דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

חברה ועבודה / להתחרות ברובוט: האם יהיה לכולנו מקום בשוק העבודה העתידי?

מומחים בעולם סבורים כי מיליוני משרות עלולות להיעלם כתוצאה משינויים טכנולוגיים | בפאנל שנערך אתמול (ב') בכנס אלי הורביץ עלתה השאלה האם ישראל ערוכה לשינוי? | מנכ"ל האוצר: "תקצוב המכללות הטכנולוגיות הוא לעג לרש"

טכנולוגיה בעבודה (צילום אילוסטרציה: גילי יערי / פלאש 90)
טכנולוגיה בעבודה (צילום אילוסטרציה: גילי יערי / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הערכות מומחי הפורום הכלכלי העולמי (WEF) מדברות על היעלמותן של עשרות מיליוני משרות בתוך שנים לא רבות כתוצאה משינויים טכנולוגיים, זאת לצד תהליכים חברתיים, כלכליים ודמוגרפיים הצפויים להשפיע על שוק העבודה העתידי – כגון הזדקנות האוכלוסיה כתוצאה מהתארכות תוחלת החיים, והשפעות הגלובליזציה. המושב הראשון של כנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה שנערך אתמול (שני) בירושלים נפתח בשאלה: האם יהיה לכולנו מקום בשוק העבודה העתידי?

"אופי המשימות משתנה, אך כמות העובדים הנדרשת לא משתנה משמעותית" אמרה ראש אגף אסטרטגיה במשרד הכלכלה, "היום נדרשים עובדים מיומנים יותר, עם כישורים חזקים".

"החדשות הרעות הן שהמכונות סביבנו ייעשו חכמות יותר, ויחליפו עובדים – כולל עובדים מיומנים. החדשות הטובות הן שמי שידעו להתאים את עצמם למציאות הזו יוכלו גם להרוויח ממנה", אמר מנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון בפאנל, "אנחנו רואים שחסמי הכניסה הולכים ויורדים כל הזמן. אדם שרוצה לעסוק באותם תחומים לא חייב להיות בעל השכלה אקדמאית. אם פעם היה צריך לדעת שפה כדי לכתוב אתר – היום זה כבר לא הכרחי. כל אדם יכול לקחת תוכנה יעודית ולעשות זאת, כנ"ל אפליקציות". מנגד, ידרשו מיומנויות וכישורים הולכים וגדלים ב'קצה הפירמידה', במקצועות הפיתוח הטכנולוגיים.

על פי מחקר שנערך במכון טאוב, כ-39% מהמועסקים במשק הישראלי ב-2011 היו מועסקים במקצועות 'בסיכון גבוה למחשוב'. אין הכוונה בהכרח למקצועות שיעלמו מן העולם – אלא שתהליכי המחשוב והאוטומטיזציה עשויים לשנות את הכושרים והמיומנויות הנדרשים לביצועם. ראש אגף אסטרטגיה במשרד הכלכלה מיכל פינק סבורה כי השינויים הטכנולוגיים לאו דווקא צפויים להוביל לירידה בהיקף המשרות. "אופי המשימות משתנה, אך כמות העובדים הנדרשת לא משתנה משמעותית" אמרה, "אנחנו סבורים שנדרשים עובדים מיומנים יותר, עם כישורים חזקים". לדבריה, השינויים הטכנולוגיים מובילים לשינוי במוקד התחרות הגלובלית – בעוד בעבר נדד הייצור למקומות בהן היה השכר נמוך – כיום התחרות מתמקדת סביב התפתחות הייצור הטכנולוגי, "נייק למשל החזירה את הייצור לארה"ב – בהדפסה מייצרים את הנעל כיחידה אחת. התחרות שלנו היא כבר לא מול מדינות מתפתחות אלה מול המדינות המפותחות".

בדו"ח הביניים של צוות 'היערכות לעולם העבודה העתידי' שכינס המכון הישראלי לדמוקרטיה, ואשר הוצג לבאי כנס אלי הורוביץ הודגש הצורך לצמצם את אי ההתאמה בין היצע כוח האדם שמספקת מערכת החינוך לבין הביקוש הנוצר מצרכי המעסיקים. לשם כך לדבריהם נדרש שיתוף פעולה בין הממשלה, המעסיקים, ארגוני העובדים והאקדמיה, וכן פעולה בין-משרדית לבניית תמונה כוללת ולגיבוש מערך לימודים שיהלום את צרכי השוק בהווה ובעתיד.

"הנושא של ההכשרה הטכנולוגית במדינת ישראל חסר מאוד" אמר מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, והצביע על החוסר במכללות טכנולוגיות, המתוקצבות לדבריו ביחס של 1 ל-20 לעומת התקצוב למערכת ההשכלה הגבוהה המתוקצבת במסגרת המל"ג. "זה לעג לרש. גם רמת המורים בגלל השכר והמיתוג הוא נמוך ולא מתאים לצרכי התעשייה. יש מחסור אדיר במהנדסים, טכנאים, אנשים שידעו להפעיל את המכונות והצ'יפים. וההכשרות שאנחנו עושים היום הן לא מספיק טובות. אנחנו מעוניינים להוביל רפורמה אדירה בנושא המכללות הטכנולוגיות".

"החדשות הרעות הן שהמכונות סביבנו ייעשו חכמות יותר, ויחליפו עובדים – כולל עובדים מיומנים. החדשות הטובות הן שמי שידעו להתאים את עצמם למציאות הזו יוכלו גם להרוויח ממנה"

אחת מהמטרות המוצהרות של הממשלה והאוצר בשנים האחרונות היא כניסתם של ציבורים נוספים לשוק העבודה הישראלי, עם דגש על הציבור החרדי והערבי. קבוצות אלו מתאפיינות בהשכלה פורמאלית והכשרה מקצועית נמוכה באופן יחסי. באב"ד הדגיש כי פיתוח תחום ההכשרה המקצועית עשוי לתת פתרונות שישפרו את מצבם של אוכלוסיות אלו ואף יעודדו את המשך המגמה של כניסתם לשוק העבודה. דו"ח הצוות של המכון הישראלי לדמוקרטיה מדגיש לצד תוכניות ההכשרה המוצעות במטרה להכניס אנשים לשוק העבודה, גם את הצורך לפתח תוכנית לאומית לפיתוח ההכשרות של עובדים קיימים במהלך תקופת עבודתם, באופן שיהפוך אותם אטרקטיביים בשוק העבודה המשתנה ויחזק את ביטחונם התעסוקתי.

שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, בכנס אלי הורביץ שנת 2016. צילום: יוסי זליגר
שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, בכנס אלי הורביץ שנת 2016. צילום: יוסי זליגר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!