דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

בארץ / נהגת ומנהיגה: ויקטוריה סבצוק נאבקה בהטרדה מינית באוטובוס שלה

למי מאיתנו זה לא קרה? נסיעה לילית בתחבורה הציבורית, וחוסר הנוחות מתגבר - עד שאת מבינה שאת חווה הטרדה | הנהגת ויקטוריה לא נשארה אדישה לחיילת שהתלוננה בפניה, ועשתה מעשה | מנכ"ל חברת האוטובוסים אפיקים: "נשקול הדרכה ספציפית לאירועי הטרדה מינית"

נהגת אוטובוס. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
נהגת אוטובוס. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

ביום רביעי בשבוע שעבר יצאה נהגת האוטובוס ויקטוריה סבצוק (42) העובדת בחברת 'אפיקים' בקו 320, מאשדוד לכיוון ת"א, כחלק משיגרת עבודתה החדשה בחודשיים האחרונים. בסביבות השעה 18:30, תוך כדי הנסיעה, פנתה אליה חיילת והתלוננה על גבר שחשף בפניה את איבר מינו, "היא שאלה אותי מה לעשות, אמרתי לה שאני במהירות של 100 קמ"ש ואין פה תחנות קרובות ואני באמצע כביש מהיר, הנחייתי אותה להתקשר למשטרה, ושניידת תגיע לתחנה הראשונה הקרובה, ובינתיים שתישב לידי".

החיילת חזרה למושבה וכשהגיעה שוב לויקטוריה כבר הייתה מלווה בעוד בחורה צעירה שגם בפנייה חשף הגבר את איבר מינו "אמרתי להן שישבו לידי ואני אשמור עליהן עד שנגיע לניידת".

ויקטוריה סבצוק, נהגת האוטובוס שמנעה הטרדה מינית באוטובוס של חברת 'אפיקים' (צילום האוטובוס: Danbus43Maalit72 מתוך ויקימדיה)
ויקטוריה סבצוק, נהגת האוטובוס שמנעה הטרדה מינית באוטובוס של חברת 'אפיקים' (צילום האוטובוס: Danbus43Maalit72 מתוך ויקימדיה)

הניידת הייתה צריכה להגיע לתחנת אוטובוס של אזור – קפלן אבל כשהגיע האוטובוס היא לא הייתה שם "עצרתי שם וחיכיתי בערך 40 דקות עם דלת סגורה, כשהבנות מתקשרות בלחץ ומנסות לזרז את המשטרה". אחרי כמה דקות אותו גבר מטריד התחיל לכעוס ואף איים על הנהגת שישבור את חלונות האוטובוס, "הוא התחיל לכעוס בגלל שלא פותחים דלת. הוא קילל ולקח פטיש רצה לשבור את הדלת ולצאת".

ויקטוריה לא איבדה את עשתונותיה, ענתה לו בצורה רגועה, וביקשה שיעזוב את הפטיש "אמרתי לו שלא שווה לו כי בכל האוטובוס יש מצלמות. ואחר כך יצטרך לשלם על מה שיעשה. אז הוא עזב את הפטיש והמשיך לקלל. זה היה מלחיץ".

בזמן שחיכו, התקשרה ויקטוריה לסדרן וביקשה עזרה גם בהחלפתה בנסיעה הבאה שאליה איחרה, וגם בדירבון המשטרה שתגיע במהרה, "הם הסכימו וגיבו אותי, זה היה משמעותי", אמרה ויקטוריה.

לאחר מכן המשטרה הגיעה ולקחה אותו, "בשבילי מה שהיה הכי קשה ולא מובן זה שחיכיתי 40 דקות עד שהניידת הגיעה, למרות שאמרתי מראש. זה לא בסדר שהייתי צריכה להישאר ככה עם הבן אדם, נעולה באוטובוס, זה היה מלחיץ מאוד. הייתי רוצה שיהיה נוהל שאם נהגי אוטובוס מתקשרים, אז ישר תהיה ניידת זמינה שתגיע למקום."

"בהדרכות החברה אמרו לי שאם יש בעיה באוטובוס, אני חייבת לעצור ולא לפתוח את הדלת ולחכות למשטרה. זה מה שאמרו לי ואני עשיתי. אמרו שאם יש אלימות או בעיות את לא נכנסת לזה סוגרת את הדלת ומחכה למשטרה."

את לא לבד

המקרה איתו התמודדה ויקטוריה לא חריג, כמו שאנחנו יודעות, ומתרחש על בסיס יומי. כן, גם לי זה קרה מקרה דומה. נסעתי מבאר שבע לת"א, וגבר התחיל לגעת בעצמו במושב שלפני. כשביקשתי סיוע מהנהג, הוא שלח אותי לבקש עזרה מנוסעים אחרים. האירוע הזה, לצערי, הסתיים ללא תגובה הולמת מצד החברה והנהג. תגובתה של ויקטוריה לעומת זאת, מראה שאפשר אחרת, אך באין מדיניות אחידה לנהגות והנהגים בתחבורה הציבורית, מדובר במזל.

שי מלכה (44) הוא סמנכ"ל שירות ופיתוח ודובר חברת 'אפיקים' בה עובדת ויקטוריה. ל'דבר ראשון' אמר מלכה "אחרי המקרה הזה נשקול לעשות הדרכה ספציפית לאירועי הטרדה מינית. היום קיימת הדרכה 'למיקרים חריגים' באופן כללי והם לא מאופינים".

"החברה שמחה על תגובתה המהירה של הנהגת", שיבח מלכה את ויקטוריה, "שהובילה לתפיסת הנוסע החשוד בהטרדה מינית לכאורה. תגובתה עולה בקנה אחד עם הנחיות והוראות החברה כפי שהובאו ומובאים בפני הנהגים באופן שוטף." מלכה הוסיף כי "הנהגת גויסה במסגרת פרויקט מיוחד שמובילה החברה בשנה האחרונה, במסגרתו תקלוט החברה עשרות נשים כנהגות אוטובוס במטרה לקדם שיוויון מגדרי בין המינים והעצמה נשית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!