דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / שלושה בני נוער נהרגו בתוך שנה בענף הבניין

על פי התקנות, חל איסור על העסקתם של קטינים בגובה ובעבודות מסוכנות. ובכל זאת, עם בואו של הקיץ, ישנם בני נוער ערבים רבים שעובדים בעבודות שכאלה, ללא הכשרה | עו"ד הדס תגרי בפניה למשרד העבודה והרווחה: יש "למנוע העסקה בלתי חוקית ומסוכנת של בני נוער"

פועלי בניין קטינים (צילום אילוסטרציה: גילי יערי / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)
פועלי בניין קטינים (צילום אילוסטרציה: גילי יערי / פלאש 90. למצולמים אין קשר לכתבה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"צריך להיות יותר עם היד על הדופק לגבי בני נוער באתרי בנייה. מדובר בעבודות קשות, אין להם מה לחפש שם גם מבחינת תקנות החוק" אמרה יושבת ראש הוועדה לזכויות הילד ח"כ יפעת שאשא ביטון בדיון שנערך אתמול (שני) בנושא אכיפת זכויות נערים עובדים במהלך חופשת הקיץ. רן כהן מנהל תחום בטיחות בכיר במשרד העבודה והרווחה השיב כי "מספר תאונות העבודה בהן מעורבים נערים בני 17 ומטה הוא זעום יחסית. 136 תאונות ב-2016 מתוך 50 אלף תאונות בכלל המשק. אנחנו לא מבקשים תעודות זהות כדי לוודא גיל באתרים."

התופעה של בני נוער ערבים היוצאים לעבודה באתרי בניה במהלך חופשות הקיץ והחורף של מערכת החינוך, גבתה קורבנות בשנים האחרונות. על פי נתונים שרוכזו בקבוצה למאבק בתאונות בניין, בדצמבר 2015 נהרג מחמד עליאן בן ה-17 שהתחשמל ממכונת טיח באתר בניה בעפולה, באוגוסט 2016 נהרג נער בן 16 שנפל מגובה בפרוייקט גינדי בתל אביב; בחודשים יולי אוגוסט באותה שנה נפצעו באורח בינוני עד קשה גם חמישה נערים בגילאי 16-17 באתרי בניה שונים ברחבי הארץ; בדצמבר 2016 נהרג עלי אלדג'מין בן ה-17 שנפל מגובה בעבודות בניה במפעל בקיבוץ חפץ חיים

על פי התקנות, חל איסור על העסקתם של קטינים בגובה ובעבודות מסוכנות. כמו כן, בענף הבניין קובע החוק כי עבודת נוער במקצועות: ברזלנות, טייחות, טפסנות, רצפות, שרברבות וצבעות בניין היא אסורה – למעט במסגרת הכשרה בבית ספר מקצועי, הפועל מכוח חוק החניכות. אלא שנכון להיום, אין בישראל בית ספר מקצועי למקצועות הבניה. החוק קובע הגבלות נוספות, כך למשל מותר להעסיק נער בהעברת חפצים ממקום למקום, רק במידה ומשקל הציוד לא עולה על 12.5 ק"ג (ולנערה  8 ק"ג), ורק עד שעתיים ביום.

לאחרונה שלחה פעילת המאבק בתאונות בניה עו"ד הדס תגרי מכתב חריף למינהל הבטיחות ולמינהל ההסדרה והאכיפה במשרד העבודה והרווחה: "נבקשכן להביא לכך כי המנהלים שאתם עומדים בראשם, הנושאים באחריות לאכיפת חוקי הבטיחות בעבודה (מנהל הבטיחות התעסוקתית) וחוקי עבודת הנוער (מנהל הסדרה ואכיפת חוקי עבודה), יפעלו ללא דיחוי ובנחישות כדי למנוע העסקה בלתי חוקית ומסוכנת של בני נוער בחופשת הקיץ, יאכפו באופן ממוקד את חוקי הבטיחות בעבודה על צעירים, יערכו ביקורות תכופות באתרי הבנייה להבטחת האכיפה, יטילו צווי בטיחות ועיצומים בגין הפרתם של דברי חקיקה אלה, ובחקירות והליכים פליליים במקרים המתאימים. בכלל הפעולות הנדרשות, נבקשכן לפנות ללא דיחוי אל החברות הקבלניות, להעמידן אודות חובותיהן החוקיות בהקשר זה והסכנות הכרוכות בהפרתן, ולהתריע אודות הכוונה לקיים אכיפה נחושה בנושא זה".

על פי הערכות הסתדרות הנוער העובד והלומד, כ-250 אלף בני נוער צפויים לצאת לעבוד במהלך חופשת הקיץ, ורבים נוספים צפויים לחפש עבודה. בני נוער מהווים אוכלוסיית עובדים פגיעה, בשל חוסר היכרותם של רבים מהם עם החוקים והנורמות המקובלים בעולם העבודה. 

יריד תעסוקה לנוער לקראת הקיץ. צילום ארכיון: הרשת – הסתדרות הצעירים.
יריד תעסוקה לנוער לקראת הקיץ. צילום ארכיון: הרשת – הסתדרות הצעירים.

שרית אולשביץ מהנוער העובד והלומד הציגה בפני הוועדה את נתוני פעילות האיגוד במהלך 2016: "במהלך השנה התקבלו אצלנו 4,870 פניות מבני נוער וצעירים בבקשה לקבלת ייעוץ או סיוע. מתוך הפניות שהתקבלו, נפתחו 1,454 מקרי טיפול במהלך השנה. כשני מיליון שקלים שולמו במסגרת התביעות. הרבה פעמים אין צורך בתביעה, המעסיקים פשוט לא מודעים לכך שבני נוער זכאים להחזרי נסיעות, לימי חופשה. אנו פועלים גם בקמפיינים של הסברה, יש פניות רבות בפייסבוק".

בני נוער שזכויותיהם נפגעו במהלך עבודתם יכולים לפנות להסתדרות הנוער העובד והלומד בטלפון *1121 או באתר האינטרנט minimum.org.il

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!