דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע ישראלי

טבע ישראלי / חוות הטורבינות שתקום בגולן מעמידה את הנשרים בישראל בסכנת הכחדה

חוות הטורבינות שתקום בגולן מעמידה את הנשרים בישראל בסכנת הכחדה. תוכנית ההקמה אושרה למרות התנגדותם של ארגונים ומומחים | בצפון הארץ נותרו עשרות בודדות של נשרים | החברה להגנת הטבע: "אין להחליף פגיעה סביבתית אחת, בפגיעה סביבתית חמורה אחרת"

נשר מקראי בתעופה בשמי ישראל (צילום: אורי לנץ/ פלאש 90).
נשר מקראי בתעופה בשמי ישראל (צילום: אורי לנץ/ פלאש 90).
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

הוועדה לתשתיות לאומיות (הות"ל) אישרה אתמול (שני) תוכנית להקמת חוות טורבינות רוח בגובה של 150 מטרים כל אחת בתל פארס שבגולן. התכנית אושרה למרות התנגדות נרחבת, של החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, תושבים מקומיים ברמת הגולן, עשרות מדענים ואנשי אקדמיה וכן התנגדותו של 'בירדלייף', ארגון הצפרות הגדול והחשוב בעולם. לטענת הארגונים הקמת הטורבינות עלולה להוות סכנה לעתידם של הנשרים והרחמים בגולן ובישראל, הנמצאים בסכנת הכחדה.

לפי התוכנית להקמת הטורבינות שהוגשה על ידי חברת חברת אנלייט, שבשליטת "יורוקום תקשורת", בבעלותו של שאול אלוביץ', תוקם חוות טורבינות ובה 42 טורבינות רוח בגובה של 150 מטרים כל אחת. על פי החברה להגנת הטבע, החווה ממוקמת במרכז הגולן (בסמוך ליישובים יהונתן וקשת), בליבו של אזור חיפוש המזון והקינון של הנשרים.

נשרים דואים ברמת הגולן, מרץ 2007 (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90).
נשרים דואים ברמת הגולן, מרץ 2007 (צילום: נתי שוחט/ פלאש 90).

בנייר עמדה שנשלח על ידי החברה להגנת הטבע לות"ל נכתב בין היתר: "אנרגיות מתחדשות, ובהן טורבינות רוח, תורמות להפחתת פליטות גזי חממה ומזהמי אוויר. אולם, לטורבינות רוח ישנן גם השפעות שליליות על הסביבה, ובראשן הסכנות שהטורבינות מעמידות לציפורים ועטלפים. בישראל תחום טורבינות הרוח נמצא בחיתוליו, אך במדינות רבות בעולם, בהן התקינו טורבינות רוח בהיקפים גדולים, הולכות ומצטברות עדויות לפגיעות נרחבות ומשמעותיות בבעלי כנף. בפרט נמצא כי עופות דואים ועופות דורסים כנשרים, פגיעים באופן מיוחד. כך למשל, ההערכה היא כי בספרד לבדה, נקטלים מדי שנה למעלה מ -2,000 נשרים מטורבינות רוח. לעמדתנו, אין להחליף פגיעה סביבתית אחת, בפגיעה סביבתית חמורה אחרת."

לפי רשות הטבע והגנים הצפי לפגיעה בנשרים באזור הטורבינה הוא כחמישה נשרים בשנה, כאשר אוכלוסיית הנשרים בצפון הארץ כולה עומדת על כ-71 נשרים בלבד. הערכת הרשות אינה כוללת נשרים העשויים להגיע לאזור מהנגב או מטורקיה והבלקן ועל כן הפגיעה עלולה להיות אף קשה יותר. בנוסף, מזהירה הרשות מפגיעה באוכלוסיית הרחמים שהינו מין בסכנת הכחדה מקומית גבוהה. להערכתם כשבעה רחמים בשנה עלולים להיפגע מהטורבינות, כמו גם החיוואי ועקב עיטי המקננים באזור בו מיועדת לקום החווה.

נשר שנפגע מטורבינה בספרד:

בזמן האחרון חתמו למעלה מ-60 מדענים ופרופסורים על עצומה ציבורית, תחת הכותרת: "קריאה דחופה לביטול התוכנית להקמת הטורבינות במרכז הגולן ולמניעת הכחדת הנשרים בישראל." בעצומה נכתב: "אנו, אנשי אקדמיה, אנשי רוח ואישי ציבור מכל רחבי הארץ, פונים אליכם בבקשה לבטל את תכנית טורבינות הרוח שמקודמת בימים אלה במרכז הגולן באזור תל פארס. אזור זה מהווה אזור פעילות חשוב ביותר לנשרים, והקמתן של עשרות טורבינות ענק עלולה לפגוע קשות בנשרים ואף לגרום להכחדתם. הנשרים בישראל נמצאים בסכנת הכחדה חמורה, ואוכלוסייתם כיום מונה פחות מ-200 נשרים, זאת בעיקר בגלל הרעלות והתחשמלויות. בשל כך ישראל משקיעה משאבים ומאמצים רבים בכדי לשמור ולשקם את אוכלוסיית הנשרים."

רחם מדברי בדאייה מעל שמורת גמלא (צילום: מינוזיג – MinoZig/ ויקימדיה).
רחם מדברי בדאייה מעל שמורת גמלא (צילום: מינוזיג – MinoZig/ ויקימדיה).

התכנית אושרה גם בניגוד לחוות הדעת של אקולוג הוועדה ושל ראש צוות הסביבה שלה, שסברו שניהם כי לאור הסכנה הנשקפת לנשרים בישראל, אין לאשר את התכנית. נציג החברה להגנת הטבע בוועדה העלה הצעה נגדית, שלא לאשר את התכנית, הצעה שזכתה לתמיכת נציג המשרד להגנת הסביבה, אולם נדחתה על ידי יתר חברי הוועדה.

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי היתרונות האנרגטיים של החווה המתוכננת, הם שוליים וזניחים ואילו הנזק העלול להיגרם ממנה – סכנה ממשית לעתידם של הנשרים בישראל, הוא עצום. כשנשאלו כיצד לדעתם נכון לייצר אנרגיה חלופית, ענו בארגון כי הם קוראים לקדם אנרגיה סולארית על גגות, בייחוד של מבני ציבור ומבנים גדולים.  "כך נקבל אנרגיה נקייה, תוך שימוש במבנים קיימים, ללא כל בזבוז של משאב הקרקע היקר והמצומצם, שבישראל."

בארגון הוסיפו כי "משמעות ההחלטה של הוועדה היא ככל הנראה הכחדת הנשרים בגולן, ואולי אף בישראל כולה. החברה להגנת הטבע תומכת בקידום אנרגיה נקייה, אבל טורבינות רוח יש להקים במיקומים שאינם מסכנים מינים בסכנת הכחדה ושלא יובילו לקטל נרחב של בעלי כנף. לא פותרים בעיה סביבתית אחת – קידום אנרגיה נקייה, ביצירת בעיה סביבתית חמורה אחרת – סכנה לעתיד הנשרים. החברה להגנת הטבע תמשיך ותפעל לשמירת הנשרים בגולן ובישראל ותעשה את כל מה שביכולתה, כדי לעצור את חוות הטורבינות במיקום הבעייתי הזה".

מרשות הטבע והגנים נמסר: "רשות הטבע והגנים מצרה על ההחלטה. לפי בדיקת המומחים הטובים ביותר עלולה להיות פגיעה משמעותית בבעלי הכנף באזור. חוות הדעת החיצוניות אותן הציג היזם נבדקו על ידי מומחים ולמרות זאת המומחים התנגדו לחווה בתל פארס. רשות הטבע והגנים סבורה שזו עלולה להיות בכייה לדורות מבחינת קטל בעלי החיים מחד ופגיעה אנושה בנוף הגולן מאידך. הרשות מקווה שהמומחה החדש שימונה יבדוק באופן בלתי תלוי את הנתונים ויסייע במניעת הנזק הצפוי. אנו נמשיך לפעול מול הגורמים והגופים הרלונטיים על מנת להביע את התנגדותנו לעניין זה."

חברת אנלייט בחרה שלא להגיב לדברים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!