאכלית." עילם לא נשארה לכל ההפגנה, "אני מכאן הולכת להתנדב במרכז הסיוע לנפגעות תקיפה מינית. החברה שלנו חייבת לעבור שינוי פמיניסטי, ובהקדם."

אסתר עילם, פעילה פמיניסטית (צילום: יהל פרג')
אסתר עילם, פעילה פמיניסטית (צילום: יהל פרג')

בעצרות התקיימו טקסי הקראת שמות הנרצחות בשנת 2017 והדלקת נרות זיכרון. בעצרת בתל אביב נאמה מרים גברעם, מייסדת תזכור וכן נציגות המשפחות השכולות, מיכל גרינוולד, שאימה נרצחה על ידי אביה ועוזיעם ספיר, שביתו מעיין ספיר נאנסה ונרצחה. את דברי הסיום תגיד סמאח סלאימה – מייסדת עמותת `נעם` נשים ערביות במרכז. כמו כן יתקיים במקום מייצג אנושי של נשים.

בהפגנה בת"א השתתפו גברים רבים, בינהם  יותם קונסטנטיני, פעיל באסל"י, ארגון גברים הפועל למען שוויון מגדרי ונאבק באלימות כלפי נשים, "אם אנחנו חלק מהבעיה, אנחנו צריכים להיות גם חלק מהפתרון."

יותם קונסטנטיני, אחד מהגברים שהגיעו להפגנה בת"א (צילם: יהל פרג')
יותם קונסטנטיני, אחד מהגברים שהגיעו להפגנה בת"א (צילם: יהל פרג')

 

 

 

 

 

 

 

ליאור הגיעה עם בנה ובן זוגה להפגנה בת"א ממושב סמוך, "אני מחנכת את הבן שלי לאקטיבזים ולאחריות על הגוף שלו ושל אחרים. גם לשים לו גבולות, ולדרוש ממנו שלא יסכים או יצור מגע שהוא לא מעוניין בו. אני מספרת לו על המציאות, כמובן בצורה שמתאימה לגיל שלו."

בעצרות בחיפה ינאמו נשים מארגוני נשים: מנאל שלבי, עמותת אדאר, גליה אביאני, אשה לאשה, נסרין שחאדה המעגל החיפאי עומדים ביחד , ביאטריז רוזן כץ – יועצת ראש העיר חיפה לענייני מגדר ושוויון נשים , נעמה לזימי פעילה פמיניסטית חיפאית, עתליה אייל תלמידת תיכון מחיפה, רב עדית לב אחראית תחום זכויות אזרחיות רבנים למען זכויות האדם ופעילת עומדים ביחד, קשת – פעילה חברתית מאבק סוציאליסטי חיפה . כמו כן תעלה לבמה ג'מילה,בתה של כולתום אגבאריה נרצחה ב-2014.

נסרין שחאדה, ממארגנות ההפגנה ופעילה במעגל חיפה של תנועת "עומדים ביחד" אמרה: "ארבע נשים נרצחו השבוע ברחבי הארץ, סך הכל 16 מתחילת השנה. יהודיות, ערביות, אשכנזיות, מזרחיות, רוסיות, ואתיופיות, מהפריפריה והמרכז – מכל מעמד חברתי, מכל מקום ומכל מגזר בארץ. באלימות, למרבה הצער, יש שוויון. יש כאן מדיניות ממשלתית שגורמת למוות הזה – מדיניות של קיצוץ וחיסול מערכת הרווחה, שעולה בחייהן של נשים. שתי נשים בחודש. אנו יוצאות בקריאה לממשלת ישראל לכנס ישיבה דחופה ולפעול להקמת תכנית חירום לאומית למלחמה באלימות כלפי נשים."

יו״ר נעמת, גליה וולוך, אמרה ביום שלישי לאחר הרצח של הנריית קרא: ״אנחנו כואבות. אחת מ-4 הנשים שנרצחו ביומיים האחרונים, הנרייט קרא בת ה-17, היא תלמידה בתיכון של נעמת בלוד. כל רצח הוא אגרוף בבטן וכתם נוראי על החברה שלנו, אבל כשזה קורה כל כך קרוב אלינו, לנערה כה צעירה, הכאב גדול פי כמה. נעמת תקיים פעולות להעלאת המודעות בכל התיכונים שלה, בקרב צוותי החינוך, בקרב התלמידות והתלמידים ובקרב ההורים". וולוך אף קראה לשר החינוך בנט להכניס לכל התיכונים תכנית חובה בנושא זיהוי ״נורות אדומות״ בזוגיות בגיל הנעורים.

חברת הכנסת חנין זועבי התייחסה השבוע לרצח הנרייט קרא ז"ל ואמרה: "עוד אישה, חיים שלמים שנהרסו בין רגע. עוד פרח שנקטף בטרם עת. הבוקר (יום ד') התקיים דיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות על רקע משבר המקלטים לנשים. שלושה מקלטים נמצאים בסכנת סגירה מידית בשל מחסור כספי וחובות כבדים. חובות לא בשל ניהול לא תקין או השקעות מפוקפקות, אלא בגלל שהמקלטים מנסים להעניק טיפול מיטבי לכל אישה בסכנה שפונה לשירותיהם".

הפגנה נגד רצח נשים בת"א (צילום: יהל פרג')
הפגנה נגד רצח נשים בת"א (צילום: יהל פרג')

בתגובה לגל האלימות נפתח בימים האחרונים קמפיין רשת תחת האשטג  #כשירצחואותי. את היוזמה לקמפיין הובילו מנהלות קבוצת 'שיח פמיניסטי' בפייסבוק, קבוצה המונה למעלה מ-30 אלף חברות, שבו כל כותבת מתארת את הכותרת  שתופיע בעיתון לאחר שתירצח. מאות פוסטים הועלו גם של חברות כנסת והקמפיין מעורר תגובות רבות.

ואלו שמות הנשים שנרצחו (על פי נתוני 'תזכור'):

13/06/17 הנרייט קרא ז"ל, על פי החשד נרצחה על ידי בני משפחתה. בת 18 במותה.
13/06/17 דליה ברוך ז"ל, על פי החשד נרצחה על ידי בן זוגה שלאחר המעשה ניסה לשים קץ לחייו. כבת 60 במותה.
11/06/17 מיה גורן ז"ל, נרצחה על ידי בן זוגה שהודה ושיחזר את המעשה. בת  41 במותה.
10/06/17 אודליה בכר ז"ל, על פי החשד נרצחה על ידי בן זוגה ששם קץ לחייו יומיים לאחר הרצח. בת 24 במותה.
04/05/17 חנאן אלבחירי ז"ל, על פי החשד נחטפה ונרצחה על ידי אחיה. בת  19 במותה.
01/05/17 ורה (ורד) קרמסקוי ז"ל, הושלכה על פי החשד, מרכב נוסע על ידי בן זוגה שהפקיר אותה למותה. בת 19 במותה.
15/04/17 פלונית אלמונית, נרצחה בחניקה על ידי בן זוגה שקפץ למותו, בת 30 במותה.
03/04/17 לינא אחמד איסמאעיל ז"ל, נרצחה ביריות לרכבה, בת 35 במותה.
29/03/17 אדל קלמן ז"ל, נרצחה על ידי גרושה, בת 33 במותה.
28/03/17 סיהאם זבארגה ז"ל, נפטרה יומיים לאחר שנורתה בביתה על ידי רעול פנים, בת 29 במותה.
17/03/17 פז בר יוסף ז"ל, נרצחה על ידי בעלה בסיועו של אחיו, בת 35 במותה.
24/02/17 בראה אלשורבג'י ז"ל, נפטרה בבית החולים יומיים לאחר שפונתה עם  כוויות בכל חלקי גופה, תחילה נחשד כי היה מדובר בהתאבדות אולם לאחר כחודשים נעצרו אחיה בחשד לרצח. בת 19 במותה.
28/01/17 דור כרסטני ז"ל, נרצחה על ידי בעלה עם ילדיה יוסף ז"ל (שנה ועשרה חודשים), בנימין ז"ל (שמונה חודשים) ובן השכנים נחמן עתיה ז"ל (11), בת  23 במותה.
15/01/17 פלונית אלמונית, נרצחה על ידי בנה, בת 66 במותה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!