דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ייבוא

כלכלה וחברה / ח"כ גפני למפעל סינרג'י: "אתם לא מפטרים עובדים, המדינה נכנסת לעניין"

המפעל הממוקם בשדרות מייצר כבלים בעיקר עבור חברת החשמל | לאחרונה החלה החברה לרכוש כבלים מחו"ל, למרות האיכות של הכבלים המיוצרים בסינרג'י | אלון דוידי, ראש העיר שדרות: "למפעל חשיבות רבה לעיר שדרות ולעוטף עזה"

עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

האם המדינה תציל את מפעל סינרג'י המייצר כבלי חשמל ומעסיק כ-170 עובדים בשדרות? יו"ר ועדת הכספים, משה גפני (יהדות התורה) דרש מבעלי המפעל להימנע מפיטורי עובדים בחודש הקרוב, על מנת לאפשר לוועדת הכספים לסייע בפתרון המשבר אליו נקלע המפעל, לאחר שחברת החשמל צמצמה את היקף הזמנותיה ועברה לרכוש כבלים מטורקיה.

קוי חשמל (צילום: לואיס פישר / פלאש90).
קוי חשמל (צילום: לואיס פישר / פלאש90).

מנהל המפעל, אפרים קולטין, הגיע אתמול (שלישי) לדיון בוועדה וביקש להסביר את הסיבות בגינן נקלע המפעל לקשיים, "מדובר במפעל שהוגדר בעדיפות לאומית שהלקוח החשוב ביותר שלו חברת החשמל" אמר קולטין. "מפעלים מסוג זה בעולם כולו בנויים על צריכת חברת החשמל המקומית והשוק המקומי עד 1,000 ק"מ. כיום נעשה יבוא אגרסיבי מאוד מטורקיה במחירי היצף, ובמצב שאינם עומדים בתקנים. לפחות 30% מהכבלים מטורקיה אינם עומדים בסטנדרטים."

ראש עיריית שדרות, אלון דווידי, הצטרף לדבריו של קולטין ותיאר בפני חברי הכנסת את חשיבותו של המפעל עבור העיר, "בסינרג'י מועסקים עובדים מבוגרים, לא כאלה שניתן לעשות להם הסבה למשהו אחר. רבים מהם בגילאי 45–55, אנשים שמפרנסים משפחות. מדובר במפעל טוב ואחד ממשלמי הארנונה הגדולים ביותר שלי. חשיבות רבה לעיר שדרות ולעוטף עזה". דוידי הצביע על הכשל במדיניות, "אין פה תחרות הוגנת. לא יתכן שיש מפעל טוב שעובד ורווחי ייסגר. בהסכמי גג נדבר על אזורי תעשייה חדשים ומצד שני נקבור מפעלים".

מנהל הרכש בחברת החשמל, שלמה צרפתי, ביקש להבהיר את נתוני הרכש של החברה ואמר, "אנחנו רוכשים 70% כבלים ממפעל סינרג'י. ב- 2014–2015 הזמנו בפועל ב- 125 מיליון שקלים מסינרג'י וב-35 מיליון שקלים מאחרים כולל טורקיה. ב-2016 הזמנו ב-86 מיליון שקלים מסינרג'י וב-47 מיליון שקלים מאחרים". מהנתונים שהציג צרפתי עולה כי חברת החשמל מעדיפה לרכוש כבלים תוצרת ישראל, אך בשנה האחרונה נראית מגמה של העברת נתח גדול יותר של הרכש למפעלים מחו"ל. צרפתי שיבח את תוצרת סינרג'י, "המפעל הזה מאוד חשוב לנו ובלעדיהם המחירים יעלו. בשעת צרה, סופה – מלחמה, המפעל עמד לימיננו 24/7. אנחנו רוכשים רק כבלים שעומדים בתקן של מכון התקנים. הציוד שמגיע אלינו עבר תקן. אם משווים המוצרים של סינרג'י לעומת הטורקים, של סינרג'י הרבה יותר איכותיים."

גפני: "אסור לנו ואסור למדינה לאפשר מצב כזה של פיטורי עובדים בשדרות. המציאות הזו שמפעל סינרג'י נקלע לקשיים, כשהסיבה העיקרית לכך היא שחברת החשמל הורידה את היקף הרכישות של כבלים מהמפעל"

חברי הכנסת שהשתתפו בדיון נעמדו כולם לימין המפעל ודיברו בחשיבות קיומו. יו"ר הוועדה גפני אמר, "אסור לנו ואסור למדינה לאפשר מצב כזה של פיטורי עובדים בשדרות. המציאות הזו שמפעל סינרג'י נקלע לקשיים, כשהסיבה העיקרית לכך היא שחברת החשמל הורידה את היקף הרכישות של כבלים מהמפעל ועתה מגיעים לפיטורי עובדים, היא בלתי נסבלת". חבר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) הוסיף "אנחנו כנבחרי ציבור לא יכולים לתת למפעל הזה ליפול. כמה מפעלים אנו יכולים לשלוח לשדרות?!" עוד אמר לוי כי "מדובר במפעל נחוץ ברמה האסטרטגית, אם יהיה שוב משבר עם טורקיה מה נעשה אז, נחפש יצרנים באירופה!? לא מספיק הולכים ישראלים לבלות בטורקיה במקום באילת עכשיו גם אנחנו גם נספק להם מקומות עבודה בתעשייה?"

מנכ"ל משרד הכלכלה, שי רינסקי, הגיב לדיון והבטיח כי משרד הכלכלה פועל לסייע למפעל על ידי הגדלת ההזמנות של חברת החשמל. "פניתי למנכ"ל משרד האנרגיה ושר הכלכלה דיבר עם השר שטייניץ וכולם נרתמו לעניין הזה. חברת החשמל מתכוונת להכפיל עד סוף השנה את הרכישות שלה מ- 3.5 מיליון שקלים בחודש ל-7 מיליון שקלים לחודש. ישנם מכרזים של 550 מיליון שקלים בחודשים הקרובים ואני מקווה שתיקחו חלק מזה".

"מדובר במפעל שהוגדר בעדיפות לאומית שהלקוח החשוב ביותר שלו חברת החשמל. כיום נעשה יבוא אגרסיבי מאוד מטורקיה"

יו"ר הועדה גפני סיכם את הדיון כשביקש מבעלי המפעל להימנע מפיטורי העובדים בשלב זה ולאפשר לועדה ולמשרדי הממשלה לפתור את המשבר "כל עוד אנחנו בעניין, עד חודש מהיום, אני אומר להנהלת המפעל – אתם לא מפטרים עובדים, כי המדינה נכנסת לעניין והוועדה לא תוותר בעניין הזה. משרד הכלכלה בודק את התקינה, חברת החשמל תגדיל את הרכש מכם וזה ממוסמך ושרי הכלכלה והאנרגיה בעניין. אנחנו מכל המפלגות בעניין הזה. אם יבוא יום בתוך החודש ונאמר לך שלא ניתן לעזור, אומר לך. אך כעת נראה שהולך לפתרון. תנו לנו את החודש הזה ונעקוב אחרי כל הגורמים ונקיים דיון נוסף לאחר שנקבל התשובות. אם אשמע שהעובדים מפוטרים אז אני לא במשחק. תעשו כל מאמץ שהעובדים לא יפוטרו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!