דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ירושלים

פרשת ילדי תימן / "מה שחשוב שהמדינה תעשה עכשיו, זה להכיר במה שקרה - שיודו"

כך אמרה אחת המשתפות בהפגנה שנערכה אמש (ד') בירושלים, בדרישה כי המדינה תכיר בחטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן | כאלף בני אדם קראו להכיר בעוול שנעשה למשפחות ולברר מה עלה באמת בגורל הילדים

הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל  פלאש90)
הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל פלאש90)
דוד טברסקי

כאלף סבתות וסבים, אבות ואמהות, ועימם גם בני הדור השלישי והרביעי השתתפו אמש (רביעי) בהפגנה, ראשונה מזה שנים, במרכז ירושלים ובה דרשו מהמדינה להכיר בחטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן, בעוול שנעשה למשפחות עם עלייתן ארצה, ולברר מה עלה בגורל הילדים שנעלמו. ההפגנה אמש התקיימה ביום פטירתו של הרב עוזי מושלם, תאריך אותו מבקשים הפעילים לסמן כיום ההנצחה של הפרשה.

הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)

שושנה גיאת, שהגיעה עם בתה ענת ארנר מרמת גן ופתח תקווה, אמרה לדבר ראשון כי "הגעתי כי לקחו לאמא שלי ילד, אמרו שהוא מת, ולא הראו לה לא גופה ולא כלום. וככה הם חיו כל השנים". גיאת התייצבה בדיוני הוועדות שהוקמו לחקירת הנושא בעבר יחד עם הוריה, שכבר אינם בין החיים. "עכשיו זה דור שלישי שמתגייס" אמרה ביתה, "עכשיו יש שינוי והוא שינוי שלנו , כי יש את עמותת 'עמר"ם' ו'אחים וקיימים' מפרסמים הרבה, לוקחים עדויות, מדברים על הנושא ובסוף זה עושה את שלו, אי אפשר לעצור את הדברים האלו יותר מדי".

כמו רבים אחרים בהפגנה, גם גיאת וארנר הגיעו לבושות בחולצות של עמותת עמר"ם, עליהם נכתב "דורשים הכרה, צדק וריפוי". פועלה של עמותת עמר"ם, שקמה לאחר פטירתו של הרב עוזי משולם, הביא בשנים האחרונות לפרסומן של מאות עדויות של משפחות, ילדים מאומצים ועובדי מדינה. בין היתר, טוענים עובדי המדינה שרואיינו על ידי העמותה כי לקחו חלק בקליטת העולים והיו עדים לחלק הפעיל של מנגנוני המדינה בלקיחת ילדים בריאים ומסירתם לאימוץ למשפחות אשכנזיות, בארץ ומעבר לים, בעוד להורים נמסר שהילדים מתו.

"מה שחשוב שהמדינה תעשה עכשיו, זה להכיר במה שקרה. שיודו. יש עדיין אנשים חיים ואפשר לנסות להגיע לאמת" אמרה ארנר, "מה שעשו עד היום זו בדיחה. לא התייחסו לעדויות לניסויים שעשו, ולא רצו בכלל להקשיב לסיפורים של המשפחות. עשו מהאנשים משוגעים, ובמיוחד הרב משולם, שהפכו ממנו משוגע ואף כלאו אותו, ואנחנו דורשים שיזכו אותו. אני דור שלישי, ואני אומרת היום לבת שלי שגם היא צריכה להמשיך ולהגיד: 'לא, הם לא היו משוגעים, הם ידעו על מה הם מדברים'"

"זה פצע מתמיד, אני מרגישה שהיה לי אח והוא איננו" הוסיפה גיאת, "אמא שלי כל הזמן אמרה 'תביאו לי לראות אותו', לא קברו אותו לא כלום. חיו כל חייהם בתחושה שהבנאדם חי אך לא יודעים מה היה איתו".

הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)
הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: יונתן זינדל \ פלאש90)

עמיר, תושב ירושלים שהשתתף אף הוא בהפגנה, אמר ל'דבר ראשון' שלא מדובר במאבק של עדה אחת בלבד. "אנשים מגיעים לפה היום, למחאה הזו, מכל העדות" הסביר, "זה לא רק תימנים או מזרחים. יש פה עניין של עם. יש כעס גדול וכאב מאוד גדול, לדעתי לא הייתה הפגנה כזו מאז ימי הרב משולם. זו כמו מוגלה וכמה שחופרים בסוף היא מתפוצצת. המדינה צריכה לעשות מעשה. לבוא ולתקן".

מהשלטים שהחזיקו המפגינים, הנאומים שנישאו, ומשיחות עם המשתתפים, ניכר היה בבירור שהמשפחות לא סומכות על המדינה ועל הצעדים שנקטה עד היום לבירור הטענות. שתי ועדות החקירה בנושא, והוועדה הממלכתית שקמה אחרי מחאת הרב משולם ביהוד, הגיעו למסקנה שרוב התינוקות נפטרו ונקברו, חמישה תינוקות נמצאו כמאומצים וגורלם של כ-56 תינוקות נותר לא ידוע. רבים מפעילי המאבק טוענים שמשפחות רבות ויתרו מראש על מסירת עדות בפני הוועדות, מכיוון שלא האמינו שהמדינה שפגעה בהם תוכל גם לתקן את העוול.

הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: דוד טברסקי)

בהפגנה לקחו חלק גם חברי הכנסת נאוה בוקר (הליכוד), דב חנין (הרשימה המשותפת) ותמר זנדרברג (מרצ). "אני מדברת מקולה של אמא שלי. הילד הראשון במשפחה, הבן הבכור ציון, נפטר בגיל שנה", סיפרה בוקר, "לפני עשר שנים גילינו שיש שני קברים על שמו באותו בית עלמין בפרדס חנה, והוא נולד בשנות החמישים. אחות נוספת שהייתה לנו, שלא היה לה אפילו שם, נולדה בבית חולים הלל יפה בחדרה אבל כשאימי ביקשה לראות אותה, אמרו לה שהילדה נפטרה. אמא שלי חזרה הביתה בלי תינוקת. קשה לי לחשוב על אמא שיולדת וחוזרת הביתה בלי הילדה. זה הסיפור האישי של אמא שלי ז"ל שעד יום מותה לא ידעה מה באמת קרה לילדים שלה. ועל כן אני מתחייבת להיאבק על כך שהמדינה תכיר בעוול שנגרם למשפחות האלו".

הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: דוד טברסקי)
הפגנה לבירור פרשת חטיפת ילדי תימן, המזרח והבלקן בירושלים (צילום: דוד טברסקי)

חברת כנסת נוספת מהליכוד, נורית קורן, עומדת בראש הוועדה מיוחדת לפרשת היעלמותם של ילדי תימן, מזרח והבלקן שהוקמה לפני מספר חודשים בכנסת. קורן כינסה פעילים, חוקרים, ומשפחות רבות שבאו לספר את סיפורן לוועדה. בנוסף, בדקה הוועדה מחדש המסמכים מהפרוטוקולים של ועדות החקירה הקודמות, שפורסמו בחודש דצמבר האחרון, על מנת להבין לעומק את הממצאים. בין היתר, חשפה הוועדה שחלק ניכר מהתינוקות שנפטרו עברו ניתוחים שלאחר המוות ללא אישור של הוריהם, וילדים נוספים עברו טיפולים רפואיים שלטענת המשפחות הזיקו ואף גרמו למותם.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!