דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

סוריה / סימנים להסלמה: איראן תקפה את דאעש בסוריה באמצעות טילים משטחה

הטילים שוגרו למפקדה של דאעש כתגובה למתקפת הטרור של הארגון בטהרן | השיגור מנוגד ככל הנראה לסנקציות שהוטלו על איראן | שעות אחדות לפני כן הפיל צבא ארה"ב מטוס סורי

שיגור הטיל באירן (PressTV News Videos)
שיגור הטיל באירן (PressTV News Videos)
אוריאל לוי

איראן שיגרה אתמול (ראשון) לראשונה טילי קרקע-קרקע לשטחה של סוריה, שעה שהמאבק בינה לבין ארה"ב מסלים. המתקפה כוונה לעבר מפקדה של דאע"ש, שעות אחדות לאחר שארה"ב הפילה מטוס סורי. כל זאת על רקע מאבק שליטה על מעבר הגבול אל-טנאף שבין סוריה לעיראק דרכו מנסים משמרות המהפכה האיראנים ליצור ציר קרקעי בין טהרן לדמשק.

משמרות המהפכה הודיעו אמש על שיגור שישה טילים לטווח בינוני על מפקדה של דאעש בדיר א-זור שבסוריה. הטילים שוגר בתגובה למתקפת הטרור המשולבת שחמישה מחבלים של דאעש ביצעו בשבוע שעבר בטהראן. זהו שיגור הטילים המבצעי הראשון שמבצעת איראן מאז מלחמת איראן עיראק שנערכה בשנות השמונים. הטילים שוגרו ממערב איראן ופגעו במזרח סוריה תוך שהם עוברים מאות קילומטרים מעל שמי עיראק.

כתב של סוכנות הידיעות האיראנית תסנים לענייני ביטחון העריך כי מדובר בטילי ד׳ואלפקאר לטווח 700 ק״מ. בהצהרת הצבא האיראני נטען כי הטילים כוונו לעבר קבוצות חמושות, שטהרן רואה בהן כאחראיות לפיגוע שהרעיד את טהרן והוביל למותם של 18 בני אדם. "שפיכת דם טהור לא תעבור ללא תגובה", צוין בהצהרה.

הטילים שאיראן שגרה על דאעש כוונו הרבה מעבר לפגיעה בארגון הרצחני. בשיגור הטילים סביר שאיראן הפרה את הסנקציות הבינלאומית שהוטלו עליה ואת הסכם הגרעין שנחתם בינה לבין המעצמות ביולי 2015. מעבר לכך, איראן איננה חלק מהקואליציה למלחמה בדאעש בהובלת ארה"ב, המונה 68 מדינות ומקיימת קו תקשורת ישיר עם ישראל ורוסיה – שתי המדינות היחידות שאינן חברות בקואליציה והורשו להפציץ את דאע"ש ולפעול בשמי סוריה. איראן כאמור לא מקיימת קשר ישיר כזה עם הקואליציה המנוהלת מהפנטגון, ולכן שיגור הטילים הוא התגרות בוטה, גם אם שוגרו כנגד דאע"ש בלבד.

מוקדם יותר אתמול הפילה ארה"ב לראשונה מטוס של חיל האוויר הסורי. מטוס קרב מסוג F-18 של צבא ארה"ב הפיל מטוס קרב מסוג סוחוי 22 של צבא אסד סמוך לעיר טבקה, מערבית לא-רקה, כך מסר הפנטגון. המטוס הופל לאחר שהפציץ ריכוז של "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" (SDF) בהנהגת ה-YPG הכורדים בשעה 18:43, שעתיים לאחר שביצע הפצצה דומה בעיירה ג'עדין המצויה דרומית לטבקה בה נפצעו לוחמים כורדים. הפנטגון מסר כי צבא רוסיה קיבל התרעה לאחר ההפצצה הראשונה של המטוס הסורי את בני בריתה של ארה"ב הכורדים. לאחר ההפצצה הראשונה נשלח מטוס F-18 אמריקאי לבצע תמרונים ולהדוף את המטוס הסורי, ורק לאחר ההפצצה השנייה הוחלט להפיל את המטוס הסורי, כך נמסר מהפנטגון.

לאחר הפלת המטוס השתלט צבא אסד על העיירה ג'עדין. משטר אסד מסר כי הפלת המטוס מעידה על התיאום בין ארה"ב לדאע"ש והיא "חלק מהמאמץ להשגת המטרות של הפרויקט הציוני – אמריקאי באזור". עוד הוסיפו כי "ההפלה לא תרפה את ידינו מן המאבק בטרור".

 

ב-8 ביוני הפציצו מטוסים של צבא אסד את המיליציה הכורדית YPG לראשונה מאז אוגוסט 2016. ההפצצה התרחשה כמה שעות לאחר הפצצה אמריקאית על כוחות של אסד בדרום סוריה, ונחשבת על ידי פרשנים כנקמה של אסד באמריקאים, שכן ה-YPG הכורדים הם בני טיפוחם של האמריקאים. באוגוסט 2016 התלקח סכסוך בין הכוחות הכורדים לבין אנשיו של אסד בעיר חסכה שבשליטת הכורדים, שבסופו הושג בין הצדדים הסכם בתיווך רוסי. מאז הכורדים מחזיקים שגרירות רשמית במוסקבה ופעלו בשיתוף עם צבא רוסיה ואף עם צבא אסד.

כביש מהיר טהרן-דמשק

בחודש האחרון התרבו הפצצות של חיל האוויר האמריקאי נגד כוחות אסד ומיליציות שיעיות הנאמנות למשמרות המהפכה בדרום סוריה. זאת על רקע מאבק שליטה במעבר הגבול אל-טאנף, בו עובר כביש דמשק-בגדד (כביש מס' 1 בעיראק, ומס' 2 בסוריה). לפני 10 ימים הצליחו מיליציות שיעיות מעיראק ליצור רצף טריטוריאלי לעבר השטח בו שולט משטר אסד לראשונה מזה 3 שנים. האמריקאים בעזרת מורדים סונים שאומנו בירדן הצליחו למנוע זאת לאורך זמן מה, עד שכשלו. כרגע המאבק הוא על שליטה בכביש המהיר.

שלשום דווח ממקור ביטחוני כורדי כי המיליציה הכורדית YPG תשלח לאל טאנף לסייע לארה"ב ובני בריתה במלחמתם בכוחות השיעים ובצבא סוריה באזור. דיווח זה, שלא אושש ולא הוזם על ידי הפנטגון, הגיע לאחר שהנהגת האוטונומיה הכורדית בצפון סוריה הודיעה כי לא תאפשר למיליציות שיעיות עיראקיות להכנס לתוך סוריה, וזאת מתוך התנגדותם לאיראן אשר מממנת את המיליציות הללו. עוד דווח כי ארה"ב וה-YPG הכורדים השיגו הסכם לפיו ארה"ב תשמור על בסיסיה בשטחי רוג'בה ותמשיך לחמש את הארגון ל-10 שנים, כולל הפיכתו לצבא סדיר בעל חיילות שונים. עוד נטען כי לפי ההסכם החדש ארה"ב תגבה את האוטונומיה של רוג'בה לאחר המלחמה בסוריה. הפנטגון לא אישש ולא הזים את הדיווחים האלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!