דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כדורגל

ספורט / "אני מנסה להשתמש בכדורגל ככלי שבעזרתו נאחד את אזרחי סודן הדרומית"

נשיא התאחדות הכדורגל הנבחר של סודן הדרומית מציג חזון מפורט לכדורגל במדינה הצעירה, ושסועת המלחמה, ומבין שדרושים משקיעים | הוא רוצה להביא שלום למדינה בעזרת הענף הפופולרי: "כדורגל יכול לחבר אנשים"

פליט מסודן הדרומית משחק בכדור עשוי סמרטוטים במחנה פליטים באוגנדה (AP Photo/Ben Curtis)
פליט מסודן הדרומית משחק בכדור עשוי סמרטוטים במחנה פליטים באוגנדה (AP Photo/Ben Curtis)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

סודן הדרומית היא המדינה הצעירה בעולם, רק בשנת 2011 היא זכתה לקבל עצמאות לאחר לחץ אדיר של ארה"ב על סודן ומשאל עם שעבר במחוז האוטונומי שהפך את המחוז למדינה. במדינה הצעירה חיים כ-12.5 מיליון איש, לצערה של המדינה הצעירה שנתיים אחרי הכרזת העצמאות פרצה מלחמת אזרחים במדינה בין שבט הדינקה לשבט הנואר.

החודש נבחר פראנסיס אמין איש עסקים מקומי להיות נשיא התאחדות הכדורגל של סודן הדרומית. אמין מביא איתו רוח חדשה ורעננה להתאחדות הכדורגל הצעירה ומחליף את הנשיא הקודם, חאבור גוק עלי, שהיה מושעה בחצי שנה האחרונה על ידי התאחדות הכדורגל העולמית בעקבות אישומים בביצוע מעשי שחיטות. אמין נבחר לתקופה בת 4 שנים בבחירות חופשיות שפוקחו על ידי נציגי אופ"א וכעת לאחר ניצחונו מתפנה לסוגיות החשובות באמת בכדורגל של דרום סודן.

 

כבר עם קבלת התוצאות יצא אמין לתקשורת עם הצגת חזון חדש לכדורגל במדינה הצעירה, אמין מעוניין לפתח את משחק הכדורגל שיהיה נגיש ומאורגן בכל רחבי המדינה, שכל אזרחי המדינה יוכלו להתפתח דרכו.

בראיון ל-BBC, סיפר אמין שהוא רוצה לפתח את שדרת הניהול של הכדורגל בסודן הדרומית ולעלות את הרמה במדינה לרמה עולמית. בנוסף הוא מתכנן להכשיר שופטי כדורגל, לפתח את כדורגל הנשים במדינה, ולשפר את התשתיות כולל בניית מגרשי כדורגל ברחבי המדינה. בשביל כל המיזמים היפים האלו הוא צריך להביא משקיעים רבים, בעיקר ממדינות עשירות יותר. אמין לא נרתע מהאתגר ומספר שזה בעצם הסיבה שהוא יכול ומאמין שיצליח לעשות שינוי "במקצועי אני איש עסקים, לכן אני כבר חושב איך להשיג השקעות לשיפור תשתיות הכדורגל, ברגע שנקבל כסף ויהיו תוצאות להשקעה שלנו, אז יהיה הרבה יותר קל להביא עוד משקיעים".

סך הכל מדובר במטרות שמציב לעצמו כל נשיא התאחדות מקומי לא משנה אם מדובר בנורבגיה, בסודן הדרומית או בישראל. אבל הדבר המיוחד באמת הוא חלומו של פראנסיס אמין שבעזרת משחק הכדורגל הוא יצליח להשיג שלום במדינה השסועה שנמצאת במלחמת האזרחים. "אני מנסה להשתמש בכדורגל ככלי שבעזרתו נאחד את אזרחי סודן הדרומית" אומר אמין ומסביר את חלומו הגדול, "לדוגמה הנבחרת הלאומית, כאשר יש משחק אנשים שוכחים מכל המחלוקות שלהם ומגיעים מאוחדים תחת הדגל של הנבחרת הלאומית".

ההצהרה של אמין מסתמכת על המקרה של חלוץ נבחרת חוץ השנהב בעבר, דידיה דרוגבה, אשר הצליח לאורך קריירת הכדורגל הענפה להביא שלום במדינתו, חוף השנהב. חלוץ העבר שכיכב באירופה בעיקר במדי צ'לסי האנגלית, זכה באליפויות, גביעים ובליגת האלופות. דרוגבה עשה את רוב הקריירה שלו במדי צ'לסי האנגלית, בה כבש 157 שערים בכל המסגרות. אבל ההשפעה הגדולה ביותר שלו הייתה על המדינה בה גדל. הוא סיפר שכאשר עבר בגיל צעיר עם הוריו לצרפת, הוא זכר את מדינתו כמקום יפה, שקט ונעים לחיות בו וכאשר בשנת 2002 פרצה מלחמת אזרחים במדינה, דרוגבה הרגיש צורך לעשות משהו אך לא ידע מה. ב-2005 הנבחרת הלאומית בהנהגתו ניצחה במשחקי המוקדמות את נבחרת סודן 3:1 והבטיחה בפעם הראשונה את השתתפותה במונדיאל, בסיום המשחק דרוגבה, הקפטן והכוכב של הנבחרת, ביקש משאר שחקני הקבוצה לשדר מסר לאומה בערוץ התקשורת המקומית, בו הם כורעים ביחד ברך בפני המצלמה ומבקשים מהלוחמים והמנהיגים להפסיק את מלחמת האזרחים הנוראית. "זה משהו שעשינו באופן ספונטני" סיפר לרשת הטלוויזיה אל-ג'זירה, "כל השחקנים שנאו את מה שקרה באותו הזמן במדינתינו, והעלייה למונידיאל היה הרגע המושלם שלנו לפנות לעם שלו".

דרוגבה לא סיים רק בלצלם מסר לאומה, לאחר המשחק הוא הלך ונפגש עם המורדים ועם כוחות הנשיא, והצליח לשכנע את כולם לקיים את המשחק הבא של הנבחרת מול מדגסקר בבירת המורדים, בואקה. דרוגבה סיפר כי "לראות את שני המנהיגים ביחד במהלך נגינת ההמנונים היה רגע מרגש במיוחד, הרגשתי באותו הרגע שחוף השנהב נולדה מחדש". במהלך המשחק נציגי הממשלה והמורדים שרפו משאית מלאה בצינורות ברזל כסמל של "להבות השלום" ובסיום אותה התקופה הושג הסכם שלום בין שני הצדדים הלוחמים. זה היה הישג חסר תקדים לשחקן כדורגל בעולם, מיד עם החתימה על ההסכם דורגבה הוציא הצהרה לעיתונות בה נכתב: "זכיתי בהרבה גביעים בחיי, אבל שום דבר לא משתווה לעזרתי בניצחון בקרב על השלום בחוף השנהב".

גם בהמשך, כאשר שוב היו מחלוקות בין הצדדים, דרוגבה מיד נקרא לדגל כדי לעזור לגשר בין הצדדים. דרוגבה המשיך גם בהשקעה כלכלית והקים קרן שתעזור בשיפור התשתיות במדינתו, כולל הקמה של 5 בתי חולים ברחבי המדינה בעלות של כ-5 מיליון דולר מכספו. כעת פרנסיס אמין שואב השראה מהסיפור הבלתי יאמן הזה ומקווה להשיג שלום גם במולדתו האהובה בעזרת המשחק האהוב על כולנו, הכדורגל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!