דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אשדוד

יוזמה חברתית / 8 ערי חוף מציגות: העסקה הוגנת לנוער, שירותים מוזלים לתושבים

העיריות יעסיקו בני נוער ממסגרות רווחה, שיפעילו שירותי חוף במחירים עממיים | רונית צור, עיריית אשדוד: "הבנו שאנחנו מצליחים לעשות משהו טוב עם בני הנוער - להקנות ערכים, מוסר עבודה, לתת מודל טוב לחיקוי של בוגר אחראי"

פרוייקט חופיקס. צילום: באדיבות עיריית אשדוד
פרוייקט חופיקס. צילום: באדיבות עיריית אשדוד
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שמונה ערים יציעו לציבור בקיץ הקרוב שירותי חוף מסובסדים, ויעסיקו לשם כך מאות בני נוער ממסגרות רווחה. היוזמה הזו, שהחלה בשנה שעברה באשדוד, נקראת "חופיקס", והיא פותחה במטרה לענות של שני צרכים ציבוריים – הפיכת הביקור בחופים לנגיש יותר כלכלית, ותעסוקה הוגנת לבני הנוער ביישוב בתקופת הקיץ. משרד העבודה והרווחה התלהב מהמודל, וסייע להרחיב אותו לשבע ערי חוף נוספות – אשקלון, ראשון לציון, בת ים, הרצליה, נתניה, חדרה וחוף הכרמל.

שר העבודה והרווחה חיים כץ אמר כי "בשנתיים האחרונות פעלה התכנית בהצלחה רבה במספר חופים בעיר אשדוד ולאור דיווחים שקיבלנו על צמצום מקרי האלימות, העבריינות והשוטטות של בני נוער בעיר, החלטנו להרחיב את התכנית לערים נוספות. אני מאחל לנערים ולנערות קיץ מהנה".

הפרוייקט החל כאמור כיוזמה חברתית מקומית של עיריית אשדוד, שהחלה להעסיק קבוצת בני נוער שיפעילו שירותי חוף תמורת שכר של כ-25 ₪ לשעה, גבוה משכר המינימום הקבוע בחוק עבודת הנוער. הנערים והנערות עבדו במהלך הקיץ בהשכרת השמשיות והכיסאות ומכירת השתייה והארטיקים, והשירותים עצמם ניתנו לתושבים במחיר מסובסד שהפך את חווית חוף הים לשווה לכל כיס. כך לדוגמא, השכרת כיסא ים, שמשיה ושולחן ב-2 ₪ לכל פריט לתושבי העיר וב-5 ₪ לפריט עבור מבקרים מחוץ לעיר. כמו כן יוכלו המתרחצים לרכוש קרטיב ב-3 ₪, ארטיק ב-5 ₪ וכן בקבוק מים מינרלים (750 מ"ל) ב-5 ₪.

"אני הכי מאושרת בעולם מהרחבת המודל לערים נוספות" אמרה ל'דבר ראשון' רונית צור, ראש המנהל לשירותים חברתיים באשדוד, "יש הבנה שאנחנו באמת מצליחים לעשות משהו טוב עם בני הנוער – להקנות ערכים, לדבר על מוסר עבודה, לתת מודל טוב לחיקוי של בוגר אחראי או של עובד סוציאלי שנמצא איתם במהלך השבוע – ולא בחדר, אלא בים – סביבה שפותחת יותר דברים ומאפשרת להתחבר יותר בקלות מבחינה טיפולית. זה אדיר שיותר בני נוער ייחשפו לזה ברחבי הארץ. צריך לראות שזה באמת יוטמע ושתהיה בערים האחרות מחויבות בדומה לזו שיש לעיר אשדוד – כי המשמעות היא לא להוציא את השירותים למכרזים ולקניינים, ולהבין שספק השירות זה בני נוער".

צור מציינת השפעה נוספת של הפרוייקט – הפחתת אירועי הפשיעה בהם מעורבים בני נוער במהלך הקיץ. מנתוני המשטרה שהציגה בפני "דבר ראשון" עולה כי בקיץ שעבר, בו החל הפרוייקט לפעול, הצטמצמו אירועי האחזקה והשימוש בסמים של קטינים בעיר בכ-70%, אירועי הגניבות בכ-60%, התקיפות בכ-50% ואף מספר אירועי הרעש שנגרמו ע"י בני נוער בעיר ירד בכ-30%. "אלו נתונים מדהימים, קשיחים, שמראים איך נושא הוונדליזם, האלימות והאלכוהול ירדו. אין לי צל של ספק שזה קשור לתוכנית", אומרת צור בגאווה.

חופיקס (צילום באדיבות המנהל לשירותים חברתיים בעיריית אשדוד).
חופיקס (צילום באדיבות המנהל לשירותים חברתיים בעיריית אשדוד).

בנוסף מתגאה צור בהדים חיוביים מהתושבים, המוקירים תודה על האפשרות לבקר בים מבלי להתרושש. "ביום שבת הייתי כמה שעות בחוף ומכרתי במזנון החברתי שלנו. אתה שומע מהתושבים את ההדים לפרוייקט – אנשים מוקירי תודה על השירות הזה, שהוא במחירים באמת זולים. ככה זה כשרשות מקומית לוקחת יוזמה ותומכת, והלוואי שכולם ידבקו בהכרזת ראש העיר אשדוד ויישמו את זה בכל החופים – זאת מהפכה חברתית, שקטה וצנועה".

ציפי נחשון גליק, מנהלת השירות לנוער וצעירים במשרד העבודה והרווחה, מכנה את היוזמה האשדודית 'סטארטאפ חברתי'. "הוזמנתי כמנהלת השירות לבוא לבקר, חוויתי את זה מקרוב ואמרתי לאנשי המשרד שחייבים לשכפל את זה כי זה רעיון מדהים", היא אומרת, "אני גרה באיזור נתניה, וללכת אצלנו לאיזור הים – צריך בשביל זה תוכנית חיסכון. רק חנייה זה 35 ש"ח, לשתות משהו זה 10 שקלים לחצי ליטר, ועל סנדוויץ' בכלל אין על מה לדבר. אמרתי לראש העיר יחיאל לסרי – החזרת את הים לעם".

‏חופיקס אשדוד: החוף היחיד בארץ שבו תקנו מים מינרלים, ארטיק שוקו שוקו וגלידת מגנום ותקבלו עודף מ-20 שקלים. ככה זה…

Posted by ‎אלמוג בוקר‎ on Saturday, June 24, 2017

יחד עם לסרי פנו למרכז השלטון המקומי ונפגשו עם פורום ערי החוף, להם הציגו את התוכנית. "לסרי הציג את זה בפניהם, את הנתונים היבשים מהמשטרה על הירידה ברמת הפשיעה בין 2015 ל-2016 – וקראתי לראשי הערים ליישם את המודל אצלם, והבהרתי שהמשרד יקצה לכך תקציב. שאלו אותו אם אין קושי מול הזכיינים שמפעילים את החופים כיום. הוא הבהיר שזה לא פשוט, נכון שיש גורמים שקשה להם – אבל הם התגברו על זה בשיחה כי הם שמעו שהוא לא נותן את זה למתחרים שלהם, אלא לנוער בסיכון, ולכן זה עבר יחסית בהסכמה. כבר באותו מפגש היו חמישה ראשי ערים שאמרו שהם רוצים להפעיל אצלם את התכנית".

המשרד מעביר לרשויות תקציב עבור התכנית לפי גודל היישוב – יישוב קטן יקבל 30-40 אלף ש"ח, יישוב בינוני 50 אלף ש"ח ויישוב גדול עד 150 אלף ש"ח. הרשויות מצידן מחוייבות להעסקת בין 30 ל-90 בני נוער (בהתאם לגודלן), וכן להעסקת פרוייקטור שירכז את התוכנית, ועובדות סוציאליות שילוו אותה.

שירות נוער, צעירות וצעירים על רצף מצבי הסיכון במשרד העבודה והרווחה מפעיל תוכניות שונות לנוער, בעיקר באמצעות תקצוב פרוייקטים שונים ותכניות ייעודיות ברשויות המקומיות. בנוסף מקצה השירות להפעלת התכניות עובדים סוציאליים בעלי התמחות בתחום הטיפול בבני נוער.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!