דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יהדות

התאגדות / בניגוד להמלצות: המועצה הדתית בפ"ת תעסיק משגיחי כשרות כעובדי קבלן

הוועדה שכונסה בעקבות פסיקת בג"צ לפני שנה, קבעה כי אין להעסיק משגיחי כשרות דרך חברות קבלניות | הרבנות הראשית אימצה את המסקנות | באוגוסט 2016 הקימו המשגיחים ועד ארצי בהסתדרות, וזו הודיעה כי תאבק בהחלטת המועצה הדתית

משגיחי כשרות. "הרפורמה עלולה לשלוח הביתה כ- 4,000 משגיחים ומאות עובדי מועצות דתיות" (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90)
משגיחי כשרות. "הרפורמה עלולה לשלוח הביתה כ- 4,000 משגיחים ומאות עובדי מועצות דתיות" (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בניגוד לעמדת הצוות שהוקם לבחינת אופן העסקת משגיחי הכשרות בישראל, ובמקביל למו"מ בין ההסתדרות והרבנות הראשית בנושא זה, המועצה הדתית בפתח תקווה בחרה חברה קבלנית כזוכה במכרז להפעלת מערך הכשרות בעיר. ההסתדרות הודיעה שבכוונתה להיאבק בהחלטה בכל האמצעים החוקיים, לרבות צעדים ארגוניים ופתיחה בשביתה החל מהשבוע הבא.

המכרז להפעלת שירותי הכשרות בעיר פורסם כבר לפני כשנתיים וחצי, ובעקבותיו הוקם ועד משגיחי כשרות במרחב פתח תקווה של ההסתדרות, שנאבק כנגד הכוונה להפוך את העובדים לעובדי קבלן. במכרז זכתה חברת כ.פ.ל, אולם חברה אחרת שהתמודדה ניהלה נגדה הליך משפטי ארוך. לאחרונה, לאחר ההליך המשפטי, הוכרזה כ.פ.ל בשנית כזוכה במכרז.

התאגדות משגיחי הכשרות. (תמונה באדיבות דובורות ההסתדרות.)
התאגדות משגיחי הכשרות. (תמונה באדיבות דובורות ההסתדרות.)

"כדי לממש את העמידה של החברה בתנאי המכרז היא תהיה חייבת להוציא 50% מהמשגיחים, ושאר המשגיחים יעוסקו בתנאי מינימום. יעלו גם לבעלי העסקים את אגרת שכר המשגיחים. אם לא בשלב הראשון אז לאחר שיכבשו את כל העסקים כי אחרת היא לא תהי רווחית", אמר יו"ר ועד המשגיחים הארצי בהסתדרות, יניב שפירא.

כזכור, ביוני 2016 קבע בג"צ כי יש לשנות את אופן העסקתם של משגיחי הכשרות המועסקים כיום ישירות על ידי העסקים עליהם הם משגיחים, וזאת במטרה להפריד משגיח ממושגח, כדי למנוע ניגוד עניינים. בעקבות כך כונסה ועדה שמטרתה לבחון את החלופות השונות באשר למודל העסקת משגיחי הכשרות. בראש הוועדה הוצב לא אחר מאשר הרב מיכה הלוי, רב העיר פתח תקווה.

משגיחי כשרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
משגיחי כשרות. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).

מסקנות הוועדה, אשר אומצו על ידי הרבנות הראשית, שללו מכל וכל את העסקת המשגיחים באמצעות חברות קבלניות, וקבעו כי העסקה בשיטה זו צפויה לייקר את עלות ההשגחה, לפגוע בשכר המשגיחים ולסרבל את מערך הכשרות. למרות זאת – לא בוטל המכרז שהחל בפתח תקווה. "הרבנות הראשית התחייבה ללכת להסדרה ארצית על פי פסיקת בג"צ, הוקמה ועדה והוגש דו"ח – והיום רב העיר פועל הפוך ממה שהחליטה הוועדה בראשה עמד", אמר שפירא.

הצוות הציע שתי חלופות, כשמבחינתו המועדפת מביניהן היא העסקת משגיחי הכשרות במתכונת של פרילנסרים, והשניה היא העסקתם כעובדים ישירים של המועצות הדתיות. בימים אלה מתנהל מו"מ בין הרבנות הראשית וההסתדרות בנושא חלופות אלו, כשההסתדרות מתנגדת להפיכתם של משגיחי הכשרות לעובדי קבלן, בין אם במתכונת של חברות קבלניות, ובין אם במתכונת בה יחוייבו להיות מועסקים כפרילנסרים בלא יחסי עובד-מעביד. משגיחי הכשרות ברחבי הארץ הקימו באוגוסט 2016 ועד ארצי בחטיבה החרדית של ההסתדרות בעקבות החלטת בג"צ.

מהמועצה הדתית פ"ת נמסר בתגובה:

על המועצה הדתית נכפה קיום המכרז פעמיים ע"י בית המשפט. מדובר במכרז לניהול כשרות ובו התמודדה גם חברת כח אדם. יודגש כי בתנאי המכרז דרשה המועצה הדתית שזכויות המשגיחים לא יפגעו מהמעבר לחברה לניהול כשרות, והחברה הזוכה אחראית על המשך זכויות העובדים.

בנוגע למתווה הרבנות הראשית אחת האופציות הטובות להעסקת המשגיחים היא באמצעות תאגיד שאינו למטרות רווח.  החברה שנבחרה הינה עמותה שלא למטרות רווח שכל עודף ההכנסות יהיו לטובת מערך הכשרות והמשגיחים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!