דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק הצהרונים

מחאת הצהרונים / השרים אישרו את החוק לפיקוח על מחירי צהרונים

החוק קובע כי שר החינוך יקבע מחיר מרבי לצהרון, ויוקם מנגון פיקוח על מחירי הצהרונים | עד שיכנס לתוקף, החוק צריך לקבל אישור במליאת הכנסת ולעבור דיונים בוועדה | ח"כ שאשא ביטון: "מחאת הצהרונים נפלה על אוזניים קשובות"

ילדים בצהרונים. המצולמים אינם קשורים לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
ילדים בצהרונים. המצולמים אינם קשורים לכתבה (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
דוד טברסקי

ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (ראשון) את הצעת החוק לפיקוח על מחירי הצהרונים. " זו בשורה ופריצת דרך חשובה של היפוך הפירמידה בסוגיות הגיל הרך" אמר יו"ר ועד החינוך ומיוזמי החוק, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס). ע"פ הצעת החוק, בצהרון לא ישהו יותר מ-35 ילדים ושר החינוך יקבע את המחיר המירבי לתשלום עבור צהרון ואת סל השירותים הבסיסי שיינתן במסגרת הצהרונים. החוק משווה בין הפריפריה למרכז ומציב מחיר אחיד.

לצורך יישום הוראות החוק יוקם מנגנון פיקוח ייעודי במשרד החינוך, ומפעיל צהרון שיגבה יותר מהמחיר המרבי שנקבע, ייקנס בסכום של עד 50 אלף ש"ח. הצעת החוק תורחב ותכלול את כל הצהרונים שמקבלים תמיכה כלשהי מהמדינה, גם אם אינם מופעלים ישירות על ידי הרשויות המקומיות. ע"פ ח"כ מרגי, שר האוצר משה כחלון, שר החינוך נפתלי בנט ויו"ר המרכז לשלטון מקומי חיים ביבס תומכים בהצעת החוק ומוכנים לתמוך בו תקציבית ולהציע תקציבים ייעודים ליישומו. "מחאת הצהרונים נפלה על אזניים קשובות. הצעת החוק תשים סוף להיעדר הפיקוח ולעושק המחירים" מסרה ח"כ שאשא ביטון , מיוזמות החוק.

פורום ועדי ההורים הישוביים, מהמובילים המרכזיים של המאבק על פיקוח מחירי הצהרונים מסרו את ברכתם להצעת החוק. "אנו מקווים שהמשך תהליך החקיקה יכניס את החוק לספר החוקים כבר לשנת הלימודים הקרובה. בחודשים האחרונים דרשנו מספר דרישות: הגבלת המחיר, פיקוח ממשלתי והשתתפות הממשלה במימון. כל אלה נכנסו להצעת החוק כולל הגדרת אמצעי האכיפה והפיקוח. הצעה זו מצטרפת ליוזמה של מרכז השלטון המקומי עם משרד החינוך שכבר מחוללת שינוי בצהרונים".

פורום ועדי ההורים היישוביים הדגיש שימשיך להיות מערוב ביישום תהליכי החקיקה והביצוע להיות תוך דגש על העקרונות של איכות הצהרון, עלות סבירה, סבסוד ופיקוח. "צהרון אינו מותרות והוא שירות בסיסי להורים העובדים והגיע הזמן שהמדינה תיקח אחריות גם על מסגרות ההמשך עד למימוש יום הלימודים הארוך שנדחה כבר עשרים שנה".

עלות חודשית של צהרון עומדת היום על בין 900 ל – 1,300 שקלים בחודש. בישובים השייכים לאשכול סוציו-אקונומי 3-1 מתקיים כבר היום סבסוד כמעט מלא של הצהרונים. במסגרת תוכנית נטו משפחה של שר האוצר הכריז כחלון על סבסוד מדורג של הצהרונים כבר משנה שעברה ,ארגוני ההורים ברכו על המהלך שהיו שותפים לעיצובו אך תהו האם מדובר במהלך חד פעמי שכן לא היה לו תוקף בספר החוקים ובבסיס התקציב.

מאבק הצהרונים (מתוך פייסבוק)
מאבק הצהרונים (מתוך פייסבוק)

בתחילת החודש חיים ביבס, הכריז על  מהלך של הוזלה ופיקוח על מחיר הצהרונים כבר מהשנה הקרובה. הצהרונים, שאמורים לעמוד על עלות של 650 ש"ח בלבד, יסובסדו על ידי המדינה בסכום של בין 150 ל-350 שקלים, סבסוד שיינתן על פי הדירוג הסוציו-אקונומי של הרשות המקומית . התכנית מתבססת על מערך הצהרונים הירושלמי 'תכנית ציל"ה' בה מתאפשרת מסגרת מותאמת לרשויות, כך שלראש הרשות תהיה אפשרות להרחיב את הצהרון בהתאם לבקשת ועד ההורים היישובי בהחלטה רוחבית, גורפת ולא מוסדית, ובתנאי שהסכום המקסימלי לילד לא יעלה על 935 ש"ח (לפני השתתפות המדינה).

בשנה האחרונה התעצם מאבק ההורים על מחירי הצהרונים וחוסר הפיקוח עליהם. בין היתר טענו ההורים, שהרשויות מרוויחות על חשבונם בעקבות חוסר פיקוח על מחירי הצהרונים. נראה שנכון להיום, ההצעה מתייחסת לפן המשאבי של סבסוד הצהרונים, אך אינה מתייחסת לטענות בנוגע לחוסר הפיקוח על התנאים של הצהרונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!