דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יהדות ארה״ב

יהדות ארה"ב / האמריקאי שפועל למען העלאת היהודים שנותרו באתיופיה לישראל

ג'ין רובל פועל מזה שנים להעלאת המודעות בקרב יהדות ארה"ב למצבם של שארית ביתא ישראל באתיופיה המבקשים לעלות לארץ | האתגר הראשון לטענתו הוא להבין כמה יהודים עדיין חיים שם והשלב השני הוא להעלות את כולם יחד לישראל

ג'ין רובל (צילום באדיבות המרואיין)
ג'ין רובל (צילום באדיבות המרואיין)
דוד טברסקי

הרחק מעבר לים, באטלנטה, ג'ורג'יה, שבארצות הברית פועל מזה שנים ג'ין רובל להעלאת המודעות בקרב יהדות ארה"ב על מצבם של שארית ביתא ישראל באתיופיה המבקשים לעלות לארץ. בזמן שבראש סדר היום היהודי בארה"ב, בכל הקשור למדינת ישראל, נמצאים באופן מוחלט רק שני נושאים: ההתנחלויות והמשבר סביב הכותל, מבקש רובל לעמוד על כך שישנם עדיין אלפי יהודים באתיופיה המבקשים לעלות לארץ ולהתאחד עם משפחותיהם.

"נדהמתי לגלות שנושא כל כך חשוב נמצא בשוליים התודעתיים, בארה"ב, אבל גם בישראל" מספר רובל ל'דבר ראשון' בראיון טלפוני, "אין אף אחד שעוזר להם ומשמש להם כקול".

רובל עמד בראש ארגון בשם Jewish Healthcare International אשר פעל באתיופיה בזמן גל העלייה הגדול הקודם מאתיופיה בין 2013 ל-2015. רובל ביקר בגונדר בתקופה ההיא כחמש פעמים "שלחנו עשרות מתנדבים, רופאים אחיות וצוות תמיכה שיבצע בדיקות רפואיות בקרב העולים. אז עלו כ-3000 עולים וישבנו בגונדר כשנתיים וחצי בשביל להכין תיקים רפואיים לעולים לפני שהם עזבו".

המתנדבים הרפואיים ביצעו סריקות רפואיות בסיסיות בקרב העולים ושלחו את התוצאות לישראל כדי לאפשר לצוותים הרפואיים בארץ אשר יקלטו את העולים להכין את עצמם לקליטה. "לפעמים נדרשו רופאים ואחיות ללוות את העולים במטוס במהלך כל העלייה, היה לנו רופא שליווה ילדה שהייתה קרובה למוות עד לישראל כי חברת התעופה לא הרשתה לילדה להיות במטוס ללא רופא. וכשהם הגיעו לנתב"ג היה אמבולנס וצוות רפואי שפגש אותה" מספר רובל, "עבדנו באופן צמוד עם הסוכנות היהודית ומדינת ישראל כדי לאפשר את העלייה על הצד הטוב ביותר שלה".

הפעילות בגונדר מומנה בעיקר על ידי כספים שתרמו הקהילות היהודיות בארה"ב ונוצרים אוהבי ישראל וזכתה לתמיכת הסוכנות היהודית. "כשסיימנו את השליחות היינו בטוחים שזה הסוף. עבדנו כמעט ללא כסף ועד עכשיו אין לי מושג איך הצלחנו לעמוד במשימה. לסוכנות היו בעיות כלכליות משל עצמה כך שהכל נעשה על ידנו. לא רחוק מהשגרירות המקומית בגונדר היה בית גדול עם שלט עליו שנכתב 'אנחנו רוצים לעלות גם'. אבל היינו צריכים לעזוב" מספר רובל.

ח"כ דודי אמסלם (מימין), שרת הקליטה סופה לדנבר (במרכז) וח"כ אברהם נגוסה (מאחורי השרה) עם עולים חדשים מהפלאשמורה באתיופיה בשנת 2016 (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).
ח"כ דודי אמסלם (מימין), שרת הקליטה סופה לדנבר (במרכז) וח"כ אברהם נגוסה (מאחורי השרה) עם עולים חדשים מהפלאשמורה באתיופיה בשנת 2016 (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).

כשרובל חזר לארה"ב הוא התחיל להתעניין בנושא והבין שמדינת ישראל כמעט ואינה מעורבת במצב היהודים שנשארו באתיופיה, "חזרתי לארה"ב והמשכתי בענייני אבל רק אחרי שקראתי ב'הארץ' ו'בטיימס אוף יזראל' הבנתי שמדינת ישראל אולי מודעת לנושא, אבל שום דבר כמעט ואינו קורה. חלק מהאנשים האלו חיים בתנאי חיים מאוד קשים ומחכים בין 15 ל-20 שנה לעלות".

"הבנתי שאני חייב לעשות משהו בנדון", אומר כיום רובל ומבקר את השיח הציבורי המקובל ביהדות ארצות הברית. "רוב הנושאים שמעסיקים את הקהילה פה ואת ישראל זה האם יפתחו או לא יפתחו מרכולים בתל אביב בשבת. מכאן היה לי ברור שזה הולך להיות אתגר גדול מאוד ושרוב הלחץ בנושא חייב לבוא מתוך ישראל".

לקהילה היהודית בארה"ב יש היסטוריה ארוכה של מאבק פוליטי למען יהדות התפוצות, כאשר המפורסם בהם הוא ההתגייסות הענקית של הקהילה בזמן שנות ה-70 וה-80 ליצירת לחץ על הנהגת ברית המועצות שתאפשר ליהודים לעלות לארץ. יהודי ארה"ב יצאו להפגנות ענק וקמפיינים שקראו לממשלת ארה"ב להתערב בעניין, אך נדמה שכיום סדר העדיפויות השתנה. רובל החליט, במקביל לתרגום מסמכים וכתבות בנושא להקים אתר אינטרנט לנושא, www.aliyafalashmura.org, שמספק מידע על יהדות אתיופיה ומצבה כיום. רובל ניסה לפנות במהלך השנים האחרונות מספר פעמים לחברי הכנסת המטפלים בנושא, ביניהם חברי הכנסת מהליכוד, אברהם נגוסה ודודי אמסלם, אך לא קיבל תשובה.

"הבנתי מהר מאוד שקשה לגרום לאנשים להתעניין בנושא, ישנם המון פליטים ברחבי העולם, אנחנו לא כל כך מתרגשים מהמצב בסוריה אז למה שנתרגש מכמה אלפים שחיים בקושי בגונדר. אנשים התעייפו מהנושא כי הוא נמשך כבר כ-30 שנה. פניתי לרבנים וארגונים יהודיים ברחבי ארה"ב אבל לא נראה שהדבר מעניין אותם במיוחד.  דיברו איתי על הקמת מוסדות רווחה ליהודים באתיופיה אבל אמרתי לעצמי שזה מגוחך. צריך להגיע להחלטה להקים ועדה שתחליט באופן סופי מי יהודי ומי לא ולהביא אותם לישראל במהירות. יש מספיק עמותות וארגוני רווחה בישראל שיעזרו להם. אחרת זה יימשך לנצח".

אף אחד לא באמת יודע בכמה עולים מדובר ואני לא יודע. אבל אני יודע שעל ממשלת ישראל לקבוע את המספר ולעשות את המעשה"

מספר לא ידוע

לפי המשפחות והארגונים הפועלים היום בארץ, באתיופיה נשארו בין 8,000 ל-9,000 יהודים וקרובי משפחה של יהודים שכבר בארץ. ממשלת ישראל החליטה להעלות עד סוף השנה הנוכחית כ-1300 עולים נוספים אך עד היום הגיעו בגל האחרון פחות מ-200 עולים. במהלך הקיץ הקרוב אמורים להגיע מספר מטוסים נוספים עם עולים, כאשר במהלך השנה היו מספר עיכובים בעלייה בגלל בעיות בטחוניות באתיופיה ובעיות בירוקרטיות בתוך משרד העלייה והקליטה.

"אף אחד לא באמת יודע בכמה עולים מדובר", אומר רובל, "ואני לא יודע. אבל אני יודע שעל ממשלת ישראל לקבוע את המספר ולעשות את המעשה. עד עכשיו ניסיתי מספר עצום של פעמים להבין את המספר ופניתי להמון גורמים ואף אחד לא ידע להגיד. אני בקשר הדוק עם העובדים בסוכנות והם מאוד מסורים ומנסים לשנות את המציאות אבל הם לא רוצים למצוא את עצמם בחזית מול משרד הפנים. עד עכשיו אין שום נתון שבודק כמה אנשים עברו ראיון וגם כמה אנשים נרשמו והעידו שברצונם לעלות לארץ".

"על פי הנתונים שפרסמה המדינה, יש את העולים שהגיעו לפני שבוע, יש עוד טיסה שנרשמה ליולי וישנם עוד כ-150 עולים שיגיעו בהמשך. אבל מדובר בעוד בכמה אלפים שצריכים להגיע. זה לא הגיוני, מדינת ישראל והסוכנות בנתה ומתחזקת במיוחדת המון מקום במרכזי הקליטה לאנשים האלו, מוציאה על כך כסף, יש לך את חברות הטיסה האתיופיות שטסות תדיר מאדיס אבבה לבן גוריון אבל אין לי מושג מה קורה בתוך הסוכנות ולמה הדברים קורים כל כך לאט."

בישראל המצב הזה הוא תוצאה של גזענות ברורה שקשורה ליחס של החברה הישראלית לעולים"

מתוך אהבה גדולה ודאגה גדולה

"אני עושה את הדברים מאהבה ודאגה גדולה ומשקיע בכך הרבה מאוד מזמני הפנוי" מעיד על עצמו רובל. "אם המשפחות אומרות שיש 9,000 יהודים שם אך עולים רק 50 כל חודש זה עתיד לקחת המון חודשים עד הסיום. זה מצב מזעזע ומהלך מאוד לא נכון מכל פרספקטיבה. אם באמת יש שם אלפים צריך לעשות מבצע גדול להביא אותם לישראל במהירות. כמובן שזה ידרוש השקעה תקציבית מכובדת שתדרוש לחץ ציבורי בשביל שהשכסף יושקע".

רובל לא חוסך ביקורת מממשלת ישראל והחברה הישראלית. "בישראל המצב הזה הוא תוצאה של גזענות ברורה שקשורה ליחס של החברה הישראלית לעולים, אני לא יודע להגיד על הקהילה היהודית בארה"ב, לדעתי רבים מהם לא יודעים בכלל איפה אתיופיה נמצאת. זה לא נשות הכותל או דברים הקשורים לזהות של יהודי ארה"ב ולכן זה רחוק מהלב. אני אמשיך לעשות את כל מה שאני יכול אבל אני ריאליסט, ואני מבין שרק החלטה של המדינה יכולה לסיים את העבודה " מסכם רובל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!