דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע ישראלי

טבע ישראלי / צאו לטייל: הוכרזו שמורות טבע וגנים לאומיים חדשים

מעכשיו נוספו למפת הטיולים הלאומית גם שמורת טבע קציר, שמורת טבע להב דרום, גן לאומי צבעי מכתש רמון, שמורת טבע הר גיורא וגן לאומי הרי יהודה - בשטח כולל שהוכרז שנאמד בכ-2,200 דונם | הגנים והשמורות פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום

גן לאומי צבעי מכתש רמון (צילום: צור נצר, רשות הטבע והגנים).
גן לאומי צבעי מכתש רמון (צילום: צור נצר, רשות הטבע והגנים).
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר משה כחלון ורשות הטבע והגנים הכריזו בימים האחרונים על לא שמורות טבע וגנים לאומיים חדשים: שמורת טבע קציר, שמורת טבע להב דרום, גן לאומי צבעי מכתש רמון, שמורת טבע הר גיורא וגן לאומי הרי יהודה. השטח הכולל שהוכרז בשמורות וגנים אלו נאמד בכ-2,200 דונם.

הכרזת השמורות והגנים הלאומיים היא למעשה השלב הסופי והמשמעותי ביותר בתהליך הארוך והמורכב, שמובילה רשות הטבע והגנים וכולל מספר שלבים מול גורמים ממשלתיים וציבוריים רבים.

אחד הגנים החדשים הבולטים הוא "צבעי מכתש" המרהיב ביופיו. שטחו של הגן הינו 1,132 דונם והוא ממוקם ממזרח לכביש מס' 40 (בין שדה גבס בדרום לבקעת משחור בצפון, מערבית לחניון בארות). עד שנות האלפיים שימש האזור שטח כרייה גדול אז חדלה המחצבה האחרונה באזור לפעול. בשטח נותרו בורות ענקיים רבים, נוף פצוע ומרחבים שנדרש לשקם, אך יחד עם זאת גם מחשופים שיצרו המכרות ומגלים לעין תופעות גיאולוגיות מרהיבות, מרתקות וייחודיות עם עניין רב לציבור.

התנור הגדול- שריד יחד שנותר בשטח ממפעל לעיבוד חרסית בגן לאומי צבעי מכתש רמון (צילום: צור נצר, רשות הטבע והגנים).
התנור הגדול- שריד יחד שנותר בשטח ממפעל לעיבוד חרסית בגן לאומי צבעי מכתש רמון (צילום: צור נצר, רשות הטבע והגנים).

בשנים האחרונות החלו ברשות הטבע והגנים, בשיתוף ומימון מלא של הקרן לשיקום מחצבות והמועצה המקומית מצפה ברמון, בשיקום ושיחזור הנוף במכתש תוך השקעה של מיליוני שקלים. בין היתר בוצע שיקום נופי ואקולוגי מסיבי של מחצבות הכרייה הנטושות באזרו, נסללה דרך עבירה לכל כלי רכב, מרשות הטבע והגנים נמסר כי "עתה עם ההכרזה תמשכנה הקרן לשיקום מחצבות, רשות הטבע והגנים והמועצה המקומית מצפה רמון לפתח ולהנגיש אותו עוד יותר מבחינת תשתיות ומסלולי טיול לרווחת המטיילים הרבים הצפויים לפקוד אותו"

לדברי מנכ"ל הרשות, שאול גולדשטיין, "רשות הטבע והגנים פועלת באופן שוטף לשמירת ערכי הטבע והמורשת בישראל, אשר חלקם מצויים בסכנת הכחדה, וכחלק מכך פועלת לקידום הכרזות על שמורות טבע וגנים לאומיים. הכרזות אלו הכרחיות ולמעשה מהוות את האמצעי היעיל ביותר במטרה לשמור על שטחים אלו ועל וערכי הטבע והמורשת הייחודים שבהם,  זאת באמצעות פעולות מקצועיות כגון ניטור, מחקר, שיקום, פיקוח, הסברה וחינוך, אותם מבצעים אנשי רשות הטבע והגנים במסירות ובמקצועיות".

גן לאומי צבעי מכתש רמון (צילום: צור נצר, רשות הטבע והגנים).
גן לאומי צבעי מכתש רמון (צילום: צור נצר, רשות הטבע והגנים).

"מדינת ישראל התברכה בערכי טבע ומורשת  ייחודיים" הוסיף גולדשטיין, "ולרשות הטבע והגנים יחד עם כל הגופים הציבוריים והממשלתיים הרלוונטיים יש חובה מוסרית להמשיך ולפעול למען הכרזת שמורת טבע וגנים לאומיים במטרה לשמר את הערכים האלו למעננו ולמען הדורות הבאים. ההכרזה הופכת קשה מאד עם השנים ואורך תהליך ממוצע מגיע ליותר מ-10 שנים! ברשות מקווים להמשך השיפור בתהליכים ולהכרזת אתרים נוספים בקרוב. כולל בשמורות הימיות".

תהליך הכרזת גנים לאומים ושמורות טבע הוא תהליך מורכב וארוך הכולל דיונים רבים ואישורים בין היתר של מנהל מקרקעי ישראל שר הפנים, המועצה לגנים לאומיים ושמורות טבע והועדה המחוזית לתכנון ובנייה. הכרזה על אזור כשמורת טבע מאפשרת לשמור ולהגן על החי והצומח באזור השמורה מפני פגיעה של בני אדם (ציד, חקלאות תעשייה מזהמת ועוד) גן לאומי הוא  אזור המוכרז כבעל ערך היסטורי, לאומי או תיירותי.

גן לאומי צבעי מכתש רמון (צילום: צור נצר, רשות הטבע והגנים).
גן לאומי צבעי מכתש רמון (צילום: צור נצר, רשות הטבע והגנים).

השמורות והגנים הלאומיים הנוספים שהוכרזו הם: שמורת הטבע קציר, בשטח של 121 דונם, מזרחית ליישוב קציר, בוואדי ערה ומכוסה ברובה בחורש ים תיכוני צפוף של אלון מצוי, אלת מסטיק, אלה ארץ ישראלית ובר זית בינוני. שמורת הטבע להב דרום בשטח הרחבה בגודל 31.5 דונם בתחום רכס גבעות להב, שניחנה בנוף הצומח של האזור ומהווה חלק מגבול התפוצה הדרומי של דבורנית דינסמור, שמורת טבע הר גיורא וגן לאומי הרי יהודה בשטח של כ-900 דונם שהתווספו והוכרזו כהמשך רציף של שמורת הטבע והגן הלאומי, ויוצרים רצף טבעי של השטח.

רשות הטבע והגנים מוספים כי שמורות הטבע והגנים הלאומיים החדשים פתוחים לקהל הרחב, ללא תשלום.

רשות הטבע והגנים מזמינה את הקהל הרחב לבוא ולטייל בשבילים המסומנים- חדשים וישנים כאחד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!