דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

סוריה / ממשל טראמפ: אסד מתכנן מתקפה כימית נוספת

בהודעה שפרסם היום (ג') דובר הבית הלבן, נטען כי גורמי מודיעין אמריקנים הבחינו בסימנים לתכנון מתקפה כזו, והזהיר כי "אם הוא יבצע זאת, הוא וצבאו ישלמו מחיר כבד" | בצבא ארה"ב ובמחלקת המדינה טענו כי אין כל מודיעין חדש בנושא

אוריאל לוי

ממשל טראמפ שיגר הבוקר (שלישי) איום לעבר נשיא סוריה, בשאר אסד, לפיו ישלם מחיר כבד אם יוציא התקפה כימית נוספת. בהודעה שפירסם דובר הבית הלבן, שון ספייסר, נכתב כי גורמי מודיעין אמריקאים הבחינו בסימנים לכך שמשטר אסד מתכוון לחזור לבצע מתקפה כימית נוספת, בדומה לזו שבוצעה בכפר חאן שייחון בתחילת חודש אפריל השנה בה נחנקו למוות עשרות ילדים. "אם הוא יבצע זאת, הוא וצבאו ישלמו מחיר כבד", כך בלשון ההודעה. בצבא ארה"ב הופתעו מההודעה. הקרמלין הגיב לטענות הבית הלבן בביטול.

ספייסר הוסיף כי ארה"ב זיהתה הכנות דומות לאלה שנעשו לפני התקיפה בחאן שייחון , בה נהרגו כמאה אזרחים בגז סארין. אז שיגרה ארה"ב בתגובה שישים טילים על בסיסי חיל האוויר הסורי ופגעה במטוסי קרב של צבא אסד.

שגרירת ארה"ב באו"ם ניקי היילי כתבה הבוקר בחשבון הטוויטר שלה כי "כל מתקפה נוספת על העם הסורי תהיה אשמת אסד, אבל גם אשמת רוסיה ואיראן שתומכות באסד שרוצח את בני עמו".‎

בכירים בצבא ארה"ב וגורמים במחלקת המדינה טענו כי הופתעו מהודעתו של ספייסר. לטענתם לא ידוע להם על מידע מודיעיני חדש בנוגע למתקפה כימית מתוכננת של כוחות אסד.

הקרמלין דחה את האיום ששיגר הממשל האמריקני לעבר אסד. דמטרי פסקוב, דוברו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אמר כי "איומים כאלה על ההנהגה הלגיטימית של סוריה לא מקובלים".

פסקוב ביקר גם את נוסח הודעת הבית הלבן, שהתייחס ל"מתקפה נוספת באמצעות נשק כימי", וטען כי למרות דרישותיה של רוסיה, לא נערכה עד היום חקירה עצמאית של המתקפה באפריל, כך שאין כל בכוחה ודאית כי ממשל אסד עמד מאחוריה.

דו"ח שהציגה סוכנות ביון מערבית לרשת BBC הבריטית לפני כחודש, מעיד כי ממשלת סוריה ממשיכה לייצר נשק כימי, בידיעת רוסיה ואיראן, ובניגוד להסכם פוטין-אובמה האוסר עליה לעשות זאת.

באוגוסט 2013 הוציא צבא אסד את ההתקפה הכימית הקטלנית ביותר במאה ה-21. לפי ממשלת ארה" נהרגו במתקפה 1,429 בני אדם מתוכם לפחות 426 ילדים. בעקבות מתקפה זו נחתם הסכם פירוז סוריה מנשק כימי בין רוסיה לארה"ב. ההסכם הורה על העברת החומרים הכימיים מסוג סארין, גז חרדל, ו-VX, אל מחוץ למדינה, והפסקת הייצור של חומרי לחימה כימיים. ב-28 בספטמבר 2013 אישרה מועצת הביטחון פה אחד את ההצעה לפירוק הנשק הכימי בסוריה. על פי ההסכם, במקרה של שימוש בנשק כימי, יופעל פרק 7 של אמנת האו"ם, לפיו המעצמות יהיו אחראיות להחליף את המשטר בסוריה, גם אם יידרש לפלוש למדינה לשם כך. מאז ההסכם תועדו מקרים רבים בהם משטר אסד השתמש בנשק כימי מסוג כלור, אשר לא נכלל בהסכם, ולפחות שני מקרים בהם השתמש בגז סארין בניגוד להסכם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!