דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

בעולם / רוסיה הגיבה בחריפות להפלת מטוס הקרב הסורי, ארה"ב ניסתה להרגיע

משרד ההגנה הרוסי הודיע אמש (ב'), כי בעקבות הפלת המטוס בידי צבא ארה"ב כי יתייחס לכל כלי טיס של הקואליציה הבינ"ל, שיטוס ממערב לנהר פרת בסוריה, כמטרה | בארה"ב קראו להתמקד במלחמה בדאע"ש ולחדש את ערוץ התיאום בין המדינות

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה״ב  דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה״ב דונלד טראמפ (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

המתח בין רוסיה לארה"ב מהדהד בשמי סוריה: רוסיה מאיימת על ארה"ב לאחר שזו הפילה מטוס סורי. הפנטגון מבקש להרגיע ולהתמקד במלחמה נגד דאע"ש.

משרד ההגנה הרוסי הודיע אמש (שני) כי יתייחס לכל כלי טיס של הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב שיטוס ממערב לנהר פרת בסוריה, כמטרה. עוד הודיע כי הוא משעה את פעילות התיאום האווירי עם ארה"ב בשמי סוריה. ההודעה באה בעקבות הפלת מטוס קרב של משטר אסד בידי צבא ארה"ב שלשום.

בתגובה להודעה הרוסית, מסר דובר צבא ארה"ב כי על רקע המתיחות הגוברת, תפרוש המדינה מחדש את מטוסיה בסוריה, "כדי להמשיך לתקוף את מטרות דאע"ש ולהבטיח את בטיחות צוותי האוויר". עוד נמסר כי ארה"ב פועלת לחידוש ערוץ התיאום עם רוסיה.

סגן שר החוץ הרוסי סרגיי ריאבקוב כינה את הפלת מטוס הקרב הסורי "מעשה תוקפנות ותמיכה בטרוריסטים", כך דיווחה אמש סוכנות הידיעות TASS. בנוסף הביע ריאבקוב דאגה מכך שהפלת המטוס הוא צעד ראשון בדרך להסלמה מסוכנת, והזהיר את ארה"ב מפני הפעלת כוח נגד כוחות משטר אסד.

לטענת משרד ההגנה הרוסי, ארה"ב לא יידעה אותה מבעוד מועד דרך מנגנוני התיאום על כוונתה להפיל את המטוס. בהודעה שפרסם אמש הפנטגון אודות הפלת המטוס נטען כי נמסרה לרוסיה התרעה מוקדמת, כשעתיים לפני הפלת המטוס, על כך שמטוסים סורים מפציצים את הכורדים, בני בריתה של ארה"ב,  ואם זה יימשך המטוסים הסורים ייורטו.

המתיחות בין המעצמות הסלימה שלשום לאחר שמטוס קרב מסוג F-18 של צבא ארה"ב הפיל לראשונה מטוס קרב מסוג סוחוי 22 של צבא אסד סמוך לעיר טבקה, מערבית לא-רקה. המטוס הופל לאחר שהפציץ ריכוז של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) בהנהגת ה-YPG הכורדים, שעתיים לאחר שביצע הפצצה דומה בעיירה ג'עדין המצויה דרומית לטבקה בה נפצעו לוחמים כורדים. הפנטגון מסר כי צבא רוסיה קיבל התרעה לאחר ההפצצה הראשונה של המטוס הסורי את בני בריתה של ארה"ב הכורדים. לאחר ההפצצה הראשונה נשלח מטוס F-18 אמריקאי לבצע תמרונים ולהדוף את המטוס הסורי, ורק לאחר ההפצצה השנייה הוחלט להפיל את המטוס הסורי, כך נמסר מהפנטגון.

ב-8 ביוני הפציצו מטוסים של צבא אסד את המיליציה הכורדית YPG לראשונה מאז אוגוסט 2016. ההפצצה התבצעה כמה שעות לאחר הפצצה אמריקאית על כוחות של אסד בדרום סוריה, ונחשבת על ידי פרשנים כנקמה של אסד באמריקנים, שכן ה-YPG הכורדים הם בני טיפוחם של האמריקאים. באוגוסט 2016 התלקח סכסוך בין הכוחות הכורדים לבין אנשיו של אסד בעיר חסכה שבשליטת הכורדים, שבסופו הושג בין הצדדים הסכם בתיווך רוסי. מאז הכורדים מחזיקים שגרירות רשמית במוסקבה ופעלו בשיתוף עם צבא רוסיה ואף עם צבא אסד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!