דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

יחסי ארה"ב-רוסיה / דיווח: ממשל אובמה ידע על התערבות רוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב

במאמר שפורסם ב"וושינגטון פוסט" בסוף השבוע נכתב כי ראש ה-CIA העביר מידע מודיעני אמין על התערבות רוסית בבחירות אך ממשל אובמה הגיב באופן סמלי בלבד | טראמפ: "אובמה ידע ולא עשה דבר"

אובמה ופוטין, ארכיון (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).
אובמה ופוטין, ארכיון (צילום: Alexei Druzhinin / סוכנות AP).
שי ניר

מידע מודיעיני חדש ומסווג אשר היה מצוי בידי ממשל אובמה, הנוגע למעורבותו הישירה של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בפגיעה בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב וניסיון להטייתן, נחשף במאמר נרחב של ה"ושינגטון פוסט" בשישי האחרון. עפ"י הדיווח, על אף הראיות החמורות לכוונה הרוסית לפגיעה ממשית וחמורה מצידה בדמוקרטיה האמריקאית, נראה כי תגובת ממשל אובמה הייתה סמלית ומצומצמת ביותר. זאת, לדברי בכירים לשעבר בממשל שהיו מעורבים בהליך קבלת ההחלטות.

בבית הלבן ובסוכנויות הביון הסי.אי.איי, האפ.בי.איי, הסוכנות לביטחון לאומי (NSA) וראש המודיעין הלאומי סרבו להגיב לנאמר בכתבה. נשיא ארה"ב לא איחר להגיב בחשבון הטוויטר שלו והפנה את האש לממשל אובמה בטענה כי לא עשה דבר, "ממשל אובמה ידע הרבה לפני ה-8 בנובמבר (תאריך הבחירות לנשיאות ארה"ב, ש.נ.) על המעורבות הרוסית. לא עשה דבר בקשר לכך. מדוע?"

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/878413313188802560

בהמשך הוסיף טראמפ וצייץ "בכיר בממשל אובמה אמר כי הם 'השתנקו' כשזה הגיע לטיפול ברוסים שהתערבו בבחירות. הם לא רצו לפגוע בהילרי (קלינטון)?" וגם "למה לא עשו כלום? תתמקדו בהם ולא בטראמפ!"

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/878715504063643648

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/878711517537083392

על פי 'הוושינגטון פוסט', בתחילת חודש אוגוסט 2016 הגיעה לבית הלבן מעטפה, ע"י שליח מיוחד של הסי.אי.איי, עם הנחיות מסירה מחמירות ויחודיות, ל"עיניהם בלבד" של ארבעה אנשים: לשעבר נשיא ארצות הברית ברק אובמה ו-3 יועצים בכירים בממשלו. עפ"י הדיווח, בתוך המעטפה הייתה "פצצה מודיעינית": דיווח ממקור עמוק מתוך הממשל הרוסי המפרט את מעורבותו הישירה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפעולות סייבר לשיבוש המרוץ לנשיאות ארה"ב ופגיעה באמינות הבחירות. מעבר לכך, המקור המודיעיני מצא הנחיות ספציפיות של פוטין למטרות המבצע: להביס, או לפחות לפגוע, במועמדת הדמוקרטית לנשיאות ולעזור לבחירתו של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ.

מנקודה זו, החוטים הקושרים את הרוסים לפגיעה בבחירות לנשיאות ארה"ב נהיו ברורים יותר. האקרים המקושרים למודיעין הרוסי ערכו חיפושים יסודיים ברשת המחשבים של המפלגה הדמוקרטית וכמו כן בכמה מערכות אלקטרוניות של המפלגה הרפובליקנית במשך למעלה משנה. בחודש יולי 2016 פתח האפ.בי.איי בחקירה לבדיקת הקשרים בין בכירים רוסים למקורבי טראמפ. לקראת סוף אותו חודש, נחשפו באתר ההדלפות ויקיליקס קרוב ל-20 אלף תכתובות דוא"ל שנגנבו ממחשבי הוועידה הלאומית של המפלגה הדמוקרטית. על אף כל אלה, רק כאשר הגיע דיווח הסי.אי.איי התהוותה תחושה אמיתית מבשרת רעות בקרב הדרגים הבכירים ביותר, האחראים לניהול היחסים עם הרוסים.

החומר המודיעיני היה כ"כ רגיש שמנהל הסי.אי.איי ג'ון ברנן הורה להשמיט את המידע הזה מהתדרוך היומי של הנשיא מתוך החשש שאפילו הדיווח השגרתי והמסווג הזה מצוי בתפוצה רחבה מידי. המעטפה הגיעה גם עם הוראות להחזירה באופן מיידי לאחר שתקרא מחשש שתודלף.

נאום הויתור של הילרי קלינטון משודר בטלויזיה האמריקאית, 9 נובמבר 2016 (צילום: סוכנות AP).
נאום הויתור של הילרי קלינטון משודר בטלויזיה האמריקאית, 9 נובמבר 2016 (צילום: סוכנות AP).

במהלך חמשת החודשים בהם התערבה רוסיה בבחירות, ממשל אובמה ברר באופן סודי אפשרויות רבות וצעדים להרתעה וענישה של הממשל הרוסי הכוללות בין היתר מתקפת סייבר לפגיעה בתשתיות רוסיות, שחרור מידע העשוי להביך את פוטין והטלת סנקציות על בכירים העשויות לפגוע בכלכלה הרוסית. לבסוף רק בחודש דצמבר האחרון, ערב השבעתו של הנשיא טראמפ, אישר אובמה חבילת צעדים צנועה להענשתה של רוסיה על שורה של נושאים אחרים, בהם גירושם של 35 דיפלומטים וסגירתן של שתי נציגויות רוסיות ומספר סנקציות כלכליות בעלות השפעה מצומצמת שהוגדרו בידי אלו שעיצבו אותן כסמליות בלבד.

עוד אישר אובמה החלטות קודמות בדבר פעולות חשאיות להטמנת אמצעי סייבר, המקבילים לפצצות דיגיטליות, בתשתיות רוסיות שיועדו להפעלה במידה וארה"ב תמצא עצמה בהסלמה עם מוסקבה. הפרוייקט החשאי שאושר על ידי הנשיא אובמה היה עדיין בשלבי תכנון עת סיים את כהונתו. דבר שהשאיר לנשיא טראמפ את ההחלטה על הביצוע.

אם החקירה תוביל בסופו של דבר למסקנה חד משמעית כי רוסיה התערבה בבחירות האמריקאיות הרי שמדובר, במונחים פוליטים, בפשע המאה, ולו רק בשל הצלחתה, מעבר לכל שיעור, לערער את הדמוקרטיה האמריקאית. הדיווחים מראים כי החקירה הובילה ישירות לקרמלין באמצעות ראיות סייבר פורנזיות ומודיעין על מעורבותו של פוטין, אולם בשל פיצול ההתנהלות בחקירה בין ממשל אובמה וממשל טראמפ, נראה כי הממשל הרוסי נאלץ להתמודד עם השלכות מעטות בלבד לפעולתו.

הנשיא המכהן דונלד טראמפ לצד המשיא לשעבר ברק אובמה הטקס החלפת השלטונות בבית הלבן (צילום: Jack Gruber/Pool Photo via AP).
הנשיא המכהן דונלד טראמפ לצד המשיא לשעבר ברק אובמה הטקס החלפת השלטונות בבית הלבן (צילום: Jack Gruber/Pool Photo via AP).

מקורבים לממשל אובמה מגוננים על התנהלות ממשלו ביחס למעורבות הרוסית. הם מציינים כי כבר בחודש אוגוסט היה מאוחר למנוע את חשיפת המיילים בויקיליקס וכי הם מאמינים שסדרה של אזהרות, בהן אחת שנשלחה מאובמה לפוטין במהלך ספטמבר, מנעו צעדים תוקפנים מצד הרוסים בהם חבלה במערכת ההצבעה האמריקיאית.

דניס מקדונהיו, ראש המטה של אובמה אמר כי הממשל התייחס להתערבותה של רוסיה כאל מתקפה על "ליבתה של המערכת שלנו". עוד אמר מקדונהיו כי מההתחלה הם נדרשו "להגן על יושר ההצבעה" והוסיף כי הייתה חשיבות "להבין מה קרה ומה הם ניסו לעשות בכדי לנקוט צעדים הכרחים למנוע מכך להשנות." יחד עם זאת בכירי ממשל אחרים מביטים אחור ובחרטה על צעדיהם, "זהו דבר קשה ביותר מצידי לגונן על התקופה הזו, מכל תקופת השירות שלי בממשל", אמר בכיר לשעבר בממשל אשר היה מעורב בדיונים על רוסיה והוסיף, "אני חש כי השתנקנו באיזה אופן."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!