דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

דעות / מה שלא עשו אלפיים שנות גלות, עשתה ממשלת ישראל ביומיים

ההחלטה להקפיא את מתווה הכותל ולהכיר רק בגיור האורתודוקסי של הרבנות הראשית, מטילה צל כבד על מערכת היחסים של ישראל עם יהדות התפוצות | את שותפות הגורל בין כל חלקי העם היהודי אסור להקריב למען קומץ פוליטי קיצוני

נשות הכותל בתפילת ראש חודש. ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
נשות הכותל בתפילת ראש חודש. ארכיון. (צילום: הדס פרוש / פלאש 90).
ערן דורון
ערן דורון
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

בשבוע שעבר קיבלה ממשלת ישראל החלטה לחזור בה מההסכמה לאפשר מרחב תפילה שוויוני בכותל המערבי, הסכמה שהיא פועל יוצא של מאבק ארוך – אך גם של פשרה שהסכימו לקבל כלל הצדדים לדיונים. אם לא די בביטול המתווה בפועל, החליטה ממשלת ישראל גם לקדם חקיקה המכירה רק בגיור האורתודוקסי של הרבנות הראשית, עובדה שמטילה צל על יהדותם של מיליוני יהודים בעולם, ובעיקר יוצאי מדינות ברית המועצות לשעבר.

מאז התקבלה ההחלטה אני מוצף בטלפונים ממנהיגי הקהילה היהודית בקולורדו, לאס וגאס, פאלם ספרינגס וניו מקסיקו, איתם מקיימת רמת הנגב קשרים ארוכי שנים כחלק משותפות הפדרציות. לא מדובר רק בתרומות שמועברות לחיזוק ההתיישבות בנגב, בין הקהילות מתקיימים פרויקטים של חילופי תלמידים ומשלחות, שיתופי פעולה בתחום החינוך והחקלאות, קידום יזמות מהנגב ושיתוף מידע מקצועי בשלל נושאים. בעיקר, מתנהל בינינו קשר של אחדות גורל, כזה הקיים בין קרובי משפחה שהגורל הפריד ביניהם פיזית.

במובן הזה מהוות החלטות הממשלה האחרונות איום ישיר על יהדות העולם, ואנחנו לא יכולים לעמוד בשקט ולצפות בקריעת העם היהודי כאילו הנושא לא קשור למהות קיומנו כאן במדינת ישראל. כאשר תלמידים מדנבר מגיעים לביקור בקבר בן גוריון שבשדה בוקר, הם עושים זאת כי אותו בן גוריון ראה במדינת ישראל כבית לאומי לעם היהודי באשר הוא. כך גם ראו את תפקידה של מדינת ישראל כלל המנהיגים שחתמו על מגילת העצמאות. אני משוכנע שאף לא אחד מהם היה מסכים לצרף את חתימתו להחלטות שהתקבלו השבוע, ולא רק כי ידעו כולם שקיומה הפיזי של המדינה תלוי לא מעט בתמיכת אותם יהודים, שממשלת ישראל מבקשת להוציא מהגדר – תרתי משמע. הם ידעו שהעם היהודי, לאחר אלפיים שנות גלות, הוא עם מגוון ורב מסורות, וביקשו להפוך את מדינת ישראל לביתם של כלל היהודים באשר הם. הם ראו את זוועות השואה, כיצד הנאצים אינם מבדילים בין יהודי אורתודוקסי והיהודי רפורמי, ואפילו מתבולל, ונשבעו שישראל תגן על כל אלו. לא עוד.

במשך כמעט 20 שנה אנחנו ברמת הנגב מבקשים להוות דוגמא לקשר בין הקהילות השונות והזרמים המגוונים המרכיבים את העם היהודי. רמת הנגב עצמה מורכבת ממגוון רחב של קהילות ואזרחים החיים, עובדים וצומחים יחד. כך לדוגמא ביישוב שיזף, בו משגשגת קהילה של דתיים וחילונים החיים זה לצד זה. במקביל אנחנו פועלים להגשים את חזונו של בן גוריון לחזק את הקשר שלנו עם הקהילות השותפות לדרך מכל העדות היהודיות, ובכל העולם. אנו פועלים ללא הרף כדי לחזק את הערך המשותף של פלורליזם באמצעות תוכניות חינוכיות ותומכים בגאווה בתוכניות לפלורליזם יהודי. ונמשיך לעשות זאת למרות סטירת הלחי שהעניקה ממשלת ישראל לשותפינו לדרך. אסור לתת להחלטה הקשה הזאת להרתיע אותנו מלהמשיך לבנות ולהעצים את עתידו של העם היהודי.

אני חושש לאחדותנו כעם היהודי, במידה והעוול לא יתוקן. אלפיים שנות גלות לא הקהו את הקשרים בין חלקי העם היהודי ולא עמעמו את הכמיהה לארץ ישראל, מולדתנו ההיסטורית. אבל את מה שלא עשתה הגלות, עושה עתה ממשלת ישראל בכניעתה לקומץ פוליטי וקיצוני, שאינו מהווה רוב בין היהודים בארץ ומהווה קמצוץ מהעם היהודי בעולם כולו.

אני קורא לכל מי שאחדות העם היהודי חשובה לו להצטרף למאבק החשוב ולא להרים ידיים: מדינת ישראל עוד יכולה וצריכה להגשים את ייעודה.


ערן דורון הוא ראש המועצה האזורית רמת הנגב

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!