דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / משרד החינוך: נעשו צעדים לטיפול בבעיות בתלושי השכר של המורים

ועדת החינוך של הכנסת התכנסה אתמול (ד') לדיון מעקב בנושא טענות מורים על ניכויים בשכר ובעיות במערכת דיווח השעות | נציג הסתדרות המורים טען כי המתווה החדש מוסיף על העומס הקיים על מנהלי בתי הספר

מחאת מורים מול מטה משרד החינוך בתל-אביב, אוקטובר 2016. ארכיון (צילום: דבר).
מחאת מורים מול מטה משרד החינוך בתל-אביב, אוקטובר 2016. ארכיון (צילום: דבר).
דוד טברסקי

ועדת החינוך של הכנסת התכנסה אתמול (רביעי) לדיון מעקב אחר מסקנות הוועדה בעניין תשלומי שכר עובדי ההוראה, אותה מינתה מנכ"לית משרד החינוך לשעבר, מיכל כהן, בעקבות משבר שכר המורים בתחילת שנת הלימודים האחרונה.

"המשרד רואה חשיבות רבה בקליטת מורים בתחילת שנת הלימודים וחשיבות רבה מאוד לדיווח נכון של שכרם בתחילת שנת הלימודים", אמרה לחברי הכנסת סוניה פרץ, סמנכ"לית במנהלת אגף בכיר כוח אדם באגף ההוראה של משרד החינוך, "יש מערכת שתדע לטפל בזמן אמת בבעיות שיקומו בעתיד במקומות בהן המשרד יודע שיהיו בעיות. הנגשה דיגיטלית למורים, תיקים דיגיטליים למנהל ולמפקח."

מחאת המורים על קיזוז במשכורתם מול מטה משרד החינוך בתל-אביב(צילום: דבר ראשון).
מחאת המורים על קיזוז במשכורתם מול מטה משרד החינוך בתל-אביב(צילום: דבר ראשון).

מהנתונים שהציגו אנשי משרד החינוך בדיון, ניכר היה שהושקעו מאמצים רבים בהנגשת המידע על השכר למורים – דרך פורטלים האינטרנטיים ובאמצעות סרטונים שמסבירים בפשטות סעיפים בתלוש השכר ואת האופן בו פועלת מערכת דיווחי השעות באינטרנט. זאת בנוסף למפגשים וכנסים למנהלים ובכירים במחוזות, שהמשרד עתיד לערוך במהלך הקיץ הקרוב, על מנת לבצע היכרות עם המערכת.

"כל המערכות פותחו השנה בעקבות המלצות הדוח בנושא", הסבירה פרץ, שהתייחסה בדבריה לתלונות שהרבות שעלו מהשטח בנושא הבנת תלושי השכר והדרכים להתמודד עם בעיות בהם. מה הן אמורות לעשות במידה והן נתקלות בבעיות. בחודש מאי האחרון הושקה מערכת אינטרנטית שתאפשר למורים להבין את מצבם ולעזור להם דרך דפים אישיים לדווח ולקבל מידע על משכורתם כבר לקראת שנת הלימודים הבאה. בין היתר, ציינה פרץ שהמשרד פיתח מחשבון סימולציית שכר שאמור לעלות לאתר האינטרנט בשבועיים הקרובים.

עוד ציינה פרץ, כי למרות שהמשרד לא קיבל תקנים חדשים לעובדים שיפעלו מול מורים עם שנתקלים בבעיות עם תלוש השכר, הוא פועל נחרצות לשיפור וייעול התהליכים, בעיקר בתחום הנגישות לקבלת מידע ודיווח בעיות באינטרנט.

תמר כהן, מנהלת תחום בכיר שכר עובדי הוראה במשרד החינוך, הוסיפה שהמערכת הפיקה לקחים בכל הקשור למתן מקדמות למורים שמשנים מקומות עבודה או מקום מגורים, בכך שהמערכת לא תעמיס על המורים תשלומים שלאחר מכן הם יצטרכו להחזיר. "עדיין תישאר איזה דלתא  שתצטרך לדווח לנו, אבל בהחלט הפקנו לקחים ובנינו תהליכים שנוכל לוותר על דיווח ונוכל לוותר על מתן מקדמות", אמרה.

היועץ הכלכלי של הסתדרות המורים, עזרא גנור, התריע על כך שלא כל בתי הספר ערוכים להתמודדות עם הבעיה. "אם אחריות המנהל היא למערך דווח מערכת השכר, יש לתת לו את הכלים, לא יכול להיות שלמנהל בית הספר תהיה אחריות עצומה ללא מנהלן, בחלק מבתי ספר אין לו סגנית שתעזור לו " טען.

גנור ביקר את המשרד גם על עצם העובדה שחלק ניכר מהאחריות במתווה החדש , בעיקר על דיווח, נופלת על המנהלים. לדבריו, משרד החינוך אכן עשה צעדים רבים לשיפור המצב, אך ההתמקדות על חלקם של מנהלי בתי הספר מוסיפה מוסיפה לעומס הקיים כבר על כתפיהם.

עוד ציין גנור שהמערכת לא מטפלת בתשלומי היתר, ניקויי שכר ושינויי שכר בהם משרד החינוך מנקה ממשכורת המורים, בלי לשאול אותם על כך וללא הסכמתם – מהלך שעומד בניגוד להוראות חוק הגנת השכר. בתגובה לטענה זו, אמרה פרץ כי המשרד נמצא במגעים על העניין מול משרד האוצר. גנור ציין כי למרות זאת, הסתדרות המורים מבקשת להסדיר את הנושא בחקיקה.

אייל נמר מארגון "חדר מורים" ציין שהמורים המאורגנים בארגון המורים אינם נמצאים תחת הסכמי עבודה, מכיוון שהסכם עוז לתמורה פג בסוף דצמבר 2016.  "אנחנו שוב מגיעים לספטמבר עם תלוש שכר לא ברור ואיננו יודעים למה לצפות", אמר נמר. עוד חיזק נמר את דבריו של גנור בדבר העומס המוטל על מנהלי בתי הספר.

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ יעקב מרגי, הודה למשרד החינוך על הצגת הנושא וביקש שחופשת הקיץ תנוצל לשם ייעול המערכות והמשך הפקת הלקחים מהשנה שעברה.

דבר ראשון ימשיך לעקוב אחר משבר שכר המורים ואנחנו קוראים לנשות ואנשי החינוך לפנות אלינו לספר על בעיות בנושא בהן נתקלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!