דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פליטים

יום הפליט הבינלאומי / 17.2 מיליון פליטים ברחבי העולם ב-2017

51% מהפליטים בעולם הם מתחת לגיל 18 | נכון ל-2017, סוריה היא המדינה ממנה מגיע מספר הפליטים הרב ביותר | בנוסף לעשרות מיליוני הפליטים, ישנם גם כ-40 מיליון עקורים

פליט סורי מתפלל לאלוהים לאחר שהגיע בבטחה לחופי יוון (צילום ארכיון: AP)
פליט סורי מתפלל לאלוהים לאחר שהגיע בבטחה לחופי יוון (צילום ארכיון: AP)
יונתן קירשנבאום

בתחילת שנת 2017, חיו בעולם כ-65.6 מיליון בני אדם שנאלצו לעזוב את בתיהם, פליטים ועקורים. מתוכם ישנם כ-2.8 מיליון בני אדם המחכים לקבלת מעמד פליט במדינות שונות. מתוך סך אוכלוסיית הפליטים העולמית, 51% הם ילדים מתחת לגיל 18. כך עולה מנתונים של נציבות האו"ם לפליטים (ה-UNHCR) המתפרסמים היום לרגל יום הפליט הבינלאומי. העולם המערבי המפותח קלט אליו במהלך שנת 2016 189,300 פליטים, כ-6.5% בלבד ממבקשי המקלט.

סוריה היא המדינה ממנה מגיע מספר הפליטים הרב ביותר, לאחר מכן אפגניסטן ודרום סודן. מעל מחצית הפליטים בעולם מגיעים משלושת המדינות הללו, כשחמישה מיליון מגיעים מסוריה, 2.5 מיליון מאפגניסטן ו-1.4 מיליון מדרום סודן.

פליטים מדרום סודאן באוגנדה (צילום: AP Photo/Jerome Delay)
פליטים מדרום סודאן באוגנדה (צילום: AP Photo/Jerome Delay)

קרוב ל-12,000,000 פליטים ועקורים סורים

נכון להיום ישנם 5,058,456 פליטים שמקורם בסוריה. בנוסף, כ-6.3 מיליון מאזרחיה של סוריה עקורים, כלומר נאלצו לעזוב את ביתם אך עדיין נמצאים בסוריה. כ-60% מאזרחי סוריה הם פליטים או עקורים כיום. מרבית הפליטים חיים כיום בטורקיה, בעיקר בערים ולא במחנות פליטים. בטורקיה חיים כיום כ-2.9 פליטים סוריים, ומתוכם 260,000 בלבד ב-21 מחנות הפליטים אותם הקים האו"ם במדינה.

טורקיה, פקיסטן ולבנון הן המדינות בהם מתגוררים מרבית הפליטים בעולם כמדינות מארחות. בטורקיה מתגוררים כ-2.9 מיליון פליטים, בפקיסטן 1.4 ובלבנון כמיליון. בלבנון, אחד מתוך שישה תושבים הוא פליט, מה שהופך אותה למדינה בה חי האחוז הגבוה ביותר של פליטים בעולם.

בלבנון חיים כמיליון פליטים סוריים, והיא המדינה עם מספר הפליטים הסוריים השניה בעולם. בלבנון אין מחנות פליטים של האו"ם, וכל מיליון הסורים בה הצטרפו לחיים בערים. 70% מפליטים אלו חיים מתחת לקו העוני. בירדן חיים כ-660,000 פליטים סוריים, מתוכם 93% מתחת לקו העוני.

גרמניה ושוודיה הן המדינות הקולטות את האחוז הגבוה ביותר של פליטים סוריים. יחד, קיבלו שתי מדינות אלו כ-65% מהפליטים הסוריים באירופה. לאחר מכן, כ-21% מהפליטים שנקלטו באירופה מתגוררים במדינות הונגריה, אוסטריה, דנמרק והולנד.

פליטים יזידים מעירק מתחננים לסיוע הומניטרי בגבול סוריה-עירק ב-10 לאוגוסט 2014 (AP Photo/ Khalid Mohammed)
פליטים יזידים מעירק מתחננים לסיוע הומניטרי בגבול סוריה-עירק ב-10 לאוגוסט 2014 (AP Photo/ Khalid Mohammed)

בין פליט לעקור

האו"ם מבחין בין שתי הגדרות שונות לאזרחים שעזבו את בתיהם בעקבות מלחמות או פגיעות בזכויות אדם – פליטים ועקורים. פליט הוא אדם שנאלץ לברוח מהמדינה בה הוא אזרח, בעקבות סכנה ממשית לחייו. במקרה זה הוא זכאי למעמד פליטות – מעמד משפטי שמעניק לו זכויות במדינה המכירה בו ככזה. זכויות אלו כוללות מגורים, הגנה וכו'.

עם זאת, מספר מצומצם של בני האדם הזכאים למעמד פליטות, אכן זוכים למעמד זה. הסיבה לכך היא שאדם המעוניין לזכות במעמד זה, נדרש לבקש מהמדינה אליה הגיע להכיר בו ככזה, או לחלופין לקבל את הכרה זו מה-UNHCR, הגוף המוסמך של האו"ם העוסק בפליטים.

ילדים במחנה עקורים בתימן (צילום: סוכנות AP).
ילדים במחנה עקורים בתימן (צילום: סוכנות AP).

בנוסף ל-17.2 מיליון הפליטים בעולם, חיים עפ"י נתוני ה-UNHCR כ-40.3 מיליון בני אדם כעקורים. עקור הוא אדם שנאלץ לעזוב את ביתו אך לא עזב את המדינה בה הוא אזרח. עקורים עשויים להתגורר במחנות, להיות נוודים חסרי בית או להיות בעלי מגורים ארעיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!