דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עלייה וקליטה

עלייה וקליטה / דיירי מרכז הקליטה במבשרת ציון: "דורשים דיור הוגן"

עשרות מדיירי המרכז, שעתיד להיות מפונה בספטמבר הקרוב, הפגינו היום (ב') מול משכן הכנסת ודרשו סיוע בדיור | אחד המפגינים: "למרות התמונה שהמדינה מנסה לצייר כאילו העולים תלויים במרכז הקליטה, אף אחד לא רוצה להישאר שם"

הפגנת דייר מרכז הקליטה במבשרת ציון. (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת דייר מרכז הקליטה במבשרת ציון. (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

עשרות דיירים ממרכז הקליטה במבשרת ציון הפגינו היום (שני) מול משכן הכנסת, במחאה על פינויו הצפוי של המרכז בספטמבר הקרוב. "לא רוצים מרכז קליטה – דורשים דיור הוגן" ו"מספיק להזיז את העולים", היו חלק מהססמאות שקראו המפגינים.

"אנחנו כאן במאבק שרק מתחיל", סיפר לדבר ראשון וורקו אבה, חייל משוחרר שמתגורר כבר שבע שנים במרכז הקליטה, "השתחררתי לפני מספר חודשים בדרגת סגן, והחיים במרכז הקליטה חוסמים אותי בכמה רבדים, חברתי, כלכלי ועוד". לדבריו, למרות שבדיון שנערך בנושא לפני כחודש, הכריז יו"ר ועדת העלייה והקליטה ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) שייאבק בהחלטת המדינה, דיירי מרכז הקליטה חשים שפניוי אכן עומד להתבצע. "לאף אחד אין שום פתרון ולא רוצים שום דבר" טען אבה, "אנשים פה כבר שנים על גבי שנים עוברים בין מרכזי קליטה, זה הפתרון הכי קל שיש להם להביא. אנחנו דורשים הקלות במשכנתה ומענקים כדי שנצא ממרכזי הקליטה".

לדיון הוועדה בחודש שעבר, הגיעו עשרות מדיירי המרכז, צעירים ומבוגרים שחלקם מתגוררים זו כעשר שנים, שטענו שאין ברצונם להמשיך להישאר במקום, אך הם ממשיכים לחיות בו מכיוון באפשרותם לקבל משכנתה או לשכור דירה.

"יש זקנים פה, שלא יכולים לשאת יותר מעבר, הם מבקשים שיתנו להם עמידר. במרכז הקליטה יש קרוב ל-800 דיירים, כמאתיים מהם מבוגרים. יש גם אמהות חד הוריות וגם צעירים, חלקם חיילים משוחררים כמוני. יש אנשים שלא מצליחים לקבל משכנתה כבר משנת 2005" סיכם אבה, "למרות התמונה שהמדינה מנסה לצייר כאילו העולים תלויים במרכז הקליטה, אף אחד לא רוצה להישאר שם, אנחנו דורשים שהמדינה תיקח אחריות על העולים"

הפגנת תושבי מרכז הקליטה מבשרת ציון מול הכנסת (צילום: דוד טברקסי).
הפגנת תושבי מרכז הקליטה מבשרת ציון מול הכנסת (צילום: דוד טברקסי).

ההחלטה על סגירת מרכז הקליטה במבשרת ציון התקבלה כבר בשנת 2011. במסגרתה נקבע כי המרכז יפונה תוך שלוש שנים ויימצא דיור הולם לתושביו. אולם עד היום לא נמצא כזה, והעולים שנשארו בו צפויים למצוא את עצמם מועברים למרכז קליטה אחר, הרחק ממקומות הלימוד של ילדיהם ומקומות העבודה שלהם.

על פי הטענות שעלו בוועדה, הסוכנות היהודית ביקשה למכור את מבני מרכז הקליטה כדי לכסות על גירעון קופות הפנסיה של עובדי הסוכנות, מהלך שעצם חוקיותו נדונה בימים אלו בבג"ץ, בעקבות עתירה של התנועה לאיכות השלטון. נגוסה קרא אז למשרד הקליטה לבטל לאלתר את הפינוי המתוכנן לספטמבר עד שימצא פתרון אחר לעולים.

ועדת העלייה הקליטה והתפוצות בנושא מרכז הקליטה במבשרת ציון (צילום: דוד טברסקי).
ועדת העלייה הקליטה והתפוצות בנושא מרכז הקליטה במבשרת ציון (צילום: דוד טברסקי).

"אנשים הגיעו לפה היום לדרוש מהממשלה לראות באזרחים שלה לא רק כמשרתים בצה"ל ונותנים מעצמם בעבודה, אלא גם שיש להם זכויות ומגיע שהמדינה תיתן להם פתרונות", אמר. אחת מההצעות שהעלה נגוסה בשנה האחרונה הייתה מענק חד פעמי בגובה תשעים אלף שקלים לצעירים המבקשים לצאת ממרכז הקליטה כדי לעזור להם בשכירות או בקבלת משכנתה. לטענתו, המהלך הוכשל על ידי משרד האוצר בטענה שאינו עומד בכללי הנומרטור.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!