דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / פיטורי העובדים הסוציאליים הוקפאו, ייפתח מו"מ לפתרון המשבר

כך הוסכם בתום דיון חירום שערכה אתמול (ב') ועדת העבודה והרווחה | בנוסף, הוסכם כי איגוד העובדים הסוציאליים לא ינקוט בצעדים ארגוניים בשלושת השבועות של המו"מ | ח"כ יואל חסון: "לא תעזור העלאה לקצבה אם כל השירותים מקוצצים"

הפגנת העובדות הסוציאליות (צילום: יח״צ איגוד העובדים הסוציאליים).
הפגנת העובדות הסוציאליות (צילום: יח״צ איגוד העובדים הסוציאליים).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בדיון דחוף שערכה היום (שני) ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, שעסק בפיטורים הצפויים של 250 עובדים סוציאליים המטפלים בקשישים, הסכימו משרדי האוצר והרווחה, המוסד לביטוח לאומי והמרכז לשלטון מקומי  לפתוח במשא ומתן אינטנסיבי, בן שלושה שבועות לצורך מציאת פתרון לסוגיה. בפרק זמן זה הוסכם כי יוקפאו פיטורי העובדים, והתמורה לא תתקיים השביתה, עליה היה אמור איגוד העובדים הסוציאליים להכריז ביום שלישי הבא. כזכור, בשבוע שעבר הכריז האיגוד על סכסוך עבודה בגין הקיצוץ המתוכנן בכוח האדם. במקביל לדיון בוועדה, קיימו כמאה עובדים סוציאליים משמרות מחאה מול משרדי האוצר והרווחה על רקע הפיטורים המתוכננים.

הפגנת העובדות הסוציאליות (צילום: יח״צ איגוד העובדים הסוציאליים).
הפגנת העובדות הסוציאליות (צילום: יח״צ איגוד העובדים הסוציאליים).

במהלך הדיון קראו נציגי האיגוד לקביעת תקינה של מספר הזקנים המטופלים על ידי עובד סוציאלי אחד. התקינה עליה ממליץ האיגוד הוא 150 מטופלים לעובד סוציאלי, תקינה שלדבריהם עדיפה בהרבה על המצב הנוכחי.

"העובדים הסוציאליים שבאו לכאן היום הם שק חבטות בוויכוח בין משרד העבודה והרווחה, הביטוח הלאומי ומרכז השלטון המקומי ומי שמשלם את המחיר הם אלפים רבים של קשישים שהמדינה מדירה אותם" אמר במהלך הדיון ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), יו"ר שדולת האזרחים הוותיקים בכנסת, "אנחנו לא נוותר על ביקור אחד ועל שעה אחת בחברתם. זה המעט שהם ראויים לו. אנחנו חייבים הודאה ותודה ל- 250 העובדים והעובדות הסוציאליים שעומדים בחזית, שהמדינה רוצה לפטר אותם עכשיו. זוהי הפקרות. שוב המדינה רוצה להפריט שרות חברתי חיוני,  מדובר על קיצות בשירותים ובכוח אדם, פחות סדינים, טיפולים ותרופות. אולי בכלל במקום שיגיעו אל הקשישים יפתחו להם דרייב אין וככה יחסכו גם בנסיעות? לא נצא מכאן ללא פתרון. אסור לנו להותיר את העובדים 'על הגדר', עלינו לעזור להם".

ח״כ מיקי לוי (יש עתיד), מיוזמי הדיון, אמר כי "לאחרונה היינו עדים להזנחה פושעת והיעדר פיקוח מצד המדינה בכל הקשור לטיפול בקשישים – כאשר לצד זה אנחנו מתבשרים בימים האחרונים על כוונה לקצץ בכ-164 תקנים של עובדות ועובדים סוציאליים בכל רחבי הארץ, זאת בעקבות סכסוך שאינו ברור לי בין מרכז השלטון המקומי לביטוח הלאומי – מה שכן ברור לי זה מי ישלם את מחיר הסכסוך הזה, ראו הסכסוך הקשה בהדסה. לצד הנזק העצום והפגיעה בקשישים בעקבות המחסור בעובדים סוציאליים שיוצר כתוצאה מהמשבר – מדובר כאן ב-250 עובדים שיהפכו למובטלים, הכול על גבם של האזרחים אולי הכי חלשים בחברה שלנו, ההורים והסבים והסבתות של כולנו".

הפגנת העובדות הסוציאליות (צילום: יח״צ איגוד העובדים הסוציאליים).
הפגנת העובדות הסוציאליות (צילום: יח״צ איגוד העובדים הסוציאליים).

ח״כ יואל חסון (המחנה הציוני) הוסיף כי "היה לי חשוב לקחת היום חלק מההפגנה החשובה של העובדים הסוציאליים מול משכן הכנסת. אי אפשר להישאר אדישים לחשיבות התפקיד של העובד הסוציאלי. צריך לזכור – לא תעזור העלאה לקצבת הזיקנה אם כל השירותים החברתיים לקשיש מקוצצים. הבדידות של קשישים היא המחלה הקשה ביותר, כולנו נגיע להיות קשישים, מה שאנחנו עושים היום הם למען הקשישים של היום וגם לקשישים העתידיים של מדינת ישראל".

מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שלמה דולברג אמר כי "לא ייתכן שמשרד הרווחה יסתתר מאחורי הסכם שנחתם לפני כ-30 שנה עם המוסד לביטוח לאומי, לפיו המוסד יממן חלק מתקני העובדים הסוציאליים לנושא זיקנה, וכשהמוסד לביטוח לאומי מתחיל לעשות חוכמות ולא רוצה, משרד הרווחה לא מנסה לשכנע ולא מממן במקום המוסד, אלא מפטר".

על כך אמר מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, אביגדור קפלן, כי "קיצוץ התקנים הוא בלית ברירה; זה נכון שאין מספיק תקנים לטיפול באוכלוסיית הקשישים. אנחנו מנסים לשכנע את משרד האוצר להקצות כספים נוספים. המוסד לביטוח לאומי כבר הסכים להעלות ב-25% את התמורה המשולמת למרכז השלטון המקומי עבור הקצאת עובדים סוציאליים לצורך בקרות בבתי קשישים".

יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק הוסיפה כי "לא הלכנו לאוניברסיטה כדי לבקר בבתי קשישים ולעשות 'צ'ק ליסט' אם יש אוכל במקרר. אנחנו אמורים לבצע עבודה טיפולית, ואנחנו עושים אלף דברים אחרים. כל הזמן מעמיסים עלינו עוד ועוד. תביאו תקנים – נעשה. לא תביאו – לא נעשה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!