הצעת תיקון לחוק הגנת הצרכן, שאושרה אמש (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכלכלה, עשויה להביא סוף לבעיה ידועה ולאפשר ללקוחות לבטל עסקאות מול נותני שירותים בהליך פשוט. ההצעה, שהוגשה על ידי חברי הכנסת דוד ביטן (הליכוד), איתן כבל (המחנה הציוני) ויואל חסון(המחנה הציוני), נועדה למנוע תופעה מוכרת בה לקוחות המבקשים לסיים עסקאות נדרשים לעבור מסע ייסורים.
על פי ההצעה, יוכלו הלקוחות להפסיק שירות על ידי הודעה בעל פה – בטלפון או בבית העסק. במקרים מסוימים יקבע בחוק כי ההודעה תעשה בכתב באמצעות דואר אלקטרוני, פקס או דואר רשום.
כדי לבטל עסקה יצטרך הלקוח לציין את שמו ופריט מזהה, כמו מספר תעודת זהות, על פי נהלי בית העסק שיצוינו בעת החתימה על העסקה. בנוסף, יחויבו בתי העסק לציין את תנאי ודרכי ההתנתקות בעת החתימה על העסקה, בחשבוניות שנשלחות ללקוח ובאתר האינטרנט של החברה. חברה שתעבור על החוק ולא תאפשר ללקוח התנתקות פשוטה עלולה להיקנס בסכום של עד 22,000 שקלים. צרכן שימשיך להיות מחויב לאחר שהודיע על רצונו לסיים את העסקה יוכל לתבוע פיצוי בגובה של 10,000 שקלים.
נציג המועצה לצרכנות, גיל ברגפרוינד, שהשתתף בדיון, הסביר את הצורך בהצעת החוק כשאמר כי "המועצה מקבלת תלונות רבות מצרכנים שעדיין מתקשים להתנתק מחברות הסלולר והתקשורת".
בדיון עלתה טענה מצד נציגי התאחדות משרדי הנסיעות כי הודעה בעל פה לא תאפשר לסוכני הנסיעות לאשר את הביטול מול חברות התעופה הזרות, שדורשות אישור חתום על ידי הלקוח. כתוצאה מכך החליטו חברי הוועדה להסמיך את שר הכלכלה לקבוע, באישור ועדת הכלכלה, מקרים בהם יהיה צורך באישור בכתב מאת הלקוח.
יו"ר הועדה, שהיה גם ממגישי הצעת התיקון לחוק, ח"כ כבל, אמר במהלך הדיון כי "כמו שהחברות נותנות מסלול VIP בכניסה – עכשיו חייבנו אותן להציע לצרכנים אותו מסלול ביציאה". התיקון לחוק עתיד להיכנס לתוקף כארבעה חודשים לאחר אישורו בקריאה שנייה ושלישית. זאת על מנת לאפשר לחברות (בעיקר חברות התעופה) זמן הסתגלות.
"אני גאה ושמח להיות היוזם של הצעה זו, הצעה שהולכת לחסוך זמן יקר ועצבים מיותרים לאזרחים רבים" אמר ח"כ חסון, "זאת סוג החקיקה שאני הכי מאמין בה: חקיקה שמגיעה מהשטח, מלמטה, בעקבות ניסיון ומצוקות של אנשים".