דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מפרץ חיפה

בריאות / מחקר הזיהום במפרץ חיפה הופסק, פעילי הסביבה מוחים

ועדה שייעצה למשרדי הבריאות והגנת הסביבה המליצה להפסיק את המחקר, עקב ביקורת על המתודולוגיה ועל תקפות הממצאים שלו | עיריית חיפה וארגוני הסביבה בביקורת חריפה: "לחקור אחת ולתמיד את הקשר בין הזיהום והשלכותיו, ולעצור את כל התכניות שיש להן השפעה סביבתית"

מפרץ חיפה (צילום: דבר).
מפרץ חיפה (צילום: דבר).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הסקר האפידמיולוגי שבדק מהם אזורי הסיכון לזיהום אוויר במפרץ חיפה ייגנז – כך החליטו שר הבריאות יעקב ליצמן והשר להגנת הסביבה זאב אלקין בתחילת השבוע. השרים קיבלו את המלצתה של ועדה מדעית מטעם המשרדים, שמונתה עקב ביקורת על שיטות המחקר, שאינן מביאות למסקנות חדות ותקפות לגבי מקורות הזיהום והשפעתם הבריאותית. בעוד המשרד להגנת הסביבה נערך לפרסום קול קורא חדש לתמיכה בביצוע מחקרים בנושאים אלה, פעילי הסביבה רואים בכך מחדל, שחלקו נובע מאיסוף נתונים מוגבל על ידי המשרד להגנת הסביבה עצמו.

את המחקר ביצעה אוניברסיטת חיפה עבור הרשויות המקומיות שבאיזור מפרץ חיפה. מטרת המחקר המקורית הייתה לחקור את הקשר בין זיהום סביבתי במפרץ חיפה לבין בריאות התושבים באזור, והוא כלל שישה תתי נושאים: שכיחות התחלואה בסרטן ריאות ולימפומה שאינה הודג'קין; בריאות ילודים; תחלואת אסטמה בקרב ילדים; תחלואת אסטמה בקרב מתגייסים לצה"ל; ניטור ביולוגי של השפעת זיהום אוויר וניטור איכות אוויר.

חלק ממצאי הסקר הודלפו לתקשורת בשנה שעברה, ביניהם נתון לפיו תינוקות באזורים מסוימים במפרץ נולדים עם ראש קטן  יותר מבמקומות אחרים, אך חברי הוועדה הבהירו כי מדובר בממצאים חלקיים בלבד. עם זאת, בעקבות פרסום הממצאים החלקיים הודיעו משרדי הבריאות והגנת הסביבה כי יפקחו על ביצוע המחקר.

לפי הודעת המשרדים, באוגוסט 2016 קיבלו השרים את המלצת הוועדה המדעית להפסיק ביצוע של שלושה מודולים במחקר העוסקים בבחינת הסיכון לפתח סרטן, אסטמה של ילדים ואסטמה של מיועדים לשירות ביטחון. זאת, מאחר ולפי המלצות הוועדה, שיטות המחקר והתוצאות לא יכולות להוות בסיס להערכת הקשר בין רמות זיהום האוויר באזור מפרץ חיפה לבין התחלואה באזור. לאחר קבלת התייחסות החוקרים למודולים לניטור איכות אוויר, מדדי גדילה בילודים וניטור ביולוגי, המודול היחיד שהוועדה ממליצה להמשיך בו הוא ניטור ביולוגי.

לסקר הייתה צריכה להיות משמעות פוליטית, כיוון שלפני שנגנז ולפני שממצאי הביניים הודלפו לתקשורת, התכוונו הרשויות להסתמך על ממצאי הסקר כפקטור בהחלטות לגבי האפשרות להרחיב תעשיות באיזור, אשר להן השפעה מזהמת. לאחרונה, אושרה התכנית להרחבת בז"ן, כאשר אין שום סקר אפידמיולוגי בתוקף.

בעבר אמר פרופ' ברק פישביין, העוסק בבקרה על נתוני המשרד להגנת הסביבה לגבי זיהום אוויר, כי אף על פי שהנתונים מראים על ירידה בזיהום ואין לו ספק שהם נכונים, הימצאות תעשיות פטרוכימיות במפרץ מחייבת בדיקות מקיפות הרבה יותר והגדלת מגוון החומרים המנוטרים, לעומת הבדיקות המקיפות שכבר נעשות בתחנות הניטור במפרץ. עד לעריכת בדיקות אלו, אמר, ראוי "להקפיא את המצב".

בראשות הועדה המדעית המלווה את המחקר עומדת פרופ' סיגל סדצקי, אשר מסרה את ההמלצות הבאות:

  1. לקבל את תיקוני החוקרים לגבי מודול הניטור הביולוגי ולהמשיך במחקר של מודול זה.
  2. לקבל את תיקוני החוקרים במודול הבוחן את מצב בריאותם של ילודים, ולהתנות את המשך המחקר במודול זה בהצבת מומחה בתחום איכות האוויר וקבלת התייחסות להערות הוועדה בקשר למודל החשיפה.

כעת נטען שצוות המחקר לא צירף מומחה, ומשלא הוטמעו הערות הוועדה לגבי השיטות במודול החשיפה, הוועדה המליצה שלא להתקדם עם מודול החשיפה לזיהום אוויר ומודול מדדי גדילה בילודים. כאמור, משמעות ההמלצות היא להמשיך אך ורק במודול הניטור הביולוגי. עקב המלצות הוועדה החד-משמעיות, המשרד להגנת הסביבה, בהתייעצות עם משרד הבריאות נערך לפרסום קול קורא חדש לצורך תמיכה במחקרים חדשים בנושאים אלה.

מוקד הכשל במחקר: נתוני זיהום האוויר

בהודעת הוועדה נאמר כי "ללא הערכה תקפה של חשיפה למזהמי אוויר אין אפשרות לבצע הערכה של אף אחד מהתוצאים (Outcomes) הבריאותיים שצוינו". באוגוסט 2016 טענו חברי הוועדה המלווה כי המחקר רצוף בבעיות מתודולוגיות מהותיות, המעוררות ספק בנוגע למהימנות ותוקף השיטות בהן השתמשו החוקרים ומכאן, שגם לגבי תוקף ומשמעות התוצאות שהוצגו. החוקרים טענו כי ממצאי הסקר הינם תקפים, אך הועדה מנתה מספר סיבות לפסילתו:

  1. היעדר מומחה בתחום איכות אוויר בצוות החוקרים.
  2. אי התאמה של השיטה המוצעת על-ידי החוקרים: אי שימוש במודל פיזור מזהמים, ובחירה במודל של אינטרפולציה, כלומר, הערכות מקורבות כלליות, ולא ספציפיות לגבי החשיפה לזיהום אוויר לכל מי שנבדק במחקר.
  3. הערכה של החשיפה על פי טרימסטר קלנדרי, כפי שמציעים החוקרים, תגרום לטשטוש בהערכת החשיפה האינדיבידואלית לכל ילוד. שיטה מועדפת ונכונה היא הפקה של מפות חשיפה המחושבות לפרקי זמן קצרים יותר המתאימים להתפתחות העובר וחישוב מותאם ומדויק יותר של החשיפה בהתאם לתאריך הלידה הפרטני של כל ילוד.

אף כי אזור מפרץ חיפה הוא האזור בו קיימות הכי הרבה תחנות ניטור אוויר בישראל, המשרד הודיע כעת כי "מגבלות תוצרי האינטרפולציה להערכה אמיתית של החשיפה למזהמים במפרץ חיפה, כפי שצוין לעיל, נותנות את ביטוין ביתר שאת כאשר מדובר במזהמים הנמדדים בתחנות ניטור בודדות כגון תרכובות אורגניות נדיפות", ובכך מאשש בעקיפין את טענותיהם של חוקרים חיצוניים ופעילי סביבה כי מערך הניטור הקיים זקוק לשדרוג משמעותי.

ארגוני הסביבה: "גם אם המחקר ייעלם, בעיית זיהום האוויר לא תיעלם"

ההחלטה על ביטול המחקר זכתה לתגובות חריפות הן מעיריית חיפה והן מארגוני הסביבה הפועלים באזור המפרץ.

תגובת עיריית חיפה: ״עיריית חיפה דורשת מהממשלה למצוא את הדרך והמתודולוגיה בכדי לחקור אחת ולתמיד את הקשר בין הזיהום והשלכותיו. עד אז יש לעצור את כל התכניות שיש להן השפעה סביבתית.״

עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין מסר: "ברצוננו לחדש למשרד להגנת הסביבה – בעיית זיהום האוויר במפרץ חיפה לא תעלם גם אם המחקר ייעלם וייגנז, שכן בעיה אינה נפתרת גם אם מתעלמים ממנה. על השר להגנת הסביבה לשדרג לאלתר את מערך הניטור במפרץ חיפה, ולתת לציבור תשובות מוסמכות מה מצב הזיהום והתחלואה באזור. עד אז – יש להקפיא כל תכנית עם השלכות על הגדלת פליטת הזיהום במפרץ חיפה".

ליהי שחר ברמן, מובילת המאבק בתעשייה המזהמת במפרץ חיפה בארגון "מגמה ירוקה": "יש מי שלא יוכל להתמודד עם המסקנות הקשות של החוקרים, על הקשר בין בתי הזיקוק ורמות התחלואה הגבוהות במפרץ חיפה ומעדיף לסתום פיות. האחריות להחלטה מסוכנת זו היא על ראשם של זאב אלקין ויעקב ליצמן והיא נוספת להחלטה האומללה של המועצה הארצית לתכנון ובניה לאשר את ההרחבה של בתי הזיקוק, כל זאת על רקע משבר מיכל האמוניה שטרם נמצא לו פתרון. את המחיר ישלמו תושבי מפרץ חיפה".

חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני), יו"ר שדולת מפרץ חיפה אמרה כי "מדוע להפסיק את המחקר אם הוא אושר על ידי המשרדים הרלוונטים וצוות ההיגוי שליווה את המחקר לא הביע הסתייגויות? כשהובאו התוצאות שהבהילו את הציבור ואת הממשלה הוחלט לבטל את המחקר, בתהליך של סתימת פיות שמזכיר מדינות חשוכות. למרות הפסקת המחקר וסתימת הפיות, עדיין התחלואה תהיה גבוהה במפרץ חיפה ואני מתחייבת להמשיך במאבק להצילו. אני אפנה לשר הבריאות, יעקב ליצמן והשר להגנת הסביבה, בכדי לקבל תשובות מדוע הופסק המחקר ובמקביל אגיש בקשה לקיים דיון בנושא בכנסת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!