דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / אחרי שורת תקריות במרחב האווירי: עלייה במתיחות בין ארה"ב לרוסיה

מטוס קרב של נאט"ו שייט קרוב כל כך למטוס שנשא את שר ההגנה הרוסי, עד שמטוס קרב רוסי הוזנק להדוף אותו | יממה קודם לכן, היה זה מטוס קרב רוסי, חמוש בטילי אוויר-אוויר, שהגיע למרחק של כמטר וחצי ממטוס קרב אמריקני

מטוס סוחוי- 27 (צילום:  Arkady Zakharov/ Shutterstock.com).
מטוס סוחוי- 27 (צילום: Arkady Zakharov/ Shutterstock.com).
אוריאל לוי

החוט הדק בין רוסיה לארה"ב ממשיך להימתח. במספר תקריות, שהתרחשו בימים האחרונים במרחב האווירי, התגרו המעצמות זו בזו בבוטות חסרת תקדים. חדירות רוסיות למרחב האווירי והימי של ארה"ב ובנות בריתה, הפכו בשנים האחרונות לדבר שבשגרה, אולם בימים האחרונים היחסים בין המדינות נמצאים תחת לחץ שלא היה כדוגמתו מזה זמן רב.

ביום רביעי התקרב מטוס קרב של נאט"ו, מדגם F-16, אל מטוס שנשא את שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו מעל הים הבלטי, שטח אווירי בינלאומי. מטוס הקרב האמריקאי, שהיה חמוש בטילים, היה קרוב כל כך למטוסו של שויגו, שאנשיו צילמו אותו מהחלון. מדובר באיום ממשי על חייו של שר ההגנה הרוסי, שעשה את דרכו לקלינינגרד – מובלעת רוסית לחוף הים הבלטי הנמצאת בין פולין לליטא. תוך דקות הוזנק מטוס קרב רוסי, מדגם סוחוי 27, שהבריח את המטוס המערבי. רשתות תקשורת רוסיות פרסמו סרטון של האירוע. בשבועות האחרונים הצבא האמריקאי משתתף בתרגיל גדול בים הבלטי, הכולל שימוש בעשרות ספינות קרב, במפציצי B-52 גרעיניים ובמפציצי B-1.

האירוע, התרחש יממה אחרי שמטוס קרב רוסי טס ב"מרחק נגיעה" ממטוס ביון אמריקאי מעל הים הבלטי. רשת החדשות האמריקאית פוקס ניוז דיווחה ביום שלישי האחרון, על מידע שהועבר אליה על ידי בכירים בממשל, כי מטוס קרב רוסי מסוג סוחוי 27, חמוש בטילי אוויר-אוויר, התקרב במהירות למטוס מסוג אר-סי 135 של חיל האוויר האמריקאי. להערכת אותם בכירים, המטוס הרוסי הגיע למרחק של כמטר וחצי מהמטוס האמריקאי  – מה שעלול היה, בשבריר שנייה, לגרום לתאונה קטלנית. בכיר אמריקאי ששוחח עם פוקס, הוסיף כי הטייס הרוסי התנהג "בפרובוקטיביות", ואף נהג "באופן לא יציב". מקור רשמי בארה"ב מסר לרשת CNN כי מאז תחילת חודש יוני אירעו יותר משלושים " תקריות ביטחוניות" בין סירות ומטוסים של רוסיה וארה"ב באזור הים הבלטי, אבל זו זכתה לתשומת לב מיוחדת שכן האמריקאים מחשיבים אותה "אירוע מסוכן בעליל".

לפני כשבועיים משרד ההגנה האמריקאי פרסם תמונות שבהן נראה מטוס קרב רוסי מסוג סוחוי 27 מתקרב לעבר מפציץ B-52 אמריקני, היכול לשאת נשק גרעיני,ומסית אותו ממסלולו. בתמונות אחרות נראה המטוס הרוסי מתקרב לשני מפציצי B-1, למטוס תדלוק אווירי KC-135 ולמפציץ B-52 נוסף.

בשבועות האחרונים הצבא האמריקנים משתתף בתרגיל גדול בים הבלטי, הכולל שימוש בעשרות ספינות קרב, מפציצי B-52 גרעיניים ובמפציצי B-1.

המתיחות בין המעצמות הסלימה בתחילת השבוע, אחרי שמטוס קרב של צבא ארה"ב הפיל, לראשונה, מטוס קרב של צבא אסד סמוך לעיר טבקה, מערבית לא-רקה. המטוס הופל אחרי שהפציץ ריכוז של הכוחות הסוריים הדמוקרטיים (SDF) בהנהגת ה-YPG הכורדים, שעתיים אחרי שביצע הפצצה דומה בעיירה ג'עדין, דרומית לטבקה, בה נפצעו לוחמים כורדים.

הפנטגון מסר כי צבא רוסיה קיבל התרעה לאחר ההפצצה הראשונה של המטוס הסורי את הכורדים בני בריתה של ארה"ב, ולאחר ההתרעה נשלח מטוס אמריקאי לבצע תמרונים ולהדוף את המטוס הסורי. על פי ההודעה, רק לאחר הפעם השניה בה הפציץ חיל האוויר הסורי את הכורדים הוחלט להפיל את המטוס.

מ‏מידע ראשוני על הפלת מטוס סוחוי 22 של צבא אסד, עולה כי  מטוס אמריקאי מסוג F-18 שיגר לעברו, מטווח של קילומטר, שני טילי אוויר-אוויר מונחי חום מדגם AIM-9, אך נורי ההטעייה של המטוס הסורי גרמו לטילים להחטיא. בהמשך שוגר טיל AIM-120 מונחה מכ"ם שפגע במטרה. הייתה זו הפעם הראשונה, מזה 18 שנים, שחיל האוויר האמריקאי הפיל מטוס מאויש.

בעקבות הפלת המטוס הסורי הודיע משרד ההגנה הרוסי כי יתייחס לכל כלי טיס של הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב, שיטוס ממערב לנהר פרת בסוריה, כמטרה. עוד הודיע כי הוא משעה את פעילות התיאום האווירי עם ארה"ב בשמי סוריה.

בעקבות הודעות אלה, הודיעה אוסטרליה, ביום שני האחרון, כי היא משהה את כל הטיסות שהיו מתוכננות לצבאה במסגרת במסגרת הקואליציה הבינלאומית. אתמול אמרה כי תחזור לפעול בשמי סוריה. דובר צבא ארה"ב הודיע כי זו תפרוש מחדש את מטוסיה בסוריה, "כדי להמשיך לתקוף את מטרות דאע"ש ולהבטיח את בטיחות צוותי האוויר". עוד נמסר כי ארה"ב פועלת לחידוש ערוץ התיאום עם רוסיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!